Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Ai
[Kundra/Shutterstock]

Gesign-ai-leerd: Hoe ver is Nederland met adoptie van ai?

16 december 2024 - 10:493 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieAWSGoogleMicrosoftTelecompaper
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Een greep uit de rapporten over artificial intelligence leert dat teneur zeer verschillend is. Dat blijkt als we meerdere resultaten op een rijtje zetten. 

Nederland traag

Onderzoek van Telecompaper laat zien dat het nog niet zo’n vaart loopt met de adoptie van ai in het Nederlandse bedrijfsleven. Bijna zestig procent maakt nog geen gebruik van ai.  Vooral kleinere bedrijven hebben zich nog niet gewaagd aan de implementatie van ai-technologie. Middelgrote bedrijven zijn daar verder mee. 

Ook de resultaten van een enquête van consultancy Samhoud onder hoogopgeleide Nederlandse professionals geeft een dergelijk beeld . Het gebruik van ai-tools ligt hier ver onder het EU-gemiddelde. De Global AI Vibrancy Tool van Stanford wijst ook in die richting. 

AWS 

Zoals vaker met dit soort tech laten onderzoeken met leveranciers als opdrachtgever een positiever beeld zien. Volgens een studie van Amazon Web Services (AWS) gebruikt bijna driekwart van de Nederlandse zorginstellingen kunstmatige intelligentie voor voorspellende analyses, automatisering, en diagnostiek. En AWS meldt dat de maakindustrie, een sector waar de investeringen de laatste tijd tegenvallen, ‘vooroploopt in ai-adoptie’; daar valt het percentage 44. Toepassingen zoals personalisatie en supply chain-optimalisatie zouden breed uitgerold worden, aldus het onderzoek. 

En ook de retail omarmt ai snel. Ruim tachtig van de retailbedrijven is van plan ai binnen een jaar te implementeren, gericht op het verbeteren van de klantbeleving. Toepassingen zijn gepersonaliseerde marketing, prijsoptimalisatie en efficiënt voorraadbeheer. De vooruitzichten zijn gunstig. Het onderzoek geeft aan dat zeven op de tien bedrijven ai in het komende jaar gaat implementeren, nu doet 45 procent dat.

Microsoft 

Microsoft liet IDC een rapport opstellen over de kansen die kunstmatige intelligentie het bedrijfsleven biedt. Uitkomst: voor elke euro die bedrijven investeren in ai, realiseren zij gemiddeld 4,20 euro aan rendement. IDC ziet de adoptie van ai in Nederland ‘hard groeien’. Dat percentage zou op tachtig procent liggen, flink hoger dan bij de onderzoeken van Telecompaper (43%) en AWS (45%).

Maar IDC definieert adoptie breder: niet alleen de gebruikers worden geteld maar ook de bedrijven die ai-technologie overwegen. En dat is uiteraard geen echte adoptie. Ook bij het rendementscijfer past een relativering: implementatie kost gemiddeld acht maanden en bedrijven zien doorgaans pas na veertien maanden financieel resultaat. Overigens onderschrijft Microsoft dat Nederland qua ai-adoptie achterloopt. 

Google

2025 wordt het jaar van de ai-agenten, software die zelfstandig taken kan verrichten. Ook op het web kunnen deze agents klusjes doen waar voorheen een mens aan te pas moest komen. Die tools werken op basis van een groot taalmodel. Google heeft op dit gebied de afgelopen tijd behoorlijke stappen gemaakt. Deze week kwam Gemini 2.0 Flash uit, de opvolger van 1.5 Flash. Google’s populairste (werkpaard)model voor ontwikkelaars is het eerste (experimentele) model uit de Gemini 2.0-reeks. Behalve verbeterde prestaties ondersteunt de nieuwkomer nu ook multimodale uitvoer zoals native gegenereerde afbeeldingen met tekst en bestuurbare tekst-naar-spraak in audio voor meerdere talen. Het kan ook tools zoals Google Search gebruiken, code uitvoeren en door gebruiker gedefinieerde functies van derden gebruiken. Vergeleken met 1.5 Pro is 2.0 Flash twee keer sneller, terwijl de latency gelijk blijft.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Stem nu voor de Computable Awards 2025!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Kernapplicaties smeken om platform- en devops-aanpak

    Gemeentehuis
    ActueelData & AI

    Ook gemeente Emmen start met ai-systeem voor raadsinformatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs