Ondernemers van middelgrote en kleine bedrijven (mkb) zijn niet zondermeer overtuigd van de meerwaarde van cloudcomputing voor hun bedrijfsvoering. Een kwart van de mkb’ers zegt onvoldoende gebruik te maken van ict om de investeringen software en diensten via internet te rechtvaardigen. Dat concludeert Microsoft na onderzoek. Volgens de leverancier spreekt gebrekkige kennis een rol bij het wantrouwen van webdiensten en wordt een tekort aan financiële middelen onterecht als excuus gebruikt.
Van de ondervraagde ict’ers zegt 19,5 procent op dit moment over te weinig middelen te beschikken om te investeren. Maar bij de scepsis speelt niet alleen geld een rol. 21,4 procent van de ondervraagde ondernemers heeft de wens om de automatisering fysiek binnen het bedrijfspand te houden. Voor 11,7 procent zijn zorgen over de veiligheid van hun ict-omgeving de reden om niet over te stappen naar een automatisering via internet.
Volgens Microsoft zien ondernemers niet in wat het volledig doorvoeren van online diensten kan betekenen voor hun organisatie. Directeur mkb van Microsoft Nederland Arjan Oude Kotte: ‘Ondernemers weten niet goed wat het kost, hoe het wordt geïmplementeerd en wat het uiteindelijk oplevert.’ Hij doelt op de mogelijkheden van flexibele betaling en spreiding van de kosten voor licenties over een langere periode. Daarnaast doelt hij op de tijd die de mkb’er aan zijn kerntaak: ondernemen kan besteden in plaats van het beheer of onderhoud van ict.
Uit het onderzoek komt naar voren dat 61,4 procent van de mkb’ers op enige manier gebruik maakt van online diensten. Het gaat vooral om online diensten ter vervanging van lokaal geïnstalleerde software. Van de ondernemers die gebruik maken van online diensten gaat het met name om het hosten van de website (65,5 procent), e-mail (41,6 procent) en back-up (38,3 procent). 31,8 procent van de ondernemers maakt gebruik van online diensten voor het delen van documenten en samenwerken.
Verwarring
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat onder mkb-ers veel verwarring heerst over de verschillende namen die gebruikt worden voor cloudcomputing.
De cijfers zijn afkomstig uit het Microsoft Small Business Hosting Report 2010. In het onderzoek werden 3193 bedrijven met maximaal vijfhonderd medewerkers ondervraagd. Dat gebeurde in vijftien landen wereldwijd. Aan het onderzoek namen 248 Nederlandse bedrijven deel.
Begin dit jaar hebben we zelf tevens onderzoek gedaan waaruit blijkt dat slechts 5% van alle mkb ers hun administratie online voeren. Hier is dus nog veel werk aan de winkel terwijl de voordelen aanzienlijk zijn. Desalniettemin worden er in Twinfield ruim 80.000 administraties online gevoerd door accountants en ondernemers… http://blog.twinfield.nl/2010/06/22/slechts-5-van-mkb-administraties-staat-online/
Misschien geldt hier wel het Technology Push vs Market Pull idee
Het lijkt er meer op dat de market geen interesse heeft in het product maar dat de technologiebedrijven het willen pushen naar de klanten toe. Vanwege zelfbedachte voordelen.
Zoals microsoft zegt in het artikel “Ondernemers weten niet goed wat het kost, hoe het wordt ge?mplementeerd en wat het uiteindelijk oplevert” Misschien is de ondernemer wel meer tevreden met zijn huidige oplossing en is er geen noodzaak voor een nieuwe oplossing.
Zoals Mark Appel zegt in de eerste reactie “Begin dit jaar hebben we zelf tevens onderzoek gedaan waaruit blijkt dat slechts 5% van alle mkb ers hun administratie online voeren. Hier is dus nog veel werk aan de winkel terwijl de voordelen aanzienlijk zijn”. Misschien zijn deze zgn voordelen wel helemaal niet van belang voor de klant en is deze tevreden met zijn huidige oplossing.
Het lijkt mij verstandiger dat bedrijven eerst luisteren naar hun klanten en dan met ideen/oplossingen komen in plaats van een oplossing verzinnen voor een probleem wat er niet is. Niet alles op het web hoeft.
Zolang er nog informatie op straat beland, je niet 100% zeker weet wat er met jouw data gebeurd en er nog onvoldoende wet- en regelgeving is op dit gebied, lijkt het me voor een ondernemer niet slim om bedrijfskritische informatie op het internet te plaatsen.