Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De zin en onzin van business cases

22 april 2010 - 11:503 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Marcel van de Sandt
Marcel van de Sandt

Een business case wordt vaak gebruikt ter onderbouwing en rechtvaardiging van een investering in een product of dienst. Allereerst beschrijft een business case de kansen in de markt en hoe er waarde kan worden gecreëerd en toegevoegd aan het product of de dienst. Daarnaast wordt de context en scope beschreven, met eventuele aannames, randvoorwaarden en mogelijke scenario’s.

Eén van de belangrijkste aspecten bij een business case is vervolgens de 'return on investment' (roi).. De 'investment'-kant wordt meestal uitgedrukt in geldelijke en/of menselijke investering. De "return" kant varieert nogal. Dit kan additionele omzet zijn die verwacht of 'hard' wordt afgesproken met de business verantwoordelijke. De 'return'-kant kan bijvoorbeeld ook bestaan uit het verhogen van de loyaliteit of leveren van betere serviceniveaus (wat uiteindelijk ook kan leiden tot meer omzet). Eén van de grootste valkuilen bij het werken met business cases is het achteraf niet evalueren van de 'return'-kant. In andere bewoording: er wordt een additionele omzet beloofd door de business verantwoordelijke, maar er wordt niet of nauwelijks geëvalueerd of deze additionele omzet wordt bereikt. Tot slot is het belangrijk te verifiëren of de business case in lijn is met de strategie van het bedrijf.

Dynamiek

Een business case moet dynamisch zijn. In een snel veranderende markt verandert de klant en zijn verwachtingspatroon continu en moeten organisaties hier snel en slagvaardig op kunnen inspelen. Zelf ben ik nu twintig jaar werkzaam in de informatie techmologie en mijns inziens is de dynamiek die we vandaag de dag zien één van de grootste van deze periode.

Met name het samengaan van trends op verschillende vlakken als technologie (SaaS, mobiele apparaten) en meer algemene marktontwikkelingen als globalisatie, standaardisatie en de opkomst van social media zorgt hiervoor. Het is niet voor niets dat de term '' new normal' is geïntroduceerd, wat veel verder gaat dan de gevolgen van de financiële crisis.

Geen doel op zich

Al met al zijn er talloze goede redenen om met business cases te werken en een uitgewerkte onderbouwing te hebben van de roi. Toch ben ik van mening dat in een groot aantal gevallen de business case niet het juiste middel is om tot besluitvorming te komen.

Allereerst dient er een onderscheid gemaakt te worden tussen tactische en strategisch investeringen. Vaak wordt hier een drempel van te besteden geld en/of dagen gehanteerd, en dit kan uiteraard voor ieder bedrijf anders zijn. Daarnaast zijn sommige investeringen in een product of dienst hygiëne factoren die simpelweg gedaan moeten worden. Dit kan in een aantal gevallen tot interessante discussies leiden in organisaties; wie bepaalt immers wat een hygiëne factor is en wat niet?

Daarnaast kost het maken van een business case tijd en kan het de besluitvorming en uiteindelijke introductie in de markt vertragen. Een business case kan ook remmend werken op de innovatie van een bedrijf. Je kunt namelijk alleen beschrijven en voorspellen wat je weet….

Ondernemen is risico nemen en naast rationele overwegingen zijn emotionele overwegingen ('onderbuikgevoel') ook erg belangrijk. Al met al is een business case slechts een middel, geen doel. Goede ondernemers durven ook zonder business cases succesvolle beslissingen te nemen.

 

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    AchtergrondSoftware & Development

    License to bill

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    ActueelOverheid

    Gemeente Breda verruilt Centric voor Unit4

    ActueelSoftware & Development

    Kort: Elastique op Sri Lankaans avontuur, Panasonic helpt The AA, Main koopt Carwise-duo (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs