Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Sociale netwerken hebben de toekomst

30 augustus 2010 - 10:033 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

Sinds de introductie van Web 2.0, zijn er veel tools beschikbaar gekomen om op een interactieve manier contact te hebben met elkaar. Vele netwerken zijn op die manier ontstaan. We zien daarbij zowel privé als zakelijke netwerken en combinaties daarvan. Deze netwerken kunnen gebruik maken van eenvoudige websites tot complete 3D-werelden.

Het is gemakkelijk geworden om te 'praten' met iemand aan de andere kant van de wereld. Dit opent ongekende mogelijkheden zowel privé als voor het bedrijfsleven, het onderwijs en het onderzoek. Daarnaast zijn er maatschappelijke ontwikkelingen die sterk afhankelijk zijn van dit soort netwerken. Denk bijvoorbeeld aan het Nieuwe Werken dat geïmplementeerd kan worden met behulp hiervan. 

Sociale en virtuele netwerken kunnen worden gebruikt om te communiceren, zaken te doen, reclame te maken, onderzoek te doen, mensen te informeren, simulaties te houden, les te geven, les te volgen, te programmeren, te ontwerpen, dingen te kopen en verkopen, samen te werken (collaborate), etc. Netwerken zoals: LinkedIn, Facebook, Hyves, Sharepoint, Twitter, etc.

De volgende netwerken komen we daarbij tegen:
– Blogs, forums, wiki's
– Communicatie tools
– Plekken om samen te werken
– Navigatietools om je weg te vinden op al deze netwerken
– Plekken om elkaar feedback te geven
– Zoektools

Deze netwerken kunnen sterk van uiterlijk verschillen. Van eenvoudig vormgegeven websites tot complete 3D omgevingen. Met name in toepassingen en inrichting van deze laatste is interessant om nader te onderzoeken. Voorbeelden zijn SecondLife, IMVU, World of Warcraft, OpenSim, ActiveWorlds, ec tetera.

Hebben 3D social networks de toekomst? Het blijkt lastig te zijn om best-practises te vinden. Vele bedrijven hebben pilots gehad in 3D-omgevingen zoals bijvoorbeeld SecondLife, maar zijn daar ook weer mee gestopt. Onduidelijk is nog met welke verwachtingen ze eraan begonnen zijn. Opvallend is wel dat na het aanvankelijke enthousiasme het al snel stil werd rondom de projecten. De projecten die wel langer lopen lijken vooral educatieve projecten te zijn. Er wordt regelmatig college gegeven waarbij een bont gezelschap van over de hele wereld zich verzamelt om samen te luisteren en te discussiëren. Tevens ben ik simulatieprojecten van universiteiten tegen gekomen waar studenten aan het werk waren. Ook op het gebied van marketing lijken 3D-netwerken een interessante plek om studenten theorieën te laten testen. De vraag die natuurlijk speelt, is waarom zouden we 3D-omgevingen gebruiken om samen te werken? De volgende redenen ben ik tegengekomen:

– 1. Het samenbrengen van mensen over de hele wereld is lastig. Via het internet gaat dat veel eenvoudiger. Daarbij blijkt dat mensen via een 3D-wereld gemakkelijk het gevoel krijgen "bij elkaar" te zijn. De virtualisatie van de eigen persoon betekent veel voor mensen.
– 2. Simulaties draaien zijn kostbaar of soms zelf nauwelijks uitvoerbaar in verband met bijvoorbeeld beveiligingsrisico's. In 3D-werelden zijn de kosten lager en zijn de risico's gemakkelijk beheersbaar.
– 3. Vanachter je computer in je eigen vertrouwde omgeving in een 3D-wereld aan de slag lijkt voor een grote groep mensen drempels weg te nemen. Ik ben al vele gevallen tegengekomen waarbij men in het echte leven weinig heeft bereikt op het carrièrepad, maar in de virtuele wereld wel. Verborgen talenten op het gebied van ontwerpen, managen, marketing, musiceren, communiceren, programmeren, etc komen in de virtuele wereld wel tot ontwikkeling. Hoe komt dat?

Hebben 3D social networks de toekomst? Ja, het zijn alleen niet de grote bedrijven die daar de lead in hebben, maar de consument zelf.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    15 reacties op “Sociale netwerken hebben de toekomst”

    Nieuwere reacties »
    1. RV schreef:
      9 september 2010 om 05:45

      Deze bewering gaat alleen op, zolang MENSEN er nog tijd in willen steken, in deze vorm van internet-gebaseerde bezigheidstherapie.

      Het leven OFFLINE is zoveel leuker, socialer en echter 🙂

      Login om te reageren
    2. Peter schreef:
      9 september 2010 om 07:47

      Op facebook probeer je eerste zoveel mogelijke vrienden te hebben ( dat staat goed… ) Maar welke boodschap die niet al te oppervlakkig is kan je delen met je collega’s, vrienden en familie?

      Goed gezegd RV

      Het leven OFFLINE is zoveel leuker, socialer en echter.

      Login om te reageren
    3. Diana schreef:
      9 september 2010 om 11:31

      OFFLINE vs ONLINE is daar nog een verschil tussen dan? Hoeveel uur per dag ben je tegenwoordig nog offline? En hoe zou je contact willen houden of willen samenwerken met collega’s en vrienden die niet op reisafstand zitten of misschien zelfs wel aan de ander kant van de wereld als je dat niet via social networks doet?

      Login om te reageren
    4. Technicus schreef:
      9 september 2010 om 12:20

      @Diana: Vergeet je iphone maar eens voordat je de auto instapt, waarschijnlijk lukt het je niet eens om je smartphone te vergeten 🙂

      Login om te reageren
    5. RV schreef:
      9 september 2010 om 12:39

      1. Heeel veel uren Diana.
      Ik stop zelf letterlijk (fysiek) de internet stekker IN mijn pc voordat ik het internet opga. Als methode om mezelf eraan te herinneren, dat ik mijn tijd ONLINE nuttig, weldoordacht en goed besteed. En na afloop trek ik ‘m er oon net zo hard weer uit. (ook handig tegen blikseminslag)

      2. “Hoeveel uur per dag ben je tegenwoordig nog offline?” Heeel veel 🙂 Het is misschien belangrijk om te beseffen dat niet iedereen leeft in hetzelfde mind-frame als jijzelf Diana.

      3. “En hoe zou je contact willen houden….. niet via social networks doet?”
      Blijkbaar ben ik nog van een andere generatie, want ik doe dat nog gewoon per telefoon (landline) of email en alleen als er een daadwerkelijk behoefte toe voel.

      4. Social Networking om het “social networking” is ook een moderne volksziekte aan het worden, altijd en eeuwig online zijn om je innerlijke leegte maar niet hoeven, kunnen te voelen. Eeuwig bezig zijn de wereld te vertellen wat je aan het doen bent.. Belachelijk toch? Als ze het willen weten, bellen of mailen ze me maar 🙂 En tegelijktijd maar zeuren over het gebrek aan online privacy.. hoe zou dat toch komen?? 😛

      Ga voor de aardigheid eens na hoeveel kostbare tijd en energie jij stopt aan deze digitale bezigheidtherapie.
      Besef je dan wat je voor JEZELF had kunnen doen in dezelfde tijd, en hoe JIJ hiervan beter kan worden.

      Wake up from the Social Media trance!
      Ik geef toe, het valt niet mee om stevig op je EIGEN grondgebied te blijven staan, binnen je eigen grenzen als er een steeds heftigere cyberstorm om je heen blijft waaien en je steeds verder het internet opzuigt
      ver weg van de realiteit , dieper in cybercommunities.

      Maar simpelweg een (digitaal) kunstje (faceboeken, hyven, twitteren, myspacen) doen omdat iedereen om je heen dit doet… Is dat wel handig? Word jij er beter van? Wat levert het JOU op? Hoeveel tijd heb je in een dag om deze digitale onzin-wolk te blijven voeden?

      Login om te reageren
    6. Technicus schreef:
      9 september 2010 om 12:58

      @RV; Quote “altijd en eeuwig online zijn om je innerlijke leegte maar niet hoeven, kunnen te voelen.”

      Mooi geformuleerd 🙂 Inderdaad zijn er te veel cyberzombies aan het komen.

      Login om te reageren
    7. Dinolino schreef:
      9 september 2010 om 13:15

      RV, wil graag reageren op jouw reactie
      1)goed van je dat je zo actief en bewust met internet bezig bent. (wees voorzichtig met het hard uittrekken van de kabel. Hij zou stuk kunnen gaan
      2)ik ben veel uur ONline, dus ja niet iedereen is hetzelfde
      3)Ik denk dat iedereen alleen contact zoekt als hij daartoe behoefte voelt. En dat is ieders goed recht. Maar om je tante in australie en nicht in singapore, schoonfamilie in rusland allemaal tegelijk je nieuwe kat te laten zien, is een facebook natuurlijk “leuk”
      Chatten of bellen via skype, msn, facebook en al die andere tools is een stuk goedkoper!
      4)Waarom zou je een innerlijk leegte moeten voelen? Ga je naar je vrienden die 2 blokken van je vandaan wonen omdat je een innerlijke leegte voelt?
      social media is een “magisch begrip” maar het bij elkaar brengen van een groep mensen van over de hele wereld (een digitale “buurtbarbecue”) is goed te doen via de middelen die Diana in haar stuk beschrijft!

      Je hebt gelijk. Je moet het niet doen omdat iedereen het doet. Maar…
      Misschien is de tijd die iemand in het fenomeen “social media” stopt wel voor ZICHZELF, se eige of welke taal men ook spreekt. Je kunt ideen voor JEZELF je bedrijf opdoen. Je kunt overleg voeren met collega’s ver weg. Direct, online. Niet een mailtje… wachten… antwoord…enz. Gewoon: direct interactief.

      Login om te reageren
    8. GLvR schreef:
      9 september 2010 om 13:39

      Aan de andere kant echter, wordt het voor mij een behoorlijke uitdaging om nog eens iemand aan de lijn te krijgen. Laat staan OFFLINE LIVE te spreken! De drukke agenda’s, al dan niet erger gemaakt door het Nieuwe Werken (dat is een andere discussie), zorgen ervoor dat ik afspraken moet maken met die vriend / vriendin, kennis of zelfs dat familielid, om wat kwaliTIJD OFFline door te kunnen brengen.

      voorbeeld, waar gebeurd:
      Via Twitter in de bus een vriend een bericht gestuurd dat we nodig eens moeten kletsen,
      vervolgens thuis het eten gekookt terwijl ondertussen in mijn email een bericht arriveert met wat datumvoorstellen op datumprikker.nl (onderwerp = FUN)
      NA het eten open ik mijn browser even omdat ik de openingstijden van de winkels voor de boodschappen ’s avonds wil inzien en zie ik een tweet van die vriend dat ik gemaild ben.
      Ik ga boodschappen doen, lees op MIJN tijdstip mijn mail en vul in op datumprikker wanneer ik kan
      We tweeten nog even heen en weer om de definitieve datum te bevestigen

      Die avond heb ik alles gedaan wat ik gepland had om in mijn OFFLINE tijd te doen…

      EN een afspraak gemaakt voor die zo felbegeerde OFFLINE momenten.

      Dat vind ik nou een verademing. Hoera voor Sociale Netwerken, internetnetwerken of hoe-men-ze-ook-wil-noemen!

      Om af te sluiten een reactie op de woorden van RV: simpelweg een (digitaal) kunstje doen omdat iedereen om je heen dit doet…

      Ja, dat is inderdaad onzin. ALS je participeert in een sociaal netwerk, dan doe je dat doelbewust, anders kun je het beter laten!

      Het leven OFFLINE is zoveel leuker, socialer en echter. Waarom niet ONLINE netwerken inzetten om het OFFLINE te maximaliseren?

      Login om te reageren
    9. Technicus schreef:
      9 september 2010 om 13:41

      Op een gegeven moment bezit je geen SMART-phone meer, maar dan bezit die SMART-phone JOU! 🙂

      Login om te reageren
    10. GLvR schreef:
      9 september 2010 om 13:58

      @Technicus kleine correctie: dat LAAT je gebeuren…

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    Overheid

    VVD: wij willen een ‘AcICT on steroids’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs