Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Future, ready, go!

 

Computable Expert

Guido de Nobel MBA
Transformation Director, WIPRO. Expert van Computable voor het topic Management.

Het Future Ready Event georganiseerd op woensdagmiddag 11 december in de Posthoornkerk in Amsterdam, was een prachtige gelegenheid om de jachtigheid van het dagelijks bestaan even te laten wat het is, en een middag te reflecteren op wat kan. Managementsite en Globalorange hadden drie sprekers en een moderator uitgenodigd die elk op hun eigen toon de richting aangaven waarin vernieuwing, innovatie en verandering zich bewegen.

Wat waren de pareltjes die deze middag opgeleverd heeft? Moderator Dirk-Jan de Bruijn deed zijn best om rond de presentaties een discussie met het publiek op gang te brengen. Waar dit plenair niet helemaal slaagde, was er in de pauze meer dan voldoende discussie, gesprek en kruisbestuiving tussen de deelnemers aan dit event. It'ers filosofeerden met bouwers, ondernemers spraken met managers en de overheid en bedrijfsleven wisselden naar harte lust ideeën en suggesties uit.

Blokje kaas

Leuk was dat naast alle innovatieve ideeën, plannen en successen die gepresenteerd werden, de vorm toch wel weer heel traditioneel was. Een zaal vol publiek, een spreker op een podium met een presentatie op een scherm. Vooraf koffie en cake en na afloop een borrel met een blokje kaas. Is de vorm van dit soort events volledig uitontwikkeld en niet meer te verbeteren, of houden we toch voor sommige zaken graag vast aan wat is?

Jaspar Roos, vlot spreker en opgewekt persoon, ging in zijn 45 minuten in op de vraag naar de effecten van innovatie. Wat gebeurt er in onze maatschappij, hoe gaan organisatie om met verandering en welke veranderingen hebben plaats gevonden en vinden er nu plaats? Soms veranderen de dingen om je heen zonder dat je het ziet. De stelling dat we van een eigendomseconomie naar een gebruikseconomie aan het bewegen zijn is meer waar dan ik mij realiseerde. De 'witte fietsen' in steeds meer steden, croud funding, maar ook Netflix, Spotify en Dropbox (data op gemeenschappelijke storage in plaats van je eigen harde schijf) zijn maar een paar voorbeelden van gebruik in plaats van bezit.

Ongelooflijke hoeveelheden informatie

Een andere constatering van Jaspar is de beweging naar minder is ook goed. 'From real time to the right time.' De laatste jaren is een ontwikkeling van groot naar meer naar meest doorlopen. Partijen als Google en Facebook, maar ook banken en online-winkels, hebben ongelooflijke hoeveelheden informatie real time beschikbaar in hun data warehouses. Maar eigenlijk is dat toch een zwakte bod. Het is eerder verzamelde informatie die je doorzoekt. Het beste blijft de realiteit. Met informatie op 'the right time' wordt de informatie gegenereerd op het moment dat die nodig is. Nieuwe generaties gaan terug naar wat nodig is, niet meer zoeken naar wat kan.

Jeroen Bertrams gaf in de tweede bijdrage aan het programma een mooi inzicht en overzicht van innovaties zoals die op en door internet plaats vindt. Niet alleen worden nieuwe producten bedacht en nieuwe markten aangeboord. Een beweging is ook dat de intermediair steeds vaker uit de keten verdwijnt. Soms doordat de consument zich verenigd zonder tussenkomst van een derde partij, of het moet het platform van de app leverancier zijn. Soms doordat de leverancier de tussenpartij overslaat en direct zijn producten aan de consument aanbiedt.

Snappcar, WithLocals en Peerby

Mooie voorbeelden waar Jeroen mee kwam die het bovenstaande illustreren zijn Snappcar (voor het lenen van een auto in plaats van huren of kopen), Withlocals waarop mensen onderling hun (vakantie) reizen invulling geven in plaats van via het reisbureau en Peerby voor het lenen van spulletjes van mensen in je omgeving, in plaats van het te kopen.

Laatste spreker was Han Gerrits, ondernemer en professor aan de VU Amsterdam. Na de waarnemende verhalen van Jeroen en Jaspar ging Han in op het wezen van Innovatie. Kun je innovatie voorspellen, sturen en wat maakt of stopt innovatie? Alle modellen en theorieën ten spijt, innovatie kun je niet plannen. Je kunt het faciliteren, je kunt hindernissen weg nemen, maar innovatie plannen kun je niet.

Vaste vorm krijgen

Een mooi model dat beschrijft hoe innovatie tot stand komt geeft wel meer inzicht. Innovatie (van niets tot een succes) beslaat drie fasen, Invention, Innovation en Diffusion. Het begint met een idee. Dit kan overal vandaan komen. Door de randen te verkennen (innovatie vind plaats aan de rand, nooit in de kern, zoals Jaspar aangaf) zullen ideeën ontstaan. Ook verandering maakt dat mensen op zoek zullen gaan naar nieuwe zaken. Heb je een idee, dan is het tijd voor de specialisten. Om van een idee te komen tot een product of dienst is kundigheid nodig. Ingenieurs, designers, programmeurs maken dat het idee een vaste vorm krijgt. Via marketing wordt het idee vervolgens aan de markt aangeboden.

Eigenlijk waren deze twee stappen het meest eenvoudig. Ideeën verzamelen en deze vertalen tot een concreet product is te doen. Echter, het moet ook nog geaccepteerd worden door de markt. Wat maakt dat het product of de dienst opgepakt wordt. Alle tijdens het event geschetste voorbeelden tonen vooral aan dat hier geen voorspelling over te doen is. Goede producten falen, slechte producten slaan aan, producten worden anders toegepast dan bedoeld, et cetera.

Veel vragen rijker

Voor je het weet is het donker, is de winterzon achter de fraaie glas-in-lood ramen verdwenen en sluit Dirk-Jan de Bruijn het programma af. Veel informatie, veel bespiegelingen maar ook vooral veel vragen rijker lopen de deelnemers na de borrel de Amsterdamse Haarlemmerstraat in en gaan op in het avondpubliek op straat.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4951640). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Innovatie heeft directe lijn met veranderingen om je heen en het effect daarvan op je business/product.
Ik zou eerst bepalen of ik een trendzetter ben of trendvolger. Moet ik met mijn product behoeftes creeren en kunnen beinvloeden of inspelen op de behoeftes. Hoe lang heb ik de tijd om in te spelen op de behoeftes die veranderd zijn. En hoe kan ik een product neerzetten dat sterk is en vooral zo blijft.

Deze vragen en nog meer moeten door een leider (aan zichzelf)gesteld en beantwoord moeten worden.

Bepaal je product en kijk hoe je "altijd" je klanten aan je kan binden.

Je wordt vanzelf innovatief als je deze twee processen optimaal draaiende kan houden.

Guido, ik heb zonet het artikel van Hans over dezelfde bijeenkomst gelezen en lees nu met veel plezier die van jou. Innovatie en techniek is blijkbaar hetgeen wat mij blij maakt, want het lezen alleen al geeft me energie.

Reza, ik denk dat de strekking van deze opinie (en die van Hans) is dat je innovatie niet kunt plannen, en dat de volgorde niet is : Ik ga een innovatief bedrijf opzetten met innovatieve producten. Maar meer het faciliteren van initiatief en omstandigheden die kunnen leiden tot ontdekkingen en dat daaruit juist komt of je een product maakt dat een latente behoefte aanwakkert, of juist invulling geeft aan een bestaande behoefte. Of om het anders te zeggen: Jij bepaalt niet wat men nodig heeft, maar je experimenteert, ziet wat werkt en wat klanten willen en daarmee hou je niet vast aan je eigen gedachten over hoe het moet zijn, maar laat je leiden door wat klanten vragen.

Als ik dit schrijf besef ik me dat iemand komt met de quote van Henry Ford (als ik had gevraagd wat klanten willen hadden ze "snellere paarden" gezegd), maar ik zie het meer als; we maken een muziekspeler op basis van geheugen en niet op basis van een verwisselbaar medium. Nadat de eerste producten komen merk je dat dit iets is wat aanslaat, maar of het product kleiner wordt of juist meer geheugen moet bevatten laat je meer afhangen van wat je merkt dat aanslaat. De innovaties die dan ontstaan zijn dan dat je slimmmer met je batterij omgaat, of met de bediening of met de compressie techniek, of een steeds kleiner ontwerp realiseert et cetera.

Apple was niet de eerste met een smartphone, dus op dit vlak geen trendsetter, en zelfs met touch waren ze zeker niet de eerste, maar met de manier waarop ze de dingen deden werden ze wel weer trendsetter. Soms moet je de traditionele manier van denken (product versus dienst, trendsetter versus volger, B2C versus B2B) los laten.

Goede producten slaan niet altijd aan, slechte producten kunnen zeer succesvol zijn. Het proces van innovatie en succes is heel grillig en complex en mede ook een combinatie van denken en doen.

Maar goed dat zijn mijn twee centen :-)

Henri,
Afhankelijk van of je trandsetter bent of volger (en nog wat andere zaken) kun je zelf invulling geven aan wat je onder innovatie versta.

Waar het om gaat is het optimaal houden van de conditie van je business. In dat kader moet je anders zien, anders denken en anders doen dan anderen en altijd bezig zijn met het vernieuwen.Dit is een "on going process" dat het fundament van je business en het bestaansrecht daarvan vormt.
Bekende voorbeelden zijn Kodak,Nokia,Motorola en misschien Microsoft en Exact!
Exact is ook een goed voorbeeld: Het bedrijf was ooit trendsetter en de koploper op haar productgebied. Innovatie en vernieuwingen zijn heel lang uitgebleven. Het bedrijf heeft hierdoor haar positie weggegeven, ze zijn bezig om hun product te herijken, innoveren en terugvechten.

Daarentegen, kijk naar Afas. Een bedrijf dat steeds bezig is haar product en diensten te vernieuwen, behoeftes creeren en inspelen op de bestaande behoeftes.

Tip: In het boek "Beging bij het Waarom" lees je hoe je je product anders moet bekijken om te weten wat je verbeteren moet.

Beste Guido,

Dank voor je verslag!
Het is op punten (terecht) kritisch en je geeft mooi de essentie van het event weer. Je sluit af met dat de meeste bezoekers met vele vragen naar huis zijn gegaan. Fijn te horen, doel was om te prikkelen en te inspireren!

Essentie is denk ik dat er geen kant- en klare oplossingen zijn en je als bedrijf in beweging dient te blijven en uit dient te kijken naar nieuwe mogelijkheden. De uitdaging is dan natuurlijk, hoe zet ik de het om in actie. Misschien een mooi thema voor vervolgsessies!? Mocht je daar zelf ideeen bij hebben, ik drink graag een kop koffie met je.

@Reza & Henri, dank voor jullie reactie en gedachten. Gelijk hebben over hoe innovatie tot stand gekomen is (terug kijkend) is prima te doen. Gelijk krijgen als je innovatie voorspelt is als spelen in de toto. Je weet dat PSV een grotere kans heeft om te winnen, maar ze kunnen ook zo maar een paar keer verliezen (of Ajax, of Barcelona, of...).

Tijdens het congress werd door de sprekers heel goed inzichtelijk gemaakt welke factoren een rol spelen bij het faciliteren (of blokkeren) van innovatie. Je kunt wel degelijk een situatie creeren waarin innovatie gedijt (of blokkeert). Welke positie je in de markt ambieert, nu en in de toekomst, is bepalend voor de manier waarop je innovatie de ruimte geeft. Dit kan dus ook in de tijd veranderen.

@Alexander, het is altijd even spannend hoe iemand die het zelfde event bezocht heeft, zo'n verslag beoordeeld. Helemaal als die iemand ook nog iets met de organisatie te maken heeft ;)

Inderdaad, kant en klare oplossingen warden niet aangedragen maar zijn er ook niet. Wel zijn veel concrete voorbeelden besproken en zijn een aantal structuren en methoden aangeboden die kunnen helpen om innovatie te stimuleren maar ook herkennen.

Een middag met het begrip innovatie bezig zijn is als een verfrissende regenbui op een droge tuin, het helpt om vernieuwing weer een meer prominente plaats in het denken te geven.

En dat bakkie doen we begin 2014 zeker eens.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×