De NOS ontving via sociale media diverse klachten van consumenten dat zij problemen hebben met hun HP-printers. Deze zouden van de ene op de andere dag geen cartridges van derden meer accepteren. De printer geeft namelijk aan dat er een technische storing is.
NOS heeft contact opgenomen met HP, maar die wil niet reageren. Wel is gesproken met een helpdeskmedewerker. Die laat weten dat HP op dinsdag 13 september een automatische update heeft uitgevoerd, waarbij iets ‘gruwelijk mis’ is gegaan. De update moest enkel kleine foutjes verhelpen. Het weigeren van de huismerk-cartridges is nooit de bedoeling geweest. HP gaat dit probleem volgens de helpdeskmedewerker alsnog oplossen.
Kort geding
Het gebruik van cartridges van derden is bij printerleveranciers als HP een doorn in het oog. HP spande in 2015 al een kort geding aan tegen printerwebshop 123inkt. Het stelde dat de chip op de huismerkcartridges van 123inkt inbreuk zou maken op een octrooi van HP en eiste een verbod op de verkoop van deze cartridges. 123inkt meent echter dat het patent op de chip ten onrechte door het Europees Octrooibureau is verleend. De rechtbank is het daarmee eens.
Samsung printtak
HPInc. nam eerder deze week printtak van Samsung over. HPInc. betaalt voor deze divisie 1,05 miljard dollar. Dat is omgerekend 936 miljoen euro. De Zuid-
Reacties
Ook dit is mij overkomen, had net een week of 3/4 geleden, nieuwe cartridges in mijn printer HP Officejet 6500A toen er allerlei foutmeldingen naar voren kwamen en de printer onder alle omstandigheden weigerde te printen. In het HP tech Center op je ( Apple) computer kwam naar voren dat er een technische storing was en alleen op te lossen door het plaatsen van originele cassettes van HP.
Ik heb hierover contact opgenomen met 123Inkt , de servicedesk die geen raad wisten met deze klacht, waarna doorverwezen naar een interne slimmerik (???) Welke al heel snel tot de conclusie kwam dat het gewoon mijn stomme schuld was en niet die van 123Inkt en doei.... Ook de garantie van 123Inkt dat hun cassettes altijd werken was niet van toepassing, want ik kon toch gewoon kopiëren zonder de computer aan te zetten. Dat klopte maar zodra je de computer aanzet en daarna je printer wordt er ineens die check door HP gedaan of je originele cassettes hebt en worden alle printjes geblokkeerd....
Dit speelde alweer een paar weken geleden
"Het gebruik van cartridges van derden is bij printerleveranciers als HP een doorn in het oog."
Het monopoly op cartridges of vendor lock-in is de consument een doorn in het oog. Het is van de zotte dat dit soort praktijken niet bij wet verboden worden. Stel je voor dat je een auto koopt en dat je alleen maar shell kan/mag tanken. Een cartridge is geen onderdeel maar een verbruiksartikel. Als je je marge niet kan maken moet je gewoon eerlijk de printer in prijs verhogen. Ik ben best bereid meer te betalen voor een printer die aanzienlijk goedkoper is in gebruik. Die inkjet cartridge wereld is zo verziekt dat het zelfs soms de moeite loont om iedere keer een nieuwe printer te kopen ipv cartridges.
@ 'inkjets moeten spuiten' en alle anderen, jullie weten vast wel dat inktjet printers zo goedkoop zijn, juist omdat er op de inkt winst wordt gemaakt. Alle partijen hebben hier schuld aan, alleen de eerste die een reeele prijs voor zijn printer gaat vragen, en de inkt goedkoop laat, zal geen printers meer verkopen.
De vergelijking met een auto gaat ook niet op, behalve als je de auto met 50% korting kan kopen, juist omdat er alleen Shell benzine in kan. Wie weet komt dat er nog wel van ;-)
Als iedereen een beetje had opgelet dan had men dit natuurlijk wel een beetje kunnen zien aankomen. Een fabrikant is niet helemaal achterlijk om een manier te vinden er voor te zorgen dat hun cartridges exclusief en alleen in hun apparaten kunnen worden gebruikt. Dat consumenten en ondernemers achter deurtjes vinden om geld te besparen is heel goed natuurlijk. Maar niet huilen als de printer leverancier, in dit geval HP, met een antwoord komt.
Misschien gewoon de bestaande cartridges tot vijf maal laten hervullen want die blijven het namelijk wel gewoon doen tot er een slimmer leverancier komt die hier weer een antwoord op vind. Het is nu eenmaal gewoon een stap in een 'ludieke' ratrace.
Overigens heeft vendorslock hier niets mee te maken. Een vendorslock dwingt je doorgaans,hele dure diensten en goederen af te nemen van een leverancier waar je een contract mee hebt waar je niet onder uit blijkt te kunnen. Dat is voor consumenten die een printer aanschaftten van HP niet helemaal het geval. Je kunt ervoor kiezen of die dure cartridges aan te schaffen of gewoon een hele nieuwe printer. Immers, als je goed rond kijkt krijg je die vrijwel bij een pakje boter.
Je kunt natuurlijk ook een ander merk printer aanschaffen die waarschijnlijk hetzelfde trucje uithalen als HP binnenkort. Eerlijk is eerlijk, goed doordacht. Misschien dat iemand zo gis is met een software antwoord te komen op die update? Zou ook een goeie zijn. Toch?
Het is een kwestie van concurrerend in de markt staan, en wie het best /goedkoopst een betere prestatie / prijs verhouding levert is koopman. Gedwongen winkelnering afgedwongen door controle en daarna zelfs blokkades zijn uit den boze en dienen op alle niveau's veroordeeld te worden.
Daarnaast dient de concurrente in deze 123Inkt welke de garantie afgeeft ons product werkt altijd dit ook na te komen en bij ingebreke niet de klant de schuld geven , welke dan zijn cartridges van 123Inkt kan weggooien en daarmee het verlies voorgeschoteld krijgt, Maar ruimschoots erkennen en zijn verantwoordelijkheid te nemen en de kosten te vergoeden of vervanging te leveren...
Technisch defect? Ik ben benieuwd hoeveel HP printers (die nog onder garantie vallen) terug gaan naar HP.
@Rene Civile
Een vendor lock-in is van toepassing op diensten EN (verbruiks)producten. In de NL wiki hierover staat de printer met printerinkt zelfs genoemd.
Komt er een woord in de Dikke Vandale? HP sabotagesoftware? Want bij de VW sjoemelsoftware reden de auto's nog.
Hmmm. Als HP ongemerkt updates naar mijn printer kan sturen... Dan is er wel iets mis met mijn beveiliging.
Ik las het nieuws op teletekst - de pc stond nog uit, vandaag. Usb-kabel uit mijn 3070 getrokken- deze was niet met internet verbonden- netwerkkabel uit de pc getrokken en toen de pc opgestart. Alle software van HP, ondanks veel tegensputteren, er af gegooid, daarbij ook Revo uninstaller gebruikt registerclean uit laten voeren o.a. door ccleaner em mijn HP print! Met inkt van de action en dit al een poos naar alle tevredenheid. Telkens was mijn printkop verstopt met HP inkt en ik dacht ik probeer eens wat anders. Wellicht kan iemand hier iets mee. Ik vind de actie van HP misdadig en vraag mij af of dit zomaar kan.
Dit geeft wel aan dat HP nog altijd zijn geld verdient met 'consumables' en het zal mij benieuwen welke impact fout heeft op de beurswaarde nu blijkt dat HP de digitale transformatie compleet gemist heeft omdat je papier alleen nog vindt op het toilet. Hoewel dat in al die bestuurlijke achterkamertjes waar nog over TTIP onderhandeld wordt natuurlijk iets anders ligt omdat hier nog steeds met een vork geschreven wordt.
@ Eijkel
Als je mijn reactie nog eens bekijkt staat daar toch echt 'diensten en goederen .... hoor. Overigens is dit niet zo van toepassing op consumenten want die zijn niet met een tender contract van twee tot vijf jaar aan HP verbonden natuurlijk. Je hebt gewoon een keus gemaakt en zoals ik al zei, ik kan me de stap van HP commercieel gezien wel voorstellen.
Overigens, ik heb twee HP's in huis staan en geen van beiden worden automatisch geupdate. Zou dat nu aan mij liggen of misschien het gegeven dat wij simpelweg hier de update niet accepteren? Ik weet het niet.
Hebben sommige hier aandelen HP. Gedraag je als consument, want zo werkt het ook. Dat verdedigen van bedrijven is zo onverantwoordelijk en vragen om continu belazerd worden.
Als consument heb je een stem en dat is zo'n beetje het enige wapen in de strijd met bedrijven en het is een eeuwige strijd.
Dat bedrijven iets precies zo bedoelen en slim zijn in dit soort zaken weet iedereen. Gaat het niet om, het gaat er om dat je als consument niet alles slikt en/of een tegengeluid laat horen, waardoor ze misschien door de druk weer tijdelijk ff klantvriendelijk zijn en ja tijdelijk, want ze zijn per definitie niet klantvriendelijk, alleen als het ze meer geld oplevert.
Dus hoe de wereld in elkaar zit weten bedrijven donders goed, alleen een paar consumenten kennelijk niet. Fan-boys e.d.
Ik heb geen enkel probleem. Altijd originele HP gebruikt, mooie zuinige cartridges, in tegenstelling tot de Doe Het Zelf zooi die vaak verkocht wordt. Let op aanbiedingen en wacht niet tot je inkt op is. Ben je veel beter af.
Gewoon geen HP meer kopen. Als 123inkt slim is dan regelen ze een Chinese oem-variant van een printer die dit soort crippleware niet heeft en gewoon altijd werkt voor een nette prijs.
Waarom zou je sowieso nog willen printen?
@Johan: concreet voorbeeld: ik heb een programma/website om trainingen samen te stellen (als trainer). Deze training print ik vervolgens uit om te gebruiken.
Een tablet of laptop meenemen naar de training zou ook kunnen, maar met een aantal rondstuiterende kinderen en ballen ga ik het risico niet nemen dat deze apparaten sneuvelen.
Mijn HP Officejet 6500 A, inclusief NIET werkende cartridges van 123Inkt zijn in de vuilnisbak beland. Ben mij nu aan het oriënteren, keuzes genoeg Kleuren Lasers al vanaf circa € 100,00... Dat wordt niet zo moeilijke keuze...
Ik heb in april bij 123 inkt geïnformeerd en zij hebben mij de garantie gegeven dat patronen van 123inkt altijd voor 100% zullen werken. (deze mail heb ik bewaard) Toen ik later een zwarte patroon had die niet werkte kreeg ik per ommegaande - gratis - daar een nieuwe voor. Inmiddels weer een kleur gewisseld zonder problemen. Overigens, op advies van 123inkt heb ik eind april een brother DCP-J5620W gekocht.
Krijg nu van hp een complete set xl cardridges thuisgestuurt (934/935) omdat ik verkeerde informatie had gekregen. In eerste instantie werd mij verteld dat de update teruggedraaid zou worden. Dat doet men nu dus blijkbaar niet meer. Ook bij Staples geklaagd, deze hebben ook van HP gehoord dat men werkt aan een oplossing.. Ben erg benieuwd wat ze doen als er geen update voor komt....