KPN werkte het afgelopen jaar, zoals beloofd, nauwer samen met resellers. Het partnermodel is aangepast en in het nieuwe jaar gaat een aantal nieuwe initiatieven van start.
De telecomleverancier vraagt dan wel meer toewijding van zijn partners, maar belooft ook meer leads door te spelen, de training op te voeren en verbeterde communicatie. Om dat te bewerkstelligen heeft KPN zijn vaste en mobiele organisaties samengevoegd. Nu zijn KPN-supportafdelingen onder één nummer bereikbaar.
Michiel Verhooren, directeur externe distributie bij KPN, legt uit: "Binnen één groot programma hebben alle partners een plek. We willen onze partners voorbereiden op een steeds verdere integratie van vaste spraak en data, mobiele spraak en data en ict. Het doel van het programma is om partners te stimuleren zich te specialiseren."
Verhooren weet dat veel partners al lang met KPN werken, maar wil dat die keuze opnieuw gemaakt wordt. "Vanaf volgend jaar maakt KPN onderscheid tussen toppartners en andere partners. Bij een toppartner wil KPN ook de belangrijkste leverancier zijn."
Er zijn partners die al jaren met KPN werken, zoals een businesspartner in Huizen die niet bij naam genoemd wil worden. "We zijn al bijna 20 jaar trouw KPN businesspartner en heel tevreden met de samenwerking tot nu toe. KPN vervult een belangrijke faciliterende rol in het samenbrengen van verschillende partners en genereren van leads. Ik kan alleen maar concluderen dat KPN zijn belofte volledig heeft waarmaakt."
Meer kennis
Ook andere KPN-partners, zoals BSU, Advisor en Digihuis, merken dat KPN meer leads naar partners doorspeelt. Zelf zegt KPN in het mkb geen directe verkopen meer te doen. Zo mogen partners sinds kort ook hostingdiensten verkopen. Op hun beurt wordt van partners verwacht dat zij hun kennis vergroten. Vanaf januari komt KPN met een certificeringprogramma dat veel meer gericht is op de it-aspecten van telecom en mobiliteit. "Het is de bedoeling dat de partner KPN in technisch en commercieel opzicht kent. Die kennis wordt nu ook getest", aldus Verhooren.
Volgens marktkenners is betere kennis ook steeds meer nodig. Bij veel telecomresellers vindt een verschuiving plaats naar grotere eindgebruikeromgevingen. De markt dwingt hen anders zaken te doen. Als een KPN-partner zijn werk goed doet, wordt hij ook voor andere ict-behoeften een vaste it-leverancier.