Google koopt het Russische advertentiebedrijf ZAO Begun voor 140 miljoen dollar van het Britse Rambler Media. Dit bedrijf, wat 50,1 procent van Begun in handen heeft, wil eerst resterende 49,9 procent van Bannatyne Limited kopen voor de deal kan worden afgerond.
Met een overnameprijs van 140 miljoen dollaar krijgt Bannatyne 69,9 miljoen dollar. Rambler Media verwacht zelf na aftrek van de kosten 50 miljoen dollar over te houden. Als alles rond is wordt Begun in zijn geheel aan Google verkocht.
Met deze stap hoopt Google zijn positie op de snel groeiende online advertentiemarkt in Rusland te versterken.
Begun is een van de grotere op tekst gebaseerde advertentiebedrijven in Rusland met meer dan 40.000 adverteerders en een partnernetwerk van meer dan 143.000 Russischtalige websites.
Google domineert wereldwijd de markt van contextadvertenties vanwege de hoge uitkeringen per click.
Lijkend op Googles Adsense test Microsoft in de Verenigde Staten nu een dienst op het gebied van contextadvertenties, waarbij geen partnershipovereenkomst hoeft te worden afgesloten. Daarnaast richt de self-servicedienst zich niet enkel alleen op drukbezochte websites. De advertenties die via Microsofts Adcenter zijn ingekocht worden naast de inhoud van de websites getoond.
Microsoft eist hierbij geen exclusiviteit. "Deze advertenties mogen ook gebruikt worden op dezelfde sites en pagina’s waar Google ads staan."