Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Laat 'het oude normaal’ los

Dit artikel delen:

Spraken we voorheen over ‘het nieuwe werken’, dan doelden we op vaste thuiswerkdagen, flexibele werkplekken en altijd en overal bereikbaar zijn. De afgelopen maanden is er op dat gebied een hoop veranderd. Van ‘het nieuwe werken’ ligt de focus nu op ‘het nieuwe normaal’. Organisaties denken na over een toekomstbestendige werkplek. Zullen we daar met een frisse blik naar kijken? En niet klakkeloos ‘het oude normaal’ als basis nemen?

De meeste organisaties moeten 'desperate measures' nemen om de grote thuiswerktest van dit voorjaar te faciliteren. In no-time werden collaboration platforms en online-vergadertools opgetuigd, voip-centrales omgeleid en processen gedigitaliseerd.

De quarantainesituatie heeft organisaties laten zien dat het écht anders kan, onze manier van werken. In een paar maanden tijd is er voor jaren aan digitale transformatie doorgezet. Hoe bouwen we nu verder aan een toekomstbestendige werkomgeving?

Tijd voor frisse blik

"Een goed moment om de zaken grondig aan te pakken"

Ik ben bang dat de huidige systemen, die soms houtje-touwtje, met duct-tape en punaises aan elkaar hangen, simpelweg de basis gaan zijn voor de moderne werkplek. Zonde, want wat doe je de organisatie, je mensen en jezelf dan tekort. We zitten nu juist op een prachtig moment om de zaken grondig aan te pakken.

Het is belangrijk om met een écht frisse blik een stevig plan te maken voor een toekomstbestendige manier van werken. Gericht op de komende tijd, waarin we nog met corona te maken hebben, maar vooral op alle mooie jaren daarna.

De oude normen, een deel daarvan geldt (al lang) niet meer. Veertig uur per week werken. Elke dag in de file naar kantoor. Iedere medewerker een lease-auto. Lange vergaderingen. Roestige ideeën en standaardbeleid over remote-werk, bereikbaarheid en mobiliteit.

Hoe wil je dat jouw werkomgeving er over tien jaar uitziet? Veel van de dingen die we doen, doen we simpelweg uit gewoonte. Niet omdat het logisch of prettig is, maar gewoon, omdat we geen vragen stellen. En dat is zonde, want het belet ons om met goede, frisse ideeën te komen.

Hoe nu verder?

De onderzoeken zijn duidelijk: veertig à zestig procent van de mensen verwacht ook na corona vaker thuis te werken. De voorkeur gaat uit naar één tot drie dagen per week vanuit huis (bron: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid). Voor de jongere professionals, mensen tot pakweg 35 jaar, geldt zelfs dat de meerderheid absoluut niet meer wil werken bij organisaties die thuiswerken niet faciliteren.

Thuiswerken zal een belangrijk onderdeel zijn van de moderne werkomgeving. En daarin speelt it een belangrijke rol, maar niet de enige. Ook op gebied van onder meer facility-management, human resources, legal en security ontstaan grote vraagstukken.

Voor een toekomstbestendige werkomgeving zal je integraal aan de slag moeten met alle facetten van je organisatie. Wat wordt de functie van je kantoor? Hoe vervang je de sociale functie van het koffiezetapparaat en de wandelgangen?

Hoe gaat hr om met remote werk en mobiliteit? Wat zijn de security-uitdagingen wanneer tig medewerkers ieder op een eigen thuisnetwerk werken? Wat doe je met authenticatie, data-protectie, support? Vanuit het verandermanagement adviseer ik je van harte om deze transformatie niet als it-project te bekijken en afdeling-overstijgend de koppen bij elkaar te steken.

Hoe de ideale werkomgeving er in 2030 of 2050 uitziet? Ik kan je geen standaard schetsen, dat ideaal is voor elke organisatie anders. Ik kan je wel beloven dat je later dankbaar zult zijn voor de tijd die je nú vrijmaakt om daar goed over na te denken. Ga terug naar de tekentafel, ga uit van actuele en toekomstige eisen en wensen, en laat de oude normen voor wat ze zijn.

Gert Veldhuis, partner bij Transition Experts

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Thuis werken, eerst mag het niet. Nu moet het
IT, eerst commodity, nu disruptive. Eerst alleen kostenpost. Nu maakt het het verschil.
Innovatie, eerst te duur. Nu een vereiste
HBO/WO diploma, eerst noodzakelijk. Nu leuk voor erbij
opensource, eerst voor amateurs. Nu voor pros.
Outsourcing, eerst de oplossing. Nu expats die het werk hier doen.
Werkzaamheden, eerst PL/TL. Nu zelfsturende teams
Eerst ICT Nederland, nu NL digital. En dat mag gevierd worden ;-) : https://www.nldigital.nl/wp-content/uploads/2019/06/Onthulling-NLdigital-1030x773.jpg

Wat blijft zijn de IT agencies, detacheerclubs, adviseurs, de vage overheidsorganisaties, de subsidiemafia, de transition experts.
De clubs die hun graantje mee pikken : "Tijd voor frisse blik". "Een goed moment om de zaken grondig aan te pakken". "Hoe nu verder?". "Ik kan je wel beloven dat je later dankbaar zult zijn" :-P

In de mallemolen van de IT draait ieder zijn eigen rondje mee, zong Heddy Lester al tijdens het songfestival in 1977
Voor mij heeft ze ook een couplet gemaakt :

En die mensenlevens mallemolen
Gaat door tot je er draaierig van bent
Maar jij blijft je toch vasthouden
Al vind je het niet leuk meer
Want naast de molen is te onbekend

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-09-18T11:05:00.000Z Gert Veldhuis
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.