Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

App Annie richt pijlen op Nederland

21 juni 2017 - 09:214 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Annemiek Sprado
Annemiek Sprado

App-analyticsbedrijf App Annie gaat zijn pijlen richten op Nederland. Het bedrijf, dat zeven jaar bestaat, wil de naamsbekendheid op de Europese markt vergroten, omdat de app-markt op dit continent groter en vooral volwassener dan elders in de wereld is. Dit zegt ceo Bertrand Schmitt in een gesprek met Computable.

Mobiele apparaten zijn booming en het gebruik van apps neemt alleen maar toe, stelt algemeen directeur Bertrand Schmitt van App Annie. Volgens hem liggen er gouden tijden in het verschiet voor bedrijven die apps analyseren en bedrijven inzicht geven in het wereldwijde app-gebruik.

App Annie werd in 2010 opgericht in Beijing door onder andere Bertrand Schmitt, de huidige ceo van het bedrijf. De van origine Fransman verhuisde niet veel later het hoofdkantoor naar San Francisco. Het bedrijf is momenteel uitgegroeid tot een toonaangevende leverancier op het gebied van app analytics-producten en is een industriestandaard voor app-gebruikersgegevens in de Verenigde Staten en Azië. Voornamelijk app-ontwikkelaars, financiële analisten en marketeers gebruiken de inzichten van App Annie om hun applicaties te verbeteren. 

In 2014 kocht het bedrijf het Nederlandse app-analyticisbedrijf Distmo op en vestigde een r&d-kantoor in Utrecht. De organisatie heeft vijfhonderd medewerkers die werken op vijftien locaties. Utrecht is daarbij het regionale r&d-center voor Europa.

Booming

De overname van Distmo was de eerste stap om voet aan de grond te krijgen in Nederland. Volgens de ceo is het nu interessant voor het bedrijf om zich te ontwikkelen in Nederland omdat de app-markt hier groeit. Sowieso is het voor het bedrijf een goede tijd.

Schmitt: ’Apps zijn booming. 90 procent van de bevolking heeft een smartphone en/of tablet met uiteraard apps. In Europa zien we in onze analyses dat er per maand gemiddeld 35 apps worden gebruikt per persoon. Daarnaast besteden we ruim twee uur aan meer dan tien apps per dag.’

Apps zijn volgens Schmitt dan ook een belangrijke businesstool, wellicht zelfs de belangrijkste als we kijken naar de toekomstcijfers die gebaseerd zijn op cijfers van de App Annie analyses waarin mobiele gebruikers groeien van 4,2 miljard gebruikers in 2017 naar 6,3 miljard gebruikers in 2021. Ook de tijd die we besteden in applicaties wordt meer, van 2,1 uur in 2017 naar 3,5 uur in 2021. Daarnaast zullen consumenten meer geld uitgeven aan applicaties, met name op het gebied van gaming, dating en media en entertainment. Van 82 miljard nu in 2017 naar 139 miljard Amerikaanse dollars in 2021.

Het is dan niet gek dat het bedrijf snel groeit. Wereldwijd heeft het bedrijf grote klanten in zijn bestand waaronder Google, IBM, Microsoft, McDonalds, Uber, Dropbox en Mattel. In Nederland heeft het bedrijf klanten als Philips, KLM Air France en Spil Games.

Derde wereldeconomie

Momenteel is de app-markt de derde economie (6,3 biljoen Amerikaanse dollars) in de wereld achter de economieën van de Verenigde Staten (18 biljoen) en China (11,1 biljoen). Traditioneel waren gaming- en tech-bedrijven geïnteresseerd in app analytics-oplossingen, maar steeds meer sectoren gaan op in de app-wereld. Zo nemen veel traditionele bedrijven, zoals retailbedrijven en banken, professionals aan uit de game- en mobiele industrie om hun app-strategie op niveau te krijgen. Zo ziet Schmitt ook meer verschillende soorten klanten, zoals fastfoodrestaurants, datingbureaus, reisorganisaties en zoals eerder genoemd retail en financiële bedrijven.

App sprawl

Nu iedereen zich volledig op een app-strategie focust zie je ook veel slechte apps, laat Schmitt weten. ‘Sommigen bedrijven hebben wel honderd apps. Die kun je niet allemaal goed onderhouden. Daarnaast verliezen bedrijven soms hun doel met de app uit het oog. Goede apps zijn niet per se een paradepaardje van de marketingafdeling of een merkervaring. Het moet een betere service bieden voor de gebruikers. Het is een van de persoonlijkste manieren om in contact te komen met je doelgroep, en daarom is het belangrijk om te weten waar je hen kan helpen en hoe je ervoor kan zorgen dat ze actieve gebruikers worden.’

Schmitt geeft een paar tips voor een goede app. ‘Maak een app die je huidige gebruikers beloont met kortingen bijvoorbeeld. Wees relevant wanneer nodig, vooral reisorganisaties kunnen hierin excelleren door relevante informatie aan te bieden rondom een reis. Ook klantenservice in een app is belangrijk, zo blijkt uit onderzoek van het bedrijf. Het voordeel is dat je door de inzichten te gebruiken van App Annie je niet altijd zelf het wiel hoeft uit te vinden. We hebben zoveel data van verschillende soorten apps dat je goed kunt zien wat wel en niet werkt. Daardoor kun je leren van andermans app-ervaringen.’

Over App Annie

App Annie richt zich op middelgrote en grote organisaties. Ceo Schmitt vergelijkt het bedrijf met Bloomberg die inzichten biedt over financiële markten, App Annie levert data waarmee bedrijven hun app -strategie, -businessmodel en -beleving kunnen verbeteren. In totaal heeft App Annie achthonderd betalende klanten wereldwijd en ruim achthonderdduizend klanten die gebruik maken van als gratis geregistreerde app-gebruikers.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Soevereine cloudoplossingen bieden veel kansen’

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    Jacob Spoelstra betwisten
    MagazineCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Achterhaald

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs