Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

The fuzziness of BI: Home Intelligence

03 januari 2008 - 20:09OpinieData & AI
ing. Tanja Ubert
ing. Tanja Ubert

Bloggen over een vaak ongrijpbaar onderwerp als Business intelligence , het begrijpen van de business, is nog steeds een grote uitdaging.

Tijdens ons wekelijks ‘collegiaal’ overleg, kwamen mijn man en ik tot de conclusie dat het moeilijk, zo niet onmogelijk, is om Business Intelligence (BI) goed af te bakenen, zeker waar het toepasbaarheid van de verschillende methoden, technieken en tools betreft. Hieronder zal ik één van de onderwerpen rond fuzziness van BI illustreren: Home intelligence.Neem onze administratie: allebei meer dan één bankrekening, spaarrekening, een belegging in de marge: overgehouden van een vorige werkgever. Opa en oma sparen mee voor de kinderen. Ik heb mijn eenmanszaakje. Acceptgiro's, automatische betalingen, contributies waar je zelf aan moet denken, pensioen, verzekering, etc. We zijn al een tijdje bezig om dit goed in kaart te brengen om zo ons geld uit te geven aan de zaken die we belangrijk vinden, in plaats van aan de zaken die toevallig zo uitkomen. Onze administratie is, net als bij onze klanten, gewoon geëvolueerd van een simpele worksheet, naar een combinatie ervan, naar een database, etc. En met wat knutselen, hebben we onze home intelligence gebouwd. We extraheren de gegevens van diverse bronnen, maken dimensies en feiten. Eindelijk weten we waar ons uitgaven patroon regelmatig uit de bocht vliegt en waar we onze zaakjes prima geregeld hebben… Dit bracht ons wel bij de vraag: Is dit BI? We hadden met meer dan 15 jaar ervaring, natuurlijk meteen moeten zien dat je ook hier, op micro niveau, onze kennis in kunt zetten voor het combineren van diverse databronnen tot gecombineerde rapportages, waarmee je beter kunt sturen. Hoe kan het dat wij toch de knutselroute hebben genomen? Is BI toch een groeiproces?Is Business Intelligence, dat wat je nodig hebt als de operationele systemen niet meer de toereikende inzichten kunnen bieden? Wij staan open voor suggesties …Tanja Ubert

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    Eén reactie op “The fuzziness of BI: Home Intelligence”

    1. Walter Smetsers schreef:
      4 januari 2008 om 07:50

      Een heel herkenbare situatie. In de nederlandse taal bestaan er zelfs een aantal spreekwoorden en gezegden voor, waarvan “De kinderen van de schoenmaker lopen blootvoets” er een is die ik vaak gebruik.Een denkproces “Out-Of-The-Box” komt niet op bij je. Je bent bezig met je eigen zaken op orde krijgen en ziet (oogkleppen) de omgeving niet en dus ook niet de uitdagingen.Zoals ik het al meer dan 12 jaar geleden leerde op school, start het ook hier met een eiland automatisering. Een verzameling van losse informatie eilanden, welke door een ruige oceaan aan elkaars zicht worden onttrokken. Ik ben van mening dat hier een evolutie op micro niveau wordt doorgemaakt zoals de meeste organisaties waar ik kom, die ook hebben meegemaakt. Men start inderdaad met de eilandjes van informatie en komt tot de conclusie dat er wellicht aan de horizon meer is dan een oneindige oceaan (“De wereld is niet plat”). Er zouden wel eens meer mensen / stakeholders geinteresseerd kunnen zijn in de informatie die ik verzamel en dan nog maar te zwijgen over de voordelen die ik kan krijgen door mijn kennis uit te breiden met voor mij onbekende informatie. Synergie noemen we dat ook wel.Wat betreft je vraag of BI een groeiproces is, denk ik dat dit zeer zeker waar is. Iedereen en elke organisatie gaat hier echter in haar eigen tempo door heen. De ene organisatie ziet het licht binnen een aantal maanden en de andere organisatie doet daar jaren over. Maar vast staat, naar mijn idee, dat men het proces moet hebben ondergaan om te LEREN van de acties en reacties hierop. Is dat niet waar Business Intelligence een uitkomst kan bieden, vaststellen en registeren welke actie tot welke reactie leid en daar wellicht een voorspelling mee doen over nieuwe acties en te verwachte reacties hierop.De laatste vraag over toereikende inzichten van operatonele system, wil ik nuanceren. Het is naar mijn idee een te nauwe conclusie. Ja, Business Intelligence helpt betere inzichten te krijgen op een hoger niveau dan alleen het operationeel systeem, maar vergeet niet dat sommige operationele systemen wel degelijk informatie bevatten ter ondersteuning van het besturen van een organisatie. Deze informatie / kennis / wijsheid zou je door deze uitspraak te niet doen, maar is naar mijn idee ook Business Intelligence.Tot zover mijn polderwijsheden…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs