Tata Consultancy Services (TCS) en de Air France-KLM Groep hebben een nieuwe meerjarige overeenkomst getekend. Daarbij gaat TCS de luchtvaartmaatschappij ondersteunen in het overzetten van de data-infrastructuur naar de cloud. Het Indiase it-concern is sinds dertig jaar een belangrijke it-partner van eerst KLM en later Air France-KLM Groep.
In de komende drie jaar zal TCS de data-infrastructuur van de luchtvaartgroep moderniseren door deze naar de cloud te verplaatsen. De overgang zal Air France-KLM helpen om on-premises-datacenters af te schaffen en de kracht van de cloud te benutten voor ‘de volgende generatie van datagestuurde luchtvaart’, aldus het Indiase bedrijf.
De nieuwe data-architectuur zal het gebruik van data mogelijk maken om de operaties te verbeteren, besluitvorming te stimuleren, functionaliteit te optimaliseren en efficiëntie te vergroten, zo klinkt het. Dit omvat onderwerpen ten aanzien van vluchtuitvoering, (gepersonaliseerde) passagiersinformatie, vliegtuigonderhoud en de e-commerceplatforms van de Franse en Nederlandse luchtvaartmaatschappijen.
Luchtvaartsector
Aan het project werkt een team van ruim honderd medewerkers, verspreid over de TCS-vestigingen in Frankrijk, Nederland en India. In Frankrijk werken 1.600 man bij de it-dienstverlener; in Nederland – ruim dertig jaar geleden een bruggenhoofd voor continentaal Europa – meer dan drieduizend medewerkers.
TCS werkt drie decennia samen met Air France-KLM aan digitale innovaties. Voorbeelden hiervan zijn apps met functies als digitaal in de rij staan bij luchthavenlounges en het ophalen van instapkaarten via sociale media. TCS is sinds jaren actief in de luchtvaartsector. Het bedrijf biedt er consultingdiensten, technologische oplossingen en engineeringdiensten aan. Ook biedt het branchespecifieke oplossingen zoals het cloud- en dataplatform TCS Aviana. In Portugal opende het concern recent een nearshore-locatie, het zogeheten TCS Aviation Digital Centre.