Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
KLM Catering Services

Kickstart AI helpt KLM met tegengaan voedselverspilling

06 februari 2024 - 11:47ActueelData & AIKLM
Rik Sanders
Rik Sanders

KLM verspilt minder voedsel aan boord van vliegtuigen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. Het ai-model Trays, dat de luchtvaartmaatschappij in staat stelt beter te voorspellen hoeveel passagiers daadwerkelijk meegaan met een vlucht, komt uit de koker van het steunprogramma Kickstart AI.

Vijf Nederlandse bedrijven, Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips (inmiddels afgehaakt,) bedachten in 2019 het steunprogramma Kickstart AI. Met als doel om de acceptatie en het gebruik van artificial intelligence (ai) in het Nederlandse bedrijfsleven te stimuleren. Een van de resultaten van het programma is het ai-model Trays. Dat is eind vorig jaar gelanceerd waarbij talent van de deelnemende bedrijven werd samengebracht om aan de ontwikkeling van dit model te werken.

Trays is specifiek ontwikkeld voor de cateringactiviteiten van KLM. Het ai-model voorspelt het aantal passagiers aan boord op basis van historische data. Het zogeheten Meals On Board Systeem (MOBS) ontvangt de verwachte passagiersaantallen per vlucht met afzonderlijke voorspellingen voor Business-, Premium Comfort- en Economy-klassen. De voorspelling door middel van het ai-model start zeventien dagen voor vertrek en loopt door tot twintig minuten voor vertrek van de vlucht. Daardoor kan voor het cateringproces van inkoop tot beladen een accurate voorspelling worden gedaan om daarmee een overschot aan maaltijden te voorkomen. Niet alle gemaakte boekingen resulteren namelijk in een passagier aan boord van een vliegtuig. Afhankelijk van de klasse, komt tussen de drie en vijf procent van de geboekte passagiers niet (op tijd) opdagen voor de vlucht.

111.000 kilo

KLM zegt dat het met het model tot 63 procent minder voedselverspilling op basis van het verwachte aantal passagiers per vlucht realiseert. De grootste verbetering is te zien op intercontinentale KLM-vluchten vanaf Schiphol, waar per vlucht 2,5 (1,3 kilogram) maaltijd minder weggegooid hoeft te worden. Op jaarbasis gaat het om een besparing van 111.000 kilo op alle vluchten van KLM die worden gecaterd vanaf Schiphol.

De luchtvaartmaatschappij werkt ook op andere onderdelen van de bedrijfsvoering met ai-toepassingen, bijvoorbeeld bij het slimmer maken van het vliegtuigonderhoud, het simuleren van slechtweerdagen om inzicht te krijgen in betere aangepaste vluchtschema’s, en het geven van persoonlijke reistips aan klanten na het boeken van een vlucht.

Meer over

AIArtificial intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    OpinieData & AI

    Van copiloten tot duurzame ai-modellen: hoe ai waarde toevoegt

    Contract ondertekenen
    ActueelData & AI

    RVO c.s. huurt voor 60 miljoen dataspecialisten in

    Storagebeheer management
    OpinieData & AI

    Vraag naar Europese storage stijgt

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse bedrijven nog niet kansloos om EU-gelden cloud en ai  

    OpinieSecurity & Awareness

    Kan ai einde maken aan tekort aan vaardigheden in soc?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs