Boys Lost

Vader Mol moet orde scheppen in de chaos

Dit artikel delen:

Ook dotcommer Lost Boys moet financieel een stapje terug doen. De snelle expansie drukt zwaar op het bedrijf, dat voorlopig niet aan een beursintroductie kan denken. Inmiddels houdt Jan Mol, rijk geworden met het automatiseringsbedrijf Volmac, regelmatig kantoor aan de Amsterdamse Herengracht.

De 'oude Mol', vader van Lost Boys bestuursvoorzitter en medeoprichter Michiel Mol, werkt achter de schermen aan een reorganisatieplan. Jan Mol moet bij Lost Boys orde scheppen in de betrekkelijke chaos waarop tal van internetbedrijven het patent lijken te hebben. Op het hoogtepunt van de internethype werd gebrek aan structuur gezien als een teken van creativiteit. Veel zaken bleven liggen. Nieuwe plannen werden ontwikkeld, terwijl nog heel wat werk onvoltooid was. Nu de hype voorbij is, groeit ook bij Lost Boys het besef dat in de organisatie meer structuur moet worden aangebracht.
Aanvankelijk werd vooral vertrouwd op de inzet van Roel Pieper, die niet alleen aandeelhouder is, maar als commissaris ook belangrijke adviserende taken heeft. Pieper heeft echter de afgelopen twee maanden veel energie moeten steken in pogingen Lernout & Hauspie te redden. Pieper trof bij het Belgische spraaktechnologiebedrijf een enorme wanorde aan: grootscheepse fraude en een fel conflict tussen de Amerikaanse dochters en hun Vlaamse moeder. In die noodsituatie kreeg Lernout & Hauspie de hoogste prioriteit. Bovendien kreeg Pieper ook nog eens de problemen bij Twinning op zijn bordje. Daardoor zag Jan Mol, die overigens financieel niet meer bij het bedrijf betrokken is, zijn invloed toenemen. Hij doorzag meteen dat Lost Boys broodnodig toe is aan een volwassener bedrijfsvoering.

Arrogant

Ook in de contacten met klanten kan er nog heel wat verbeteren, vertellen ingewijden. De werknemers hebben op zijn zachtst gezegd geen last van een overmaat aan bescheidenheid. Het komt nogal eens voor dat junior-medewerkers hoog van de toren blazen. Lost Boys maakt websites en is actief op het gebied van consultancy. Daarnaast ontwerpt en produceert het games. Sommige computerspelletjes doorstaan de toets van de kritiek, andere spellen, zoals 'Big Brother The Game', zijn ronduit matig.
Het bouwen van websites gaat Lost Boys over het algemeen goed af, maar de kwaliteit is nu ook weer niet zo fantastisch dat het bedrijf zich al te veel airs kan geven. Overigens is de tijd voorbij dat met het bouwen van een leuke site veel geld te verdienen valt. Pas lucratief is het als een koppeling met de back office wordt gemaakt. Tot voor kort kon Lost Boys dit nauwelijks, maar daar is verandering in gekomen sinds de overname van Netcast en Mvgl.
Dat vooral de junior-medewerkers vaak arrogant overkomen, laat zich gemakkelijk verklaren. Lost Boys is het prototype van een Amsterdams 'grachtengordel-bedrijf'. Het bezit drie panden op een van de duurste locaties in Nederland. De werknemers onderscheiden zich behalve in hun werk ook in het Amsterdamse lounge-circuit, een incrowd-wereldje waar zelfkritiek schaars is. Kosten noch moeite zijn gespaard om het de werknemers aangenaam te maken; squashbanen, fitnessruimten, leuke uitjes - het kon niet op.

Relikwie

Om nog sneller over te komen werd Lost Boys in maart vorig jaar sponsor van het Arrows Formule 1 Team, waarvan de Nederlandse coureur Jos Verstappen deel uit maakt. Op Zandvoort klom een aantal personeelsleden als bijrijder in de Arrows twoseater Formule 1 racewagen. Bij het Amsterdamse hoofdkantoor van Lost Boys staat ook een Formule 1 bolide, een relikwie van het dure Formule 1-avontuur. Op de neus van de bolide prijkt het logo, een cactus met drie takken. Terwijl de top van Lost Boys zich graag laat rondvliegen met een privé zakenjet, rijden de medewerkers op een Kronan legerfiets langs de grachten. Ook op deze beide vervoermiddelen staat het logo weinig bescheiden.
Het flitsende, luxe en eigenzinnige imago wordt zorgvuldig gekoesterd. Daardoor kon Lost Boys ook toen de arbeidsmarkt voor IT'ers op zijn krapst was gemakkelijk aan personeel komen. "Maar het trekt wel een bepaald slag mensen aan, die naar dit imago leven", zegt een insider. Gevolg is een houding die als arrogant overkomt. De 'wijze mannen' Jan Mol en Pieper zijn zich ervan bewust dat het imago aan verandering toe is. Ook de bedrijfscultuur en de manier van werken moeten bescheidener worden. Vorige week kondigde Pieper zijn vertrek bij Lernout & Hauspie aan, omdat hij meer tijd wil hebben voor zijn werk als investeerder. Bij Lost Boys zal hij die tijd zeker nodig hebben.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-01-26T00:00:00.000Z Correspondent
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.