Vloerenwinkel Carpetright is failliet. Volgens de curatoren is de vloerenwinkel in korte tijd in grote financiële problemen geraakt door forse investeringen en opstartproblemen rond een nieuwe software-omgeving, een mix van Microsoft Dynamics 365 Business Central ERP en LS Retail.
In november 2024 maakte Carpetright Nederland zich via een management buy-out los van het moeizaam draaiende Engelse moederbedrijf. De nieuwe eigenaren moesten wel flink investeren in het opfrissen van de winkelketen en het verkoopkanaal. Ook moest de ruim dertig jaar oude ‘point of sale (pos) en product information management (pim)-oplossing vervangen worden.
Business Central en LS Retail
Carpetright was al bekend met Microsoft-oplossingen en koos als enterprise resource management (erp-)systeem Dynamics 365 Business Central ERP. Als implementator werd TCOG uit Nieuwegein aangetrokken dat ook een partner is van LS Retail (onderdeel van de Aptos Groep). Dit bedrijf biedt een speciaal op de detailhandel toegeschreven suite van pos (kassa’s, mobiele kassa’s, zelfscankassa’s) tot oplossingen voor replenishment, prijzen, promoties en loyalty. Business Central vormde dan de basis van de nieuwe it-omgeving bij de vloerenwinkel, met daarbovenop de suite van LS Retail.
Inmiddels waren de Engelse en Belgische winkels al omgevallen, en ook de afgesplitste Nederlandse tak kwam in de financiële problemen. De directie liet eerder aan vakblad Wonen360 weten dat de onderneming in de basis gezond is; de precaire situatie viel te wijten aan ‘recent gedane financiële investeringen en opstartproblemen bij het in gebruik nemen van het nieuwe softwaresysteem waardoor achterstanden zijn ontstaan in de kernprocessen van de onderneming.’
Na het aanvragen van uitstel van betaling is het bedrijf alsnog failliet verklaard. Carpetright, met het hoofdkantoor in Utrecht, heeft zo’n 75 vestigingen in het hele land en een webshop; er werken circa 350 man bij de winkelketen. De curatoren onderzoeken de mogelijkheden van een doorstart.
Een pakkende titel maar het excuus van: ‘recent gedane financiële investeringen en opstartproblemen bij het in gebruik nemen van het nieuwe softwaresysteem waardoor er achterstanden zijn ontstaan in de kernprocessen van de onderneming’ klinkt eerder als wedden op het verkeerde paard. Omvallende dominostenen waren niet te redden door problemen in de supply chain en een onzekere financiering. Ik denk dat IT-problemen eerder de zwakke financiële onderbouwing bloot legden en het faillissement versnelden.
Don’t shoot the messenger Rik want een inzichtelijkheid in de kernprocessen begint bij de informatieverwerking die door IT ondersteund wordt, je insinuaties vragen om bewijs. Veel beloven en niks leveren om vervolgens IT de schuld te geven is een excuus waar ik graag de wederhoor van zie in reacties.