Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
[Foto: Shutterstock / DesignRage]

Organisaties moeten zich tijdig voorbereiden op einde 2G

13 februari 2025 - 16:553 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurHighberg
Gregor Hendrikse
Gregor Hendrikse

BLOG – Nederland staat al enkele jaren op het punt afscheid te nemen van 2G mobiele netwerken, de technologie die sinds de jaren negentig de basis vormt voor mobiele communicatie. Met de introductie van geavanceerdere netwerken zoals 4G en 5G, lijkt dit een logische stap. Toch stelt dit afscheid sommige operators voor een uitdaging.

Waar Odido in juni 2023 2G afsloot, hebben KPN en Vodafone hun deadlines herhaaldelijk uitgesteld. Zo verlengde KPN de uitfaseringsdatum van 1 december 2025 naar 2027, terwijl Vodafone nog tot eind 2026 2G-ondersteuning biedt. Waarom duurt dit proces zolang?

Hoewel 2G verouderd is, beperkte snelheid en capaciteit biedt, en relatief hoge beheerkosten met zich meebrengt, biedt het betrouwbare ondersteuning voor specifieke toepassingen. Het netwerk is bovendien populair vanwege de goede dekking, energiezuinigheid en voordelige randapparatuur, vooral voor zakelijke machine-to-machine en iot-oplossingen. Denk aan sensoren en monitoren in industriële omgevingen en utility networks, alarmering, pin-terminals, smart city-toepassingen zoals vulgraadsensoren in afvalcontainers, en naar schatting zeventig miljoen Europese voortuigen voorzien van emergency call (ecall)-systemen die automatisch hulpdiensten inschakelen ingeval van ongeluk detectie.

De transitie naar alternatieven, zoals lora, sigvox, lte-m of nb-iot-netwerken, vereist vaak aanzienlijke investeringen van bedrijven. Zij moeten duizenden apparaten vervangen, vaak op moeilijk bereikbare locaties. Bovendien roept dit vraagtekens op over de continuïteit van diensten zoals ecall, die met een 2G-uitfasering niet langer bruikbaar zijn.

KPN en Vodafone staan voor een strategische keuze: (nog langer) doorgaan met 2G of de focus definitief verleggen naar toekomstbestendige netwerken? Met een breed scala aan alternatieve iot-oplossingen en de dringende noodzaak om schaarse frequenties zo efficiënt mogelijk te benutten, lijkt een definitieve uitfasering onvermijdelijk.

In onze opdrachten komen we regelmatig toepassingen tegen die nog deels of volledig op 2G connectiviteit zijn gebaseerd. Dit geldt zelfs voor relatief recente contracten, die via aanbestedingen tot stand zijn gekomen. Het is essentieel dergelijke oplossingen kritisch onder de loep te nemen, omdat apparaten die op 2G zijn aangesloten zijn hun connectiviteit verliezen zodra het netwerk wordt uitgefaseerd.

Voorkom verrassingen

Om te voorkomen dat deze uitval onverwacht problemen brengt, is het zaak in de komende jaren alle apparaten te controleren en waar nodig de connectiviteitsmodule te vervangen. Door deze acties op te nemen in uw onderhoudsplanning, óf te combineren met de vernieuwing van functionaliteiten en hardware, voorkom je last-minutestress wanneer de operators hun 2G netwerken daadwerkelijk afsluiten.

Met het einde van 2G in zicht is het voor huidige gebruikers cruciaal tijdig voorbereid te zijn op de transitie. Begin met het ontwikkelen van een strategische visie op connectiviteit. Door deze te vertalen naar concrete acties en vervolgens gestructureerd en stapsgewijs uit te voeren, is de organisatie voor te bereiden op de onvermijdelijke veranderingen die de komende jaren gaan plaatsvinden. Een proactieve aanpak bespaart tijd, kosten en onzekerheid op de lange termijn.

Gregor Hendrikse is managementconsultant bij Highberg

Meer over

2G

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Satelliet
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Nederland en Europa te kwetsbaar in de ruimte, Huizen ruilt OGD in voor DSC (en meer)

    ActueelOverheid

    KPN en Thales bouwen soevereine cloud voor Defensie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs