Om effectief in te spelen op nieuwe ontwikkelingen in de zorgmarkt wilde Stichting Humanitas een betrouwbare en flexibele ict-omgeving inrichten. VMware vSphere met Operations Management (vSOM) helpt de ict-afdeling om de omgeving met een compact team betrouwbaar en flexibel te beheren. De gevirtualiseerde omgeving is ontworpen en geïmplementeerd door VMware partner Claranet, die Humanitas ook ondersteunt bij onderhoud en innovatie.
Stichting Humanitas is actief in Rotterdam, Spijkenisse en Capelle aan den IJssel op het gebied van zorg, welzijn, huisvesting en dienstverlening. De organisatie biedt kwalitatief hoogwaardige zorg en diensten aan mensen met en zonder hulp- en/of zorgvraag. De stichting heeft 38 vestigingen in het Rijnmondgebied, waaronder verpleeghuizen, verzorgingshuizen en welzijnskantoren. Humanitas houdt activiteiten graag in eigen hand. Dat geldt voor de keuken, de facilitaire ondersteuning, maar ook de ict-omgeving.
Ict-manager Willem Kreuger: ‘Met een afdeling van vijf mensen ondersteunen we zeventienhonderd medewerkers op 38 locaties. Om een betrouwbare dienstverlening te waarborgen, is het belangrijk om de omgeving en het beheer slim in te richten. Daarom zijn we zes jaar geleden al gestart met server-virtualisatie.’
Het ontwerp, de inrichting en finetuning van de virtuele omgeving op basis van VMware-technologie is uitgevoerd met VMware-partner Claranet. Kreuger zegt hierover: ‘Claranet combineert ervaring in de zorgsector met kennis van VMware-technologie en zorgapplicaties. Het beheer doen we in principe zelf, maar voor tweede- en derdelijnsondersteuning kunnen we zo nodig de hulp van Claranet inschakelen. De samenwerking is constructief en hun specialisten zijn altijd bereid om kennis te delen. Bovendien bezoeken we de laatste jaren samen VMworld waar we inspiratie opdoen voor onze ict-omgeving van de toekomst.’
vSOM
‘In 2014 was de omgeving verouderd en aan vervanging toe. Dat was ook het moment om de infrastructuur aan te pakken. Samen met Claranet hebben we toen een cloud-omgeving ingericht. Hoewel we tevreden waren over de uptime van onze VMware-omgeving was dat ook het moment om de functionaliteit van VMware vSphere met Operations Management te gaan benutten. vSOM biedt ons de mogelijkheid om capaciteitsplanning pro-actief te beheren. Naast ons regulier beheer hebben we steeds een compleet beeld van de performance van onze virtuele infrastructuur. Op serverniveau is altijd duidelijk waar we staan en we zijn in staat om geheugen of processoren uit te breiden voor er eventuele problemen ontstaan’, vervolgt Kreuger.
Toekomst
Stichting Humanitas kijkt voortdurend vooruit. ‘De uptime van onze nieuwe omgeving is, op reguliere service windows na, 100 procent. Bovendien doen we het beheer en de servicedesk met een compact team. Die slag willen we voor onze desktop-omgeving op termijn ook maken. Onze mobiele teams zijn voortdurend onderweg naar klanten en zij moeten flexibel kunnen werken en samenwerken. Daarnaast hebben we op veel van onze locaties momenteel nog fat clients staan.’
‘Het streven is dat medewerkers overal toegang hebben tot hun applicaties en gegevens. Daarom onderzoeken we momenteel de inzet van thin clients en VMware Horizon. De ict-omgeving die we samen met Claranet hebben opgezet biedt voldoende stabiliteit en flexibiliteit om nieuwe technologieën te integreren zonder concessies aan de beheersbaarheid en performance. Op die manier kunnen we de kwaliteit van onze zorg ook in de toekomst waarborgen.’