Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Mercury Interactive profiteert van hausse in testen websoftware

22 juni 2000 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
René Rippen
René Rippen

Testen van software is sinds het millenniumprobleem een veel belangrijker onderwerp van zorg dan voorheen. Dat zegt Moshe Egert, directeur Europese Operaties van Mercury Interactive (MI), leverancier van diensten en programmatuur voor het testen van software. De trend ligt mede ten grondslag aan de verrassend sterke groei van de omzet.

De kwartaalomzet van Mercury Interactive steeg met 61 procent en de winst in dezelfde periode met 98 procent, vergeleken met hetzelfde kwartaal van 1999. Ruim 80 procent van de jaaromzet van 210 miljoen dollar (1999) is nu nog afkomstig van de verkoop van software testtools. Maar het aandeel van dienstverlening op het terrein van testen en bewaken van software neemt snel toe. "We realiseren ons dat we daarmee onze eigen, traditionele productlijn kannibaliseren. Maar toch doen we dat liever zelf dan het aan een andere overneming over te laten", aldus Egert. Anderhalf jaar na de start neemt deze sector al een kleine 20 procent van de omzet van MI voor zijn rekening.
De gestage verschuiving richting dienstverlening gaat overigens gepaard met een minstens even ingrijpende verandering van het productaanbod, weg van de traditionele legacy– en erp-systemen richting testhulpmiddelen voor websites en sinds deze maand ook WAP-tools. Drijfveer is het groeiend belang dat ondernemingen hebben bij het soepel en snel functioneren van hun websites. "Daar geldt de acht-seconden regel: een websurfer, zo blijkt uit onderzoek, wacht acht seconden op een respons van de site die hij bezoekt. Blijft die uit, dan surft hij naar de site van een concurrent die een vergelijkbare dienst aanbiedt", aldus Egert.

De tools de deur uit

Driekwart van de testsoftware en -diensten die Mercury Interactive verkoopt of verhuurt wordt ingezet in de sector elektronische handel. Client/server software maakt nog maar 10 procent van de omzet uit; de resterende 15 procent is in gebruik om pakket-applicaties te testen. Het testen en bewaken van sites op beschikbaarheid, betrouwbaarheid en prestaties is in de software verregaand geautomatiseerd middels scripting. Een groeiend aantal klanten doet het testen de deur uit en laat de tools ‘hosten’ bij Mercury Interactive.
Om de kwaliteit en snelheid van een website te testen wordt er scriptgestuurd ‘virtueel’ verkeer op losgelaten vanuit een honderdtal POP’s (points-of-presence) over de hele wereld, in sommige landen bij verschillen serviceproviders tegelijk. Per seconde laat de MI-software maximaal 50.000 testgegevens per seconde op de website los. Ter vergelijking: de Euro 2000-site is volgens Mercury met tien servers berekend op 150 miljoen hits per dag, 10.000 tot 15.000 contactmomenten per seconde. Op vergelijkbare wijze is het sinds kort mogelijk ook WAP-verkeer vanaf GSM-telefoons softwarematig te simuleren.
Eenderde van de omzet behaalt MI in Europa; de helft van de verkoop komt via direct sales tot stand, de andere helft via alternatieve kanalen. Het bedrijf heeft 1100 personeelsleden, waarvan 350 in Israël. Driehonderd daarvan zijn werkzaam bij onderzoek en ontwikkeling.
Op het terrein van testsoftware bokst MI naar eigen zeggen op tegen de concurrentie van Compuware en Rational Software. De monitoringsuite moet het opnemen tegen vergelijkbare producten en diensten van Computer Associates, IBM en BMC. Voor een betrekkelijk kleine onderneming zit het bedrijf nochtans goed in zijn ‘grote’ klanten. De testsoftware van Mercury is onder meer in gebruik bij ABN Amro, Unisys Nederland, Yahoo, American Express, de bagage-afhandeling van KLM, en Ericsson. IBM integreert de testtools in de beheersoftware Tivoli.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    Overheid

    VVD: wij willen een ‘AcICT on steroids’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs