Eindelijk, het mag gezegd: ‘information overload’ is een ziekte. Tot deze conclusie komen onderzoekers – psychologen in dit geval – die duizend managers over de hele wereld vroegen naar hun welbevinden.
Het is een oude boodschap. Communicatiewetenschapper van Cuilenburg roept het al ruim tien jaar. Nieuw is dat het volgens de psychologen tijd wordt ‘information overload’ tot oorzaak van medische kwalen te bestempelen. De managers die zij ondervroegen klaagden over stress, onzekerheid, hoofdpijn en andere even onduidelijke als irritante aandoeningen. Dit betekent dat als gevolg van te veel informatie beslissingen niet alleen te láát kunnen vallen – ‘ik wacht nog even de infographics van Tielanus af’ – maar ook dat een dergelijke situatie er zelfs toe kan leiden dat de overbelaste bestuurder de zo nodige beslissing uiteindelijk helemaal niet d�rft te nemen. Pikant detail is dat het onderzoek werd uitgevoerd door Reuters, een van de grootste leveranciers van informatie ter wereld. Nu alles en iedereen via computers met elkaar informatie kan uitwisselen is het te verwachten dat het verschijnsel zich de komende jaren alleen nog maar duidelijker zal manifesteren.
Automatiseerders worden dubbel getroffen, ze zijn vaak zowel aanbieder als afnemer. Ze overspoelen de markt met hun informatieverwerkende systemen en in hun eigen beroepsomgeving worden ze zelf overspoeld met gegevens, afkomstig van weer diezelfde systemen. Ze bedelven en worden bedolven.
De oplossing ligt niet in het opnemen van ‘information overload in het ziekenfonds’, maar veeleer in een elementaire keuze vooraf. Als informatie-opvraag – met alle daaruit voortkomende kwalen – leidt tot het toenemen in plaats van het reduceren van onzekerheid, waarom wil ik die informatie dan toch hebben?