Branche-organisatie Fenit onderzoekt of de geworven millennium-specialisten die op opdrachten wachten bruikbaar zijn voor ander IT-werk. Dit zegt directeur Sylvia Roelofs. Volgens haar hebben veel mensen zich aangemeld met het idee Nederland te redden van de ondergang en niet vanwege een interessante functie in de automatisering.
Zestienduizend mensen hebben gereageerd op de oproep van het Millennium Platform, aldus Roelofs. Uiteindelijk hebben 4400 kandidaten zich aangemeld. "Dat hebben ze gedaan op profielen die van tevoren waren bekendgemaakt. Deze profielen concentreerden zich op de 2000-specialisten. Daarbij maakte het niet uit of iemand één of twee dagen per week wilde werken, of bijvoorbeeld in de avonduren tijd wilde vrijmaken", zegt Roelofs. "Een nationaal appèl, waarbij je mensen oproept het 2000-probleem op te lossen, levert veel reacties op van mensen die Nederland willen redden. Een klein percentage van de kandidaten meldde zich aan voor een interessante baan in de IT-sector."
De Fenit-directeur geeft toe dat het een vreemde situatie is dat duizenden 2000-specialisten in de wachtkamer verblijven, terwijl de branche schreeuwt om personeel. "Er staan er drieduizend op de wachtlijst. Wij zijn nu aan het analyseren of we hen kunnen gebruiken voor ander IT-werk. In eerste instantie was dit niet bespreekbaar. Want we konden alleen vacatures melden voor specifieke 2000-oplossers. Bij veel bedrijven zijn nu eigen mensen van projecten afgehaald om zich in te zetten voor het 2000-probleem. Er is sprake van een interne verschuiving, waardoor vacatures in die specifieke projecten ontstaan. Dit zijn echter geen 2000-vacatures."
"Als er mensen bij zitten die capaciteiten en vaardigheden hebben, waarmee een bedrijf op termijn uit de voeten kan, is dat fantastisch. Maar slechts weinig mensen die zich hebben aangemeld voor het 2000-probleem beschikken over deze competenties", aldus Roelofs.