Google presenteert klinkende kwartaalcijfers. Toch houdt het de kosten scherper in de gaten, is aarzelender bij overnames en neemt minder mensen aan.
De omzet van Google steeg in een jaar met 31 procent tot 5,5 miljard dollar, de nettowinst met 26 procent tot 1,4 miljard. De netto kasstroom groeide afgelopen kwartaal met 410 miljoen tot 2,2 miljard dollar. Dat blijkt uit de cijfers over het derde kwartaal die het technologiebedrijf gisterenavond presenteerde. Het aandeel Google steeg nabeurs met 10,5 procent tot 389,99 dollar.
Nieuwe kansen, minder kosten
Google zag het aantal kliks op advertenties met 18 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar. Dat is volgens het bedrijf een duidelijk teken dat consumenten en bedrijven zich niet laten remmen door een tanende economie. Ze blijven op zoek naar koopjes en de meest geschikte aanbiedingen.
Volgens hoofdeconoom Hal Varian blijven adverteerders ongeremd commerciële kliks kopen, vanwege de effectiviteit. "Het is speculatief, maar we denken dat de teruglopende economie daarom zelfs in Googles voordeel kan werken." Nederlandse zoekmachinespecialisten onderschrijven dat beeld.
Directievoorzitter Eric Schmidt ziet een tweede punt waar Google van de economische problemen kan profiteren. Hij denkt dat bedrijven en consumenten beter op de kosten gaan letten. In die situatie zullen ze eerder de gratis online Office-diensten van Google, of Zoho, gebruiken dan een duurder Office-pakket in de winkel kopen.
Sergey Brin vult aan: "We hebben 1 miljoen bedrijven die Apps nu gebruiken", waar Docs, Gmail en Calendar onder vallen "en 1 miljoen studenten aan verscheidene universiteiten."
Hoewel Google niet hard lijkt te worden getroffen door de teruglopende mondiale economie zet het zich toch schrap. In het derde kwartaal van 2007 nam het bedrijf nog 2.100 nieuwe medewerkers aan. In de afgelopen drie maanden waren dat er nog maar 519.
Eric Schmidt zegt de afgelopen kwartalen al scherper op de kosten te hebben gelet. "Maar we kunnen nog meer doen. De komende periode zullen we het kostenniveau zeer volwassen managen." Een voorbeeld daarvan is dat Google minder snel bedrijven overneemt. De lat ligt daarvoor iets hoger dan voorheen.
Verdeling omzet
Het merendeel van de omzet is afkomstig uit reclame in de marge van de zoekmachineresultaten: 67 procent van het totaal, of 3,7 miljard dollar. Dat is 34 procent meer dan een jaar geleden en 4 procent meer dan vorig kwartaal. De reclame-inkomsten van externe sites, via AdSense, bedroegen 30 procent van de omzet. De groei lijkt te zijn verdwenen uit dit onderdeel. Vergeleken bij vorig jaar bedroeg de stijging 15 procent. Ten opzichte van vorig kwartaal ging de teller met nog maar 1 procent omhoog.
Google is voor 51 procent van de omzet afhankelijk van kliks buiten Amerika. Dat is nagenoeg even veel als vorig jaar.