De adaptieve webapp LeerLevels valt in de prijzen. Het onderwijsteam van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) is één van de zes winnaars van de Nederlandse Hogeronderwijspremie. In die wedstrijd, georganiseerd door de rijksoverheid, worden hogescholen en universiteiten uitgedaagd om het onderwijs te vernieuwen en/of te verbeteren. Hier wordt in totaal vijf miljoen euro aan prijzengeld voor uitgetrokken.
De Nederlandse Hogeronderwijspremie drukt waardering uit voor wat de onderwijsteams bereikt hebben en helpt bij de financiering van de doorontwikkeling van hun project. In totaal wordt er vijf miljoen euro verdeeld over zes winnaars. De helft gaat naar de projecten van de hogescholen en hetzelfde bedrag is voor de innovaties bij de universiteiten. De winnende teams ontvangen 1,2 miljoen euro, de nummer twee ontvangt 800.000 euro en er gaat 500.000 euro naar de derde plek.
Bij de hogescholen gaat de eerste prijs naar LeerLevels. De HvA-docenten ontwikkelden een adaptieve webapp die met behulp van kunstmatige intelligentie studenten adviseert welke nieuwe kennis zij kunnen opdoen. De tweede prijs gaat naar Open-ICT Team waarbij studenten direct werken aan bestaande projecten uit het bedrijfsleven. Team Value Creators eindigt op de derde plek. Dat project leert studenten samenwerken aan een complex maatschappelijk onderwerp met als doel hen klaar te stomen voor een internationale carrière.
Universiteiten
De TU Eindhoven wint met hun Innovation Space de eerste prijs bij de universiteiten. Dat is een leercentrum voor onderwijsinnovatie waar studenten, onderzoekers, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties verantwoorde oplossingen ontwikkelen voor maatschappelijke uitdagingen.
De Urban Futures Studio van de Universiteit Utrecht eindigt op de tweede plek. In dat onderwijsconcept leren studenten en beleidsmakers in een gemengd klaslokaal over duurzaamheidsvraagstukken.
Het team van RASL-minor, een samenwerking tussen de Erasmus Universiteit, de Willem de Kooning Academie Hogeschool Rotterdam en Codarts, eindigt met hun minor ‘Re-imagining Tomorrow through Arts and Sciences’ op de derde plek. In dat onderwijsprogramma worden kunst en wetenschap verbonden.