Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Waar naar toe zonder technologie-plan?

splitsing
29 maart 2018 - 15:243 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Errol van Engelen
Errol van Engelen

Wanneer ik bedrijven spreek die digitale leiders willen worden, merk ik dat veel van hen dit zonder een formeel plan zijn begonnen. Ze zeggen: 'Digitaal is zo nieuw en verandert voortdurend, we weten niet wat we moeten plannen. Dus we gaan experimenteren en kijken wat werkt en wat niet.' Het klopt dat digitaal een nieuw domein is, dat snel verandert. Maar zonder een technologie-plan, weet je niet waar je naartoe gaat.

Voor mij is het als het starten van een bedrijf zonder een plan. Ik weet zeker dat veel van de bedrijven in deze categorie digitale oplossingen effectief gebruiken en dat ze zelfs geweldige resultaten kunnen halen. Maar ik ben er ook zeker van dat velen kansen laten liggen of last hebben van de uitdagingen die ik hieronder noem. Misschien zijn de onderstaande uitdagingen het grootst voor grotere ondernemingen die dringend leiding nodig hebben. 

Technologie-plan is nodig

  • U heeft geen richting – ik vind dat bedrijven zonder een digitale strategie geen duidelijke strategische doelen hebben voor wat ze online willen bereiken in termen van nieuwe klanten winnen of een diepere relatie opbouwen met bestaande klanten

  • U begrijpt uw online marktplaats niet – de dynamiek is anders dan bij traditionele kanalen met verschillende soorten klantenprofielen en -gedrag, concurrenten, proposities en opties voor marketingcommunicatie

  • Bestaande en startende concurrenten zullen marktaandeel winnen – als u een ad-hoc benadering gebruikt zonder duidelijk gedefinieerde strategieën, dan zullen digitale concurrenten u uit de markt stoten

  • U heeft geen krachtige online waarde propositie – een duidelijk gedefinieerde waarde propositie voor online klanten helpt u om uw online service te differentiëren, engagement te bieden aan bestaande en nieuwe klanten, die daardoor loyaler zullen worden

  • U kent uw online klanten niet goed genoeg – er wordt vaak gezegd dat digitaal het ‘meest meetbare medium ooit’ is. Maar Google Analytics en dergelijke zullen u alleen volumes vertellen, niet het sentiment 

Holistische aanpak

Een technologie-plan heeft als voordeel dat er een blauwdruk kan worden gemaakt voor de technische gevolgen van een digitale transformatie. In mijn aanpak heb je een mix nodig van een stappenplan (zoals Sostac) en een plan voor je verdienmodel (zoals Business Model Canvas). Over deze aanpak geef ik advies, lezingen en masterclasses.   

Sostac is een marketingmodel ontwikkeld en geformaliseerd in 2004. Het is een afkorting van de zes fundamentele stappen van marketing:situatie, doelstellingen, strategie, tactiek, actie en controle. Marketingexperts hebben Sostac aangepast aan specifieke situaties, waaronder direct marketing en digital marketing. Met mijn ict-achtergrond zag ik bredere mogelijkheden voor inzet van Sostac en gebruik het nu voor het schrijven van technology-planning. Het is daarom mijn favoriete model voor het schrijven van roadmaps voor digital transformation. 

Business Model Canvas is een strategisch management en lean startup template voor het ontwikkelen van nieuwe of het documenteren van bestaande bedrijfsmodellen. Het is een visueel model met elementen die de waarde propositie, infrastructuur, klanten en financiën van een bedrijf of product beschrijven. Het helpt bedrijven bij het in kaart brengen van hun activiteiten. Het Business Model Canvas is uitgedacht door Alexander Osterwalder.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Frank Breedijk
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale soevereiniteit hoeft niet zwart-wit te zijn

    Kaarten energienet
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale kaarten versnellen stroomnetuitbreiding

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    ‘Innovaties bij grote organisaties van belang voor hele markt’

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Europese regels drijven digitale infrastructuur in handen van niet-Europese giganten

    Richard Turk
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale transformatie is meer dan technologie alleen

    Innovatie & Transformatie

    Intel waarschuwt voor risico’s na omstreden staatsdeelname VS

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs