Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Wereldwijde actie programmeerles op scholen

05 december 2014 - 10:433 minuten leestijdActueelSoftware & Development
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Van 8 tot 14 december 2014 vindt het evenement 'The hour of code' plaats. Dat is een wereldwijd georganiseerde actie om kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met programmeren. Het is een initiatief van ruim honderd bedrijven en organisaties waaronder partijen als Google en Microsoft. Volgens de organisatoren gaat het om het grootste leerevenement in de geschiedenis. Ook in Nederland staan activiteiten op de agenda.

De plannen zijn ambitieus. De bedoeling is dat wereldwijd honderd miljoen kinderen in de actieweek een uur besteden aan het leren van programmeren. Op de website van de organisatie worden lespaketten aangeboden.

Hadi Partovi, oprichter en directeur van Code.org: ‘Het Uur Code is ontworpen om code te ontrafelen en te laten zien dat informatica geen rocket-science is. Iedereen kan de grondbeginselen leren. Vorig jaar deden vijftien miljoen leerlingen mee. Nu richten we ons op honderd miljoen leerlingen over de hele wereld om te laten zien dat de vraag naar relevant 21ste-eeuws informaticaonderwijs alle landsgrenzen overschrijdt en geen beperkingen kent.’

Het doel van het evenement is om leerlingen wegwijs te maken in de digitale wereld. Veel leraren hebben weinig ervaring met informatica en weten niet waar ze moeten beginnen. De organisatie: ‘Onderzoek toont ook aan dat kinderen programmeerconcepten snappen nog voor ze kunnen lezen en schrijven. Hun hersenen staan op jonge leeftijd open voor programmeertalen, net zoals met vreemde talen.’

Om te benadrukken dat kennis van programmeren belangrijk is, wordt onder meer de achterstand van Westerse landen ten opzichte van het onderwijs in China genoemd. De organisatie schrijft: ‘In China krijgen alle leerlingen informatica, om te slagen voor hun middelbare schooldiploma. In de westerse wereld wordt er op 90 procent van de scholen niet eens les in gegeven. Het wordt tijd dat we aansluiten bij de 21ste eeuw. We weten dat wat onze leerlingen ook gaan doen wanneer ze groot worden, of ze nu medicijnen, het bedrijfsleven, de politiek of de kunst in gaan, als ze weten hoe ze op technologie kunnen bouwen. Dat geeft ze de zelfverzekerdheid en know-how om te slagen.

Weinig animo

In Nederland zou nog weinig animo zijn voor het evenement. Online-documentdienstverlener SignRequest maakte een ranglijst gebaseerd op het aantal georganiseerde evenementen in verhouding tot het inwoneraantal. Met 77 evenementen komt Nederland op de 58ste plaats uit. Docenten, scholen en andere organisaties kunnen zich echter nog steeds aanmelden, dus het gaat om een tussenscore.

Michaël Krens van SignRequest reageert: ‘Staatssecretaris Dekker van onderwijs, cultuur en wetenschap stelt de vraag wat kinderen nu moeten leren om klaar te zijn voor de toekomst. Voor internetondernemers is deze vraag helder. Kinderen horen vroeg in contact te komen met programmeren. Steve Jobs vond twintig jaar geleden al dat iedereen het zou moeten leren.’

Krens geeft al programmeerles op een school in Hilversum en neemt daar ook deel aan ‘The hour of code’. ‘De kansen voor programmeurs op de arbeidsmarkt zijn erg goed. Terwijl de rest van de wereld in een crisis verkeerde hadden ict’ers mogelijkheden te over. In Amerika is de verwachting dat er in 2020 een tekort is van een miljoen programmeurs. Bovendien kun je tegenwoordig als programmeur met enkel een laptop en een goed idee een bedrijf starten.’ 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Kort: Esri simuleert extreem weer, update over de Ai-fabriek, omkoping Coinbase (en nog meer)

    Remko Reinders alegemeen directeur Salesforce Nederland
    AchtergrondData & AI

    Salesforce NL: Technologie ai-agents is volwassen, nu komt het op durf aan

    ActueelOverheid

    Kort: Nieuw screeningsysteem IND, IFS in zee met TomTom, Navara naar BBTG en de grote oversteek voor TMA

    AchtergrondData & AI

    ILT heeft nieuw taxitoezichtsysteem op de rit

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    3 reacties op “Wereldwijde actie programmeerles op scholen”

    1. Niels Malotaux schreef:
      5 december 2014 om 12:16

      Leuk idee. En te zien dat je instructies kunt typen waarna de computer (hopelijk) doet wat de bedoeling was is zeer verhelderend.
      Maar ik dacht dat coderen slechts een onderdeel is van software ontwikkeling. Of wordt met coderen ‘software ontwikkelen’ bedoeld?

      Login om te reageren
    2. NumoQuest schreef:
      8 december 2014 om 09:16

      Een heel vooruitstrevende stap, als je dergelijke steeds weer eens leest eens in de zoveel tijd. Ik ben daar hardstikke voor. Maar wat mis ik nou toch telkens?

      Oh ja, de uitleg aan kinderen en gebruikers hoe het nou toch zit met de wetmatigheden van IT en hoe dat werkt. Daarna het ’trucje’. Maar als zo vaak, zal dat weer eens net niet gaan gebeuren. Zonde, als je er toch aan begint.

      Login om te reageren
    3. Wim de Raadt schreef:
      16 december 2014 om 11:16

      Een mentaliteit van : Ze hebben een Ipad ondekt en denken dat ze daar de wereld mee in hun broek zak hebben zoals statsecretaris Dekker (vind ik hem meer een marketing man(Snelle jelle). Leuk idee en goed dat mensen enthousiast zijn maar vergeet niet echt programmeren heb je als ondersteuning Natuur en Wiskunde met een Universitaire achtergrond voor nodig om het goed te doen. Omdat meer helder te krijgen wat het vak inhoud zou ik toch wat verder kijken dan de neus van staatsecretaris Dekker lang is en eerst eens uitzoeken waar je over praat voor je het woord programmeren in je mond neemt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs