Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Canalys neemt HP partnerbeleid onder de loep

31 augustus 2010 - 09:474 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieHP Inc.

HP heeft onlangs zijn Preferred Partner Terms & Conditions (TS en Cs) aangepast. Deze wijzigingen in de voorwaarden van ESSN-partners weerspiegelen de nadruk die de fabrikant legt op de specialisaties van zijn business partners. De distributeurs zijn er vooral om de non-Gold-partners te bedienen. Het nieuwe kanaalbeleid heeft veel voordelen, maar HP moet oppassen niet teveel direct te verkopen, zoals de PSG unit nu doet. Dit meldt onderzoeksbureau Canalys.

De recente wijzigingen in de algemene handelsvoorwaarden voor ESSN (enterprise servers, storage, networking) onthullen dat de focus van HP’s partnerstrategie is verschoven sinds de herstructurering van zijn kanaalorganisatie, die in 2009 werd ingezet. HP’s afzonderlijke businessunits, ESSN, PSG (Personal Systems Group) en IPG (Imaging and Printing Group), zijn nu verantwoordelijk voor de kanaalverkoop en -strategie, die eerder onder de de gecentraliseerde Solution Partner Organisatie (SPO) viel. SPO is nu ontmanteld.

In mei 2010 introduceerde ESSN een reeks wijzigingen in de reseller- en distributievoorwaarden, met inbegrip van een grotere nadruk op partnerspecialisaties. Preferred Partners die hebben geïnvesteerd in een of meer ESSN-specialisaties krijgen hogere beloningen voor bepaalde producten, met inbegrip van de hogere pay-for-results (PfR)-kortingen op volumeservers en opslagsystemen. De PfR-kortingen op deze producten zijn voor niet-gespecialiseerde partners verlaagd.
Canalys verwacht voor de toekomst nog meer nadruk op specialisaties, niet alleen in ESSN, maar ook voor PSG en IPG. De specialisatie van de bestaande datacenteroplossingen wordt vervangen door een ‘convergente infrastructuurkwalificatie’. Dit is een hoge ESSN-kwalificatie met veel voordelen voor de betrokken business partners.

Distributeurs

Ondertussen zijn de eisen voor Computing Systems Specialists verlaagd, waardoor de drempel voor partners verlaagd is. Dit maakt het ook waarschijnlijker dat op een bepaald moment specialisaties verplicht worden voor HP Gold Preferred Partners. Volumepartners kunnen nu nog zonder specialisatie Gold-partner worden.

Ook het distributiebeleid verandert. ESSN-distributeurs kunnen hun portefeuille verbreden en worden minder afhankelijk van de direct beheerde HP Gold Preferred Partners. De beloningen voor de verkoop van ESSN, zoals de convergerende infrastructuur, worden verhoogd.

Tegelijkertijd verlaagt HP de volumekortingen voor ESSN-distributeurs voor de verkoop van opslag- en serverproducten aan (Gold) Preferred Partners, terwijl de beloningen voor verkoop aan niet-gespecialiseerde Preferred Partners worden verhoogd. De leverancier richt zich met direct account management op de kleinere groep van 2200 Gold Partners.

MDF

Distributeurs van ESSN-oplossingen moeten zich meer richten op het genereren van nieuwe business, vooral in gebieden als de middenmarkt, zodat ze minder afhankelijk worden van volumeverkoop aan de grootste resellers. Hiervoor wordt de geldsteun van de back-end distributie overgeheveld naar MDF-financiering voor distributeurs en resellers, om zo meer vraaggeneratie-activiteiten te steunen. Niet alle distributeurs zijn daar blij mee. Sommigen zeggen dat de bezuinigingen op de back-end marges een prijsstijging voor resellers van servers en opslagsystemen veroorzaakt, om zo toch nog een beetje marge te halen. Dit kan worden gemaskeerd door de prijsstijgingen die worden veroorzaakt door de verzwakking van de euro.

Dit zijn enkele van de belangrijkste wijzigingen voor het HP-kanaal in het derde kwartaal van 2009. Via de nieuwe structuur wil de leverancier nauwer samenwerken met de verschillende businessunits. Deze veranderingen zijn uitgevoerd met feedback van de partners, maar de reacties in het kanaal zijn gemengd. De ESSN-partners zijn er vooral blij mee, maar de distributeurs en de grotere resellers zijn iets voorzichtiger in hun enthousiasme.

Meer directe verkoop HP PSG
Canalys zegt dat HP’s kanaalreputatie de afgelopen jaren is aangetast, door de onrust en onzekerheid, veroorzaakt door voortdurende veranderingen, en de voortdurende verschuiving naar een rechtstreekse verkoop van pc’s en notebooks. Dit heeft de deur geopend voor concurrenten, waaronder Dell, Lenovo en IBM, die nu vaker zaken doen met de belangrijkste partners van HP PSG. HP moet de kracht van het kanaal niet onderschatten, aldus Canalys. Het laatste succes van ESSN, de aanhoudende groei van de industriestandaardservers die heeft geleid tot meer dan 50 procent marktaandeel in EMEA, kan worden toegeschreven aan de aanhoudende sterke focus op indirect zakendoen met distributeurs en resellers.

HP kan, ondanks de veranderingen bij SPO, nog steeds optreden als een kanaalorganisatie. Zo paste het bedrijf in mei zijn lineaire compensatiemodel aan in het voordeel van de partners en kunnen partners goed geld verdienen met PfR. Dit motiveert veel partners, die staan te trappelen om meer te verkopen zodra de economie aantrekt, zo besluit Canalys.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Iwell ontvangt bijna 30 miljoen groeigeld

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs