Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

MKB’er twijfelt aan voordelen van cloud

30 juli 2010 - 07:56ActueelCloud & InfrastructuurMicrosoft
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Ondernemers van middelgrote en kleine bedrijven (mkb) zijn niet zondermeer overtuigd van de meerwaarde van cloudcomputing voor hun bedrijfsvoering. Een kwart van de mkb’ers zegt onvoldoende gebruik te maken van ict om de investeringen software en diensten via internet te rechtvaardigen. Dat concludeert Microsoft na onderzoek. Volgens de leverancier spreekt gebrekkige kennis een rol bij het wantrouwen van webdiensten en wordt een tekort aan financiële middelen onterecht als excuus gebruikt.

Van de ondervraagde ict’ers zegt 19,5 procent op dit moment over te weinig middelen te beschikken om te investeren. Maar bij de scepsis speelt niet alleen geld een rol. 21,4 procent van de ondervraagde ondernemers heeft de wens om de automatisering fysiek binnen het bedrijfspand te houden. Voor 11,7 procent zijn zorgen over de veiligheid van hun ict-omgeving de reden om niet over te stappen naar een automatisering via internet.

Volgens Microsoft zien ondernemers niet in wat het volledig doorvoeren van online diensten kan betekenen voor hun organisatie. Directeur mkb van Microsoft  Nederland Arjan Oude Kotte: ‘Ondernemers weten niet goed wat het kost, hoe het wordt geïmplementeerd en wat het uiteindelijk oplevert.’ Hij doelt op de mogelijkheden van flexibele betaling en spreiding van de kosten voor licenties over een langere periode. Daarnaast doelt hij op de tijd die de mkb’er aan zijn kerntaak: ondernemen kan besteden in plaats van het beheer of onderhoud van ict.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 61,4 procent van de mkb’ers op enige manier gebruik maakt van online diensten. Het gaat vooral om online diensten ter vervanging van lokaal geïnstalleerde software. Van de ondernemers die gebruik maken van online diensten gaat het met name om het hosten van de website (65,5 procent), e-mail (41,6 procent) en back-up (38,3 procent). 31,8 procent van de ondernemers maakt gebruik van online diensten voor het delen van documenten en samenwerken.

Verwarring
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat onder mkb-ers veel verwarring heerst over de verschillende namen die gebruikt worden voor cloudcomputing.

De cijfers zijn afkomstig uit het Microsoft Small Business Hosting Report 2010. In het onderzoek werden 3193 bedrijven met maximaal vijfhonderd medewerkers ondervraagd. Dat gebeurde in vijftien landen wereldwijd. Aan het onderzoek namen 248 Nederlandse bedrijven deel.

Meer over

ArchitectuurDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    3 reacties op “MKB’er twijfelt aan voordelen van cloud”

    1. Mark Appel schreef:
      30 juli 2010 om 08:49

      Begin dit jaar hebben we zelf tevens onderzoek gedaan waaruit blijkt dat slechts 5% van alle mkb ers hun administratie online voeren. Hier is dus nog veel werk aan de winkel terwijl de voordelen aanzienlijk zijn. Desalniettemin worden er in Twinfield ruim 80.000 administraties online gevoerd door accountants en ondernemers… http://blog.twinfield.nl/2010/06/22/slechts-5-van-mkb-administraties-staat-online/

      Login om te reageren
    2. RW Klooster schreef:
      30 juli 2010 om 11:44

      Misschien geldt hier wel het Technology Push vs Market Pull idee
      Het lijkt er meer op dat de market geen interesse heeft in het product maar dat de technologiebedrijven het willen pushen naar de klanten toe. Vanwege zelfbedachte voordelen.
      Zoals microsoft zegt in het artikel “Ondernemers weten niet goed wat het kost, hoe het wordt ge?mplementeerd en wat het uiteindelijk oplevert” Misschien is de ondernemer wel meer tevreden met zijn huidige oplossing en is er geen noodzaak voor een nieuwe oplossing.
      Zoals Mark Appel zegt in de eerste reactie “Begin dit jaar hebben we zelf tevens onderzoek gedaan waaruit blijkt dat slechts 5% van alle mkb ers hun administratie online voeren. Hier is dus nog veel werk aan de winkel terwijl de voordelen aanzienlijk zijn”. Misschien zijn deze zgn voordelen wel helemaal niet van belang voor de klant en is deze tevreden met zijn huidige oplossing.

      Het lijkt mij verstandiger dat bedrijven eerst luisteren naar hun klanten en dan met ideen/oplossingen komen in plaats van een oplossing verzinnen voor een probleem wat er niet is. Niet alles op het web hoeft.

      Login om te reageren
    3. Anoniem schreef:
      2 augustus 2010 om 11:48

      Zolang er nog informatie op straat beland, je niet 100% zeker weet wat er met jouw data gebeurd en er nog onvoldoende wet- en regelgeving is op dit gebied, lijkt het me voor een ondernemer niet slim om bedrijfskritische informatie op het internet te plaatsen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs