Week 23 - 2002

Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wie spelen er bij United Linux? Kunnen de spamfilters uit? Hoeveel Oracle-licenties heeft u eigenlijk? Wat doet het nieuwe HP?

Wie spelen er bij United Linux?
...de kleine luyden uit de Linux-industrie. De Linux-distributeurs Caldera (VS), Suse (Europa), Connectiva (Brazilië) en Turbo Linux (VS) hebben besloten één gezamenlijke Linux-versie uit te brengen voor de zakelijke markt. Deze United Linux-versie wordt grotendeels gebaseerd op de volgende versie van Suse's Advanced Server.
Hoewel deze samenwerking ongetwijfeld uit nood is geboren, betekent het voor de Linux-wereld goed nieuws. Hoe minder versplintering, hoe beter. Een identieke distributie maakt het leven voor softwareontwikkelaars en hardwarefabrikanten simpeler. Linux-versies mogen dan wel allemaal dezelfde kern hebben, applicaties moeten voor elke distributie apart per platform worden getest en gecertificeerd. Met United Linux ontstaat een veel aantrekkelijker ontwikkelplatform voor applicatieleveranciers.
Maar waar is marktleider Red Hat in dit initiatief? Die was de bende van vier per ongeluk vergeten uit te nodigen. Maar we moeten het niet verkeerd begrijpen. Ze zijn reuze welkom, net als Mandrake, Sun en de andere Linux-leveranciers.
De waarheid is natuurlijk dat de vier Linux-distributeurs met United Linux eindelijk wel eens geld willen verdienen. Want dat valt tot dusver niet mee. Steve Ballmer mag Linux de grootste bedreiging van Microsoft vinden, de distributeurs van het besturingssysteem lukt het nauwelijks om rond te komen. Zelfs marktleider Red Hat, groter dan de andere vier bij elkaar, kan met moeite de touwtjes aan elkaar knopen. Suse en Caldera worstelen met ontslagen en reorganisaties, start-up's als Mission Critical Linux en Linuxcare zijn kopje onder gegaan. Voor United Linux zal dan ook, in combinatie met een servicecontract, gewoon moeten worden betaald.
Scherpslijpers uit de Linux-gemeenschap winden er zich ondertussen over op dat de machinecode van United Linux niet vrijelijk beschikbaar komt. "Geef de gemeenschap vrije toegang tot de software die ze schreven", klinkt het in nieuwsgroepen.
De nieuwe samenwerking betekent dat de meeste hard- en softwareleveranciers nog maar twee Linux-versies zullen ondersteunen: Red Hat en United Linux. Dat is geen goed nieuws voor Microsoft. En Redmond moest toch al het nieuws verwerken dat de Duitse overheid in zee gaat met IBM en Suse om het gebruik van Linux bij de eigen organisaties te bevorderen.

Kunnen de spamfilters uit?
... was dat maar waar. Spam wordt verboden, 'cookies' mogen, mits. Het Europees Parlement is na grillige gedachtevorming tot verrassend verstandige beslissingen gekomen. Het belang van de Europese gebruiker is zowaar nog voorop komen te staan. Daarom worden cookies niet verboden, maar mag de surfer zelf beslissen wat hij wel of niet op zijn pc laat plaatsen. Voor het plaatsen van commercieel getinte cookies, waarmee bijvoorbeeld surfgegevens worden verzameld, geldt een informatieplicht. Gebruikers kunnen cookies niet alleen weigeren, maar ook later verwijderen. Eind goed, al goed.
Ook wat 'junkmail' (spam) betreft, komt de gebruiker met de aangenomen 'opt-in' regeling aan het roer. Directmarketing-organisaties, zoals de DMSA, hebben in het stof moeten bijten. Ongerichte e-mailreclame wordt verboden. De ontvanger moet vooraf toestemming geven of hij van een organisatie commerciële mail wil ontvangen.
Kunnen de spam-filters binnenkort worden uitgezet? Was dat maar waar. Het is in de eerste plaats de vraag hoe voortvarend de naleving zal worden aangepakt. Computercriminaliteit staat laag op het prioriteitenlijstje van politie en justitie, laat staan het verspreiden van reclamemail. Daarbij komt de meeste junkmail van buiten Europa. Goed nieuws is dat de VS de beperkende wetgeving van Europa lijkt te gaan volgen. De Amerikaanse Senaat nam zeer onlangs een wet aan die spam strafbaar stelt. In New York is het eerste bedrijf al aangeklaagd dat op grote schaal junkmail verspreidde. Het bedrijf Monsterhut.com zou meer dan 500 miljoen(!) berichten hebben uitgestort over de Amerikaanse burger.
Spam-filters zullen voorlopig en waarschijnlijk altijd hun nut behouden. Maar pas daar wel mee op, beste systeembeheerders. Recentelijk werd een factuur van mij, die ik via mail bij een gemeentelijke organisatie had ingediend, door een spam-filter geweigerd. Misschien een tip voor bedrijven die hun betalingen willen rekken.

Hoeveel Oracle-licenties heeft u eigenlijk?
... waarschijnlijk teveel. In de VS vragen steeds meer overheidsorganisaties zich af of zij niet getild worden door Oracle. Het begon allemaal in Oracle's thuisbasis Californië. Het contract dat Oracle aldaar met de staat had afgesloten, zou volgens een achteraf ingehuurd extern bureau wel 41 miljoen dollar goedkoper hebben gekund. Men had meer gebruikerslicenties afgenomen dan er inwoners in de staat wonen! Oracle ontkent natuurlijk, maar het bedrijf wordt ondertussen steeds nadrukkelijker in verband gebracht met smeergelden en afzetpraktijken. De affaire heeft diverse topambtenaren wegens vermeende belangenverstrengeling al de kop gekost; lokale politici zagen zich gedwongen ruimhartige campagnebijdragen tot 50.000 dollar per persoon naar Oracle terug te storten. Inmiddels zijn ook andere overheidsorganisaties gaan rekenen. Beter laat dan nooit. Zo is de Canadese stad Toronto er inmiddels van overtuigd zich een oor te hebben laten aannaaien. Men zou daar tien keer teveel gebruikerscapaciteit hebben aangeschaft.
Een ongeluk komt nooit alleen. Het gaat te ver om te zeggen dat Oracle 'wankelt', maar problemen in de grote Amerikaanse overheidsmarkt kan het concern er slecht bij hebben. De markt zit toch al tegen, en de concurrentie van IBM en Microsoft wordt elk jaar moordender. Zeiler Larry Ellison heeft voorlopig wind tegen.

Wat doet het nieuwe HP?
... het gaat een tablet-pc ontwikkelen! Is dit het bericht waar de HP-aandeelhouder op zit te wachten? Bill Gates loopt nu al een kleine drie jaar met dummy's van de tablet-pc te leuren, maar uit niets blijkt dat de wereld daar op zit te wachten. Waarom moet HP nu zo nodig? Wat me als aandeelhouder zorgelijk zou stemmen is dat Dell en zelfs IBM er geen brood in zien. En wat alle alarmbellen zou moeten laten gaan, is dat Philips er wat in ziet. Philips en computers, dat is altijd een slecht huwelijk geweest.
Met dit soort 'gadget'-nieuws kan het nieuwe HP beter voorlopig beter niet inlaten. De aandeelhouder wil horen over servicecontracten, kostenreducties, opgeschoonde productlijnen en geoptimaliseerde productieprocessen. Geen spannend nieuws voor een hightech-concern, maar wat wil je als je aankondigt met Dell te gaan concurreren. Een tablet-pc is een fraaie oplossing op zoek naar een probleem.
 
Fred van der Molen

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-06-07T00:00:00.000Z Fred van der Molen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.