Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Verantwoording of verantwoordelijk?

Frank Buytendijk
08 januari 2008 - 10:304 minuten leestijdOpinieData & AI

Onlangs schreef socioloog Herman Vuijsje een stuk in NRC Handelsblad waar hij het verschil tussen verantwoording afleggen en verantwoordelijk zijn uitlegde. Deze blog is hierop geïnspireerd.

 

Wie herkent de volgende voorbeelden?

 

– De telecom provider moest twee keer terugkomen om alle problemen met de tripleplay installatie te verhelpen (telefoon, internet, TV), tegelijk schept de telecom trots op over zijn hoge service levels en klanttevredenheid
– Je klaagt ergens over de service en vieze toiletten in een openbaar gebouw, en je wordt verwezen naar een sticker met een 0900-nummer voor ‘suggesties’, 75 eurocent per minuut
– Het callcenter van de politie herkent jouw straatnaam niet, als je belt om een incident te melden, en kent ook niet de omleiding die het momenteel moeilijk maakt je straat te bereiken

 


– De helpdesk op kantoor toont op haar dashboard dat meer dan 80% van alletelefoontjes onmiddelijk afgehandeld kunnen worden. Tegelijk klaagt iedereen over de service.
– Het ziekenhuis belt op, gefeliciteerd, u staat op de wachtlijst om op de wachtlijst te komen…

 

– … en onlangs ontving je een klanttevredenheidsonderzoek dat ging over hoe tevreden u was met het voorgaande klanttevredenheidsonderzoek.

 

Allemaal werkelijke voorbeelden…

In de laatste twintig jaar zijn de meeste organisaties verscheidene malen gereorganiseerd omkosten efficienter te worden en door het introduceren van ‘operational excellence’. Overheden hebben vele diensten geprivatiseerd, die bedrijfsmatig opereren. Vele ondernemingen hebben verscheidene business processen geoutsourced naar ‘shared service centers’ die schaalvoordelen door verregaande specialisatie bieden. Alhoewel de kosten inderdaad naar beneden zijn gegaan,zijn er ook negatieve effecten te zien.

 

Bovenop de druk die alle kostenbesparingen met zich meebrengt, moeten organisaties nu ook nog eens transparant zijn, en breed verantwoording afleggen. Dit leidt al snel tot allerlei spelletjes, het managen van de cijfers in plaats van de business. Het politiebureau wil niet direct gebeld worden, alleen de telefoontjes naar het call center worden in de statistieken opgenomen. Ziekenhuizen creëren een wachtlijst voor de wachtlijst, omdat alleen de officiële wachtlijst in de prestatie-indicatoren meetelt. Iedere afdeling van het telecom bedrijf heeft misschien wel 95% alskwaliteitsindicator, maar in de waardeketen is er sprake van 0.95 x 0.95 x 0.95x 0.95 x 0.95 = 77% succes.

 

De hoge mate van specialisatie en schaalgrootte heeft geleid tot wat Mintzberg noemt ‘systeemdoelen’ (hoe we ons proces besturen), in plaats van ‘missiedoelen’ (wat we willen bereiken). Andere woorden hiervoor zijn een focus op verantwoording afleggen in plaats van verantwoordelijkheid nemen. Je legt verantwoording af over wat je doet (zelf), maar je bent verantwoordelijk voor wat je bereikt voor anderen, zoals je klanten, de aandeelhouders en de gemeenschap. In hoog-gespecialiseerde afdelingen is het moeilijk verantwoordelijkheid te hebben voor een bepaald resultaat, omdat het maar een schakel in de hele keten is. Verantwoording afleggen is het enige wat je nog kan, omdat je niet echt in contact bent met de eindklant, consument of burger. Het enige waar je controle over hebt is je input en output, maar niet het effect. En als iedere schakel alleen zijn eigen proces optimaliseert, krijg je zelden een goed aangelijnde waardeketen. En niemand is meer verantwoordelijk voor het totale resultaat.

 

 

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen verantwoording afleggen. Ik ben wel tegen het spelen van allerlei spelletjes met prestatie-indicatoren. We moeten ons zo organiseren dat we weer verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hetgeen we uitvoeren. En dat is prima te doen, als we de ‘best practices’ loslaten en gewoon zelf nadenken. Dus niet alleen meer je eigen broek ophouden, maar plannen en meten wat je voor andere betekent. En vooral niet meer spreken over interne klanten, maar weer gewoon over collega’s, met dezelfde doelstellingen, en dezelfde klanten. Waarom is dat nou zo moeilijk?

 

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    11 reacties op “Verantwoording of verantwoordelijk?”

    « Oudere reacties
    1. Henk van Roekel schreef:
      20 januari 2008 om 20:11

      Verantwoordelijk ondernemen blijft toch vooral toepassen van gezond verstand met gevoel voor de omgeving. Business Intelligence geeft ons de mogelijkheden om beter inzicht te krijgen in performance. Zonder regelmatige reflectie van de performance doelstellingen op de visie en missie van de onderneming als geheel is performance management echter een lege huls. Performance Management moet daarom beschouwd worden als een zinvol hulpmiddel, maar zeker niet als doel!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    investeringen overname
    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Rhadamanthys is ontmanteld, investeringen in Cleverbase en Picnic (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Nieuw datacenter Google in Winschoten geopend

    datalek
    Security & Awareness

    WhatsApp-datalek grootste en makkelijkste ooit

    Security & Awareness

    Fraude als realiteitscheck voor verantwoord ai-gebruik

    Data & AI

    Spoelstra Spreekt: Gokje

    admin luie hacker
    Security & Awareness

    Kort: Luie hacker start met ‘admin’, ai-platform voor notarissen (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs