De wereldwijde pc-markt sluit dit jaar af met een minder sterke groei dan eerder voorspeld. Volgens de nieuwste schattingen van Gartner komt de groei in het vierde kwartaal uit op 10 procent en voor heel 2004 op 11,4 procent.
Eerder had het onderzoeksbureau meer dan 10 procent groei voor het vierde kwartaal voorspeld en 13 tot 13,9 procent voor het jaar. De resultaten in het derde kwartaal lagen met 9,7 procent groei al iets onder Gartners prognoses. In het vierde kwartaal worden er naar schatting 51,9 miljoen pc’s verkocht. Het totaal voor 2004 komt neer op 187 miljoen, schat Gartner.
Het onderzoeksbureau spreekt van een goed jaar en zelfs van een record indien dat aantal wordt gehaald. In 2003 lag de verkoop op 164,2 miljoen stuks en in 2002 op 148,2 miljoen. Analist Steven Milunovich van zakenbank Merrill Lynch bestempelt 2004 als een piekjaar in de bekende verkoopcyclus. “Na ongeveer 12 procent groei in aantallen in 2004, voorzien wij een mogelijke groei van 9 procent in 2005 en 6 procent in 2006.”
Gebrek
Die neergang lijkt nu al begonnen. “Terwijl we dit vierde kwartaal doorlopen, blijven we bezorgd over het gebrek aan begerenswaardige pc-functionaliteit”, verklaart Gartner-analist Charles Smulders. Hij verwijst onder meer naar Microsofts huidige desktopplatform (Windows XP), dat al drie jaar geleden uitkwam. Bovendien laat de opvolger (codenaam Longhorn) nog enkele jaren op zich wachten. Het recent verschenen tweede pakket lapmiddelen (Service Pack 2) voor Windows XP biedt een reeks beveiligingsverbeteringen, maar is volgens Gartner geen impuls voor de pc-verkoop.
Dit geldt evenmin voor de onlangs gelanceerde nieuwe variant Media Center Edition. Dat is volgens de analist slechts een niche-product: “Media Center is een erg klein deel van de markt en zit qua prijs aan de bovenkant van de markt. Ik denk niet dat het nu aantrekkelijk is voor de massa.” Dit draagt dus nauwelijks bij aan de algehele pc-verkoop.
Consumenten
De verkoop valt dan ook tegen, met name van desktopcomputers in de Verenigde Staten. “Tegelijkertijd is er in het budgetsegment concurrentie van andere consumentenelektronica”, vervolgt Smulders. Zijn collega Milunovich is ook bezorgd over de consumentenmarkt: “Die markt blijft het grootste risico voor de vooruitzichten.”
Het achterblijven van de groei ligt niet alleen aan de consumentenmarkt: de verkoop van bedrijfs-pc’s in Europa kwakkelt volgens Gartner ook – in verhouding tot de verwachtingen. Toch is het bedrijfsleven in West-Europa nu begonnen aan de vervanging van oudere pc’s, aldus het onderzoeksbureau.
Microsoft stipte eind oktober bij de presentatie van zijn financiële resultaten, die boven verwachting waren, nogmaals aan dat de pc-markt langzamer groeit. Het voorzag begin september al dat komend jaar minder pc-groei zal zien en wijt dit onder meer aan de tegenvallende pc-vraag en concurrentie van Linux.
“De groei was in boekjaar 2004 met 13 procent erg sterk, maar we verwachten geen soortgelijke groei in boekjaar 2005”, aldus de financiële rapportage. De Windows-leverancier verwacht wel dat de pc-verkoop aan het bedrijfsleven sterker zal groeien dan die aan consumenten.
Laptops
Ondertussen blijven laptops goed verkopen. Dat segment is goed voor slechts 28 procent van de verkoop, maar ongeveer 50 procent van totale pc-groei. Milunovich: “De industrie blijft op notebooks vertrouwen als compensatie voor de omzet. Sommige leveranciers kunnen zelfs overschakelen op alleen laptops.” Gartner en Merrill Lynch voorzien verdere dalingen van de gemiddelde pc-prijs. Dit jaar is het prijsniveau al 4,5 procent gedaald. Merrill Lynch voorziet voor de komende twee jaar dalingen van 4 tot 6 procent.< BR>