Bedrijven zijn vaak teleurgesteld over de voordelen die een soa in de praktijk oplevert. Dat hebben ze echter aan zichzelf te wijten. Dat zeggen Computable’s soa-experts.
Als bedrijven teleurgesteld zijn over de resultaten van een Service Oriented Architecture (soa), komt dat meestal omdat ze de complexiteit van een soa hebben onderschat. Dat is de overheersende mening die te beluisteren valt tijdens een rondgang onder de soa-experts van Computable.
Edwin van Asch, solution architect bij Systemation: "Het is allemaal toch niet zo eenvoudig als het leek op de powerpoints van de leveranciers en consultants. Integratie is altijd complex en hard werken, hoe je het ook aanpakt. Toch is het eindresultaat van de soa-aanpak, in vergelijking met een meer traditionele aanpak (EAI of point to point) behoorlijk beter. Meer standaardisatie, minder afhankelijkheden van specifieke leveranciers, betere controle, beter onderhoudbaar, etc.. Voorwaarde is wel dat een soa is opgezet met behulp van erkende principes, en niet volledig naar eigen inzicht zonder gebruik te maken van bewezen patronen. Er is nog veel soa-kaf onder het koren dat soa een slechte naam bezorgt, maar eigenlijk de naam soa niet verdient."