'E-hrm-systemen zijn nu definitief hot'

Shared services center blijft hoog op de hr-agenda

Dit artikel delen:

Eindelijk. Nu de markt weer aantrekt, hebben bedrijven ruimte om in e-hrm te investeren. Hrm'ers oriënteren zich op manieren om de administratie uit te besteden en zo tijd te besparen. Maar ook werving kan gedeeltelijk elektronisch.

Lousewies van der Laan vroeg het toen ze als lid van de Tweede-Kamerdelegatie eind maart een weekje in India was om het groeiwonder te bekijken. ‘Valt er winst te behalen door de administratie van ons parlement uit te besteden?' ‘Ja hoor', antwoordde de Indiase medewerker van een it-bedrijf die haar te woord stond. ‘Het scheelt 40 tot 50 procent. De administratie van het Schotse parlement doen we al.' Daarmee Van der Laan ongetwijfeld duizelig achterlatend over zoveel kostenreductie.
Er is veel aan het veranderen op het gebied van e-hrm. Was vorig jaar al merkbaar dat na een paar jaar van stilstand deze markt weer voorzichtig aan het aantrekken was, dit jaar is e-hrm definitief ‘hot', zoals Anja van der Veen zegt. De hr-manager van de gemeente Breda merkt dit op tijdens de koffie op het jaarlijkse e-hrm-congres P&O Systems in Ede. De markt trekt aan, waardoor er weer ruimte is om te investeren in efficiënter werken. Het - verder - automatiseren van de personeelsadministratie mag dit jaar rekenen op alle aandacht.

Dé trend van vorig jaar was dat alles webbased moest, wat wil zeggen: via internet. Handig, overal toegankelijk en zonder al te veel technische poespas. Dit jaar durft men een aanzienlijke stap verder te gaan en zijn shared services centers (ssc's) de trend. Geheel in overeenstemming overigens met het e-hrm-groeipad dat Ronald Kiel, directeur Randstad HR Solutions, schetst: eerst een website waardoor diensten webbased worden. En dan een procesgericht hrm-systeem, zodat p&o aan de steeds hogere administratieve lastendruk kan voldoen en tegelijkertijd die ‘business partner' kan zijn waar het management zo'n behoefte aan heeft.

Groei genereren

Er ‘dreigt dus een kans voor p&o', durft Michiel Schoemaker te stellen, hoogleraar talentmanagement en organisatie-identiteit aan de Nijmeegse Radboud Universiteit en werkzaam bij Twijnstra Gudde. Ook Rob Gründemann, bij TNO werkzaam als teamleider kwaliteit van leven, verwacht dat p&o-afdelingen een meer adviserende functie gaan krijgen vanwege een toename in het gebruik van e-hrm en ssc's.

Maar voordat p&o zich werkelijk kan gaan concentreren op die adviesfunctie, is er nog veel werk te doen. Schoemaker: ‘Uit onderzoek in 2005 door de Nijmegen School of Management blijkt dat slechts 38 procent van de p&o'ers verwacht dat hun eigen beroepsgroep de slag naar verzakelijking (via e-hrm en ssc's, red.) kan maken.'
Dat is misschien minder erg dan het lijkt. ‘De waarde zit in groeien, niet snoeien' is het motto van Marcel Knotter, managing director van Bright & Company HR Strategy. Concreet gezegd: bedrijven moeten vooral ‘marktkansen benutten, op klantverwachting anticiperen en in competentie investeren'. Concentreren, centraliseren en hr-processen uniformeren en outsourcen zijn voor hrm niet ‘de juiste dingen om mee bezig te zijn'.

Gehoord op P&O Systems: P&o'ers kunnen zich straks niet meer verschuilen achter hopen werk

'Inhaalslag naar strategisch hr-beleid'
Jacintha Ruppert, hr-manager Bugaboo International: ‘Wij hebben met onze kinderwagens zoveel succes dat we een heel snelle groei doormaken. We zitten al in meer dan 26 landen. We zijn nu bezig een inhaalslag te maken naar een meer strategisch hr-beleid. We werken met Excel-worksheets. Onze controller kan er uitstekend mee uit de voeten, maar er valt een enorme tijdsbesparing te behalen uit een beter systeem. Ik ben me aan het oriënteren op een internationale payroll. Ook zou ik de recruiting gedeeltelijk willen automatiseren. Dat is nodig voor een organisatie die zo snel groeit. In 2005 hebben we 40 mensen aangenomen. Dit jaar gaan we dat weer doen. Ons merk is heel sterk, maar dat moeten we ook naar onze medewerkers kunnen waarmaken. Wat wij zoeken, zijn niet de mensen die solliciteren op een specifieke baan, maar de mensen die solliciteren op ons, die bij de organisatie willen horen.'

'Weer aandacht voor de mens'
Fokje Duursma, Adbercon hrm-coaching: ‘Ik ben hier omdat ik goed op de hoogte wil zijn van de laatste ontwikkelingen. Wat heel erg veranderd is, is de ontwikkeling naar shared services centers. Heel handig om de administratieve rompslomp mee weg te werken. En belangrijk, want dan kunnen p&o'ers zich meer met de mens bezighouden. Het gebruiken van een ssc gaat wel lukken, lijkt mij. Op de lange duur in ieder geval wel. Uitbesteden is goedkoper. Het nadeel voor p&o'ers is dat ze zich niet meer kunnen verschuilen achter hoeveelheden werk. Er gaan nu echt hogere eisen gesteld worden aan p&o'ers. Eisen aan de strategische vertaling van het beleid naar de personeelskeuze. Maar p&o moet ook de bazen opvoeden. Managers zijn vaak bezig met hun eigen carrière, terwijl ze zich met de carrière van hun medewerkers moeten bezighouden.'

'Weerstand tegen de zoveelste trend'
Paul Snijder, interim hr-manager Philips: ‘Ik ben bij verschillende opdrachtgevers actief. Maar binnenkort ga ik aan de slag bij Philips als recruiter: ik heb het contract deze week ondertekend. Zij hebben daar een shared services center. Ik ben heel benieuwd hoe al die onderdelen van Philips ermee omgaan. Ik verwacht scepsis. De zoveelste nieuwe trend - er zal wel weerstand zijn. Ik verwacht zelf ook te maken te krijgen met die negatieve houding. Al hoop ik mijn werk te kunnen doen: vacatures invullen. Ik vind het belangrijk dat de samenwerking met iedereen op een prettige manier verloopt. Bovendien zou ik graag nog meer opdrachten bij Philips doen. Vandaag ga ik naar de workshop over recruiting, wat meer info vergaren over shared services centers, en nog een beetje netwerken.'

'Hier krijg ik munitie'
Anja van der Veen, hr-manager gemeente Breda: ‘Sinds 1 maart werken we centraal. Terwijl alle diensten binnen de gemeente Breda altijd heel decentraal hebben gewerkt. Voor p&o is het al een hele klus om de bronregelingen te vinden. Alle 7 diensten hebben bijvoorbeeld een afwijkend declaratieformulier.
Bij de centralisering hoort ook een shared services center. Het staat vast dat het er gaat komen. Maar hoe en wat, dat weten we nog niet. Ik ben hier om me als hr-manager te oriënteren op de systemen en op de valkuilen. Wat ik zou willen, is dat producten en diensten gedefinieerd zijn in termen van vraag, zodat je kunt leveren waar behoefte aan is. Ik denk dat als we de centralisering succesvol willen doorvoeren, we een projectgroep moeten installeren. Door congressen als dit krijg ik munitie. Ik zie bijvoorbeeld bevestiging voor mijn idee dat een projectgroep nodig is.' < >

Sandra Langendijk, IntermediairPW

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-04-07T17:12:00.000Z
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.