Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
vrachtwagen

Inspectie slaat alarm over fraude met tachograaf

08 februari 2019 - 09:294 minuten leestijdActueelOverheid
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Door gesjoemel met tachografen kunnen inspecteurs regels voor rij- en rusttijden in het vrachtvervoer niet handhaven. Fraudeurs passen soms zelfs software en printplaten aan om handhavers te misleiden. Dat melden de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT, onderdeel van Rijkswaterstaat), de politie en het Openbaar Ministerie na onderzoek. Bij controles tussen 2017 en 2018 in Nederland was bij 30 procent iets mis met de tachograaf.

Dat staat in de Signaalrapportage Fraude met tachografen. Daarin concludeert de ILT dat tachograaf-fraude de handhaving van de rij- en rusttijden-wet in de weg staat. ‘De fraude met tachografen neemt steeds geavanceerdere vormen aan’, stelt de inspectie. ‘Uit het onderzoek blijkt dat fraudeurs nu printplaten en software aanpassen om handhaving te bemoeilijken.’ De inspectie vraagt zich af of de tachograaf nog wel een betrouwbaar handhavingsinstrument is (zie tekstkader over werking van de tachograaf).  

‘Eenvoudige fraude was eerder makkelijk te vinden door de handhaver. Dat zijn fraudes met bijvoorbeeld magneten of het rijden met andermans bestuurderskaart. Nieuwe vormen van tachograaffraude zijn nu bij weginspecties niet of nauwelijks zichtbaar, soms pas na een uitgebreid onderzoek’, concludeert de inspectie. Opvallend: Er staat geen straf op het bezit van een gemanipuleerde tachograaf. De inspecteurs: ‘Daarnaast staan de straffen voor fraude met tachografen niet in verhouding tot de winst die criminelen met de manipulaties behalen.’

Bij verschillende controles in 2017 en 2018 werden manipulaties van het meetinstrument voor de rij- en rusttijden gevonden. Bij een Benelux-controle zijn in Nederland bij tien van de 33 vrachtwagens gemanipuleerde tachografen gevonden. In België werd na onderzoek in 2017 gemeld dat een kwart van de gecontroleerde vrachtwagens een gemanipuleerde tachograaf had. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen makkelijk detecteerbare en geavanceerde fraude.

Verkeersveiligheid in gedrang

Uit bestudering van fraudezaken komt het volgende beeld naar voren. Volgens de inspectie onderneemt een chauffeur bijna altijd actie om de manipulatie te starten. Zo begint (gedwongen of vrijwillig) de eigenlijke fraude. Ook de eigenaar van de vrachtwagen gaat vaak akkoord met de inbouw van de gemanipuleerde tachograaf. Maar, er zijn ook gevallen bekend van manipulatie met instemming van een tachograaf-installateur van een door de Dienst Wegverkeer (RDW) erkend bedrijf. Ook zijn er handelaars of producenten van gemanipuleerde tachografen actief. Zij komen vaak uit Oost-Europese landen.

De inspectie maakt zich zorgen over de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs en de verkeersveiligheid: ‘Niet voldoen aan wettelijk voorgeschreven tijden kan invloed hebben op het rijgedrag’, schrijft het in de rapportage.

De Euro Contrôle Route (ECR), een samenwerkingsverband van Europese handhavingsdiensten, trekt dezelfde conclusie en heeft hiervoor aandacht gevraagd bij de Europese Commissie. De inspectie blijft in Europees verband zoeken naar nieuwe detectietechnieken om manipulaties van tachografen te voorkomen.

Smart tachograaf

Mogelijk kan de introductie van een zogenoemde smart tachograaf, die vanaf 15 juni 2019 verplicht is, verlichting bieden. Daarover wordt in het rapport overigens niets gemeld.

Nieuwe vrachtwagens moeten vanaf 15 juni zijn uitgerust met een tweede generatie digitale tachografen. Daarin zijn onder meer nieuwe functionaliteiten als locatiebepaling en de mogelijkheid om op afstand signalen van fraude op te sporen door handhavers ingebouwd.

Truckfabrikanten klagen overigens over het ingewikkelde proces van certificeringen voor de apparatuur en kaarten in die slimme tachograaf.

Werking tachograaf

Een tachograaf combineert de functies van een klok en een snelheidsmeter. Hij bestaat uit vier verschillende onderdelen: 

1. Een op de aandrijflijn van de vrachtwagen gemonteerde bewegingssensor.
2. De bewegingssensor geeft het signaal aan de tachograaf door.
3. Het scherm op het dashboard van de vrachtwagen.
4. De chauffeurskaart.

De tachograaf legt de rij- en rusttijden als volgt vast: De chauffeurskaart is persoonsgebonden en bewaart de gegevens die de tachograaf registreert. Daaruit blijkt onder andere of de vrachtwagen rijdt, welke chauffeurskaart er in de tachograaf zit en welke werkplaats de tachograaf heeft gekeurd.

Bron: ILT-signaalrapportage Fraude met tachografen. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    ActueelOverheid

    Dictu sluit applicatiecontract met CGI, IBM, Sogeti, Sopra Steria, TCS en Circle8

    DDoS-aanval
    ActueelOverheid

    Kort: Stijging symbolische cyberaanvallen, nieuwe ceo GTIA, cijfers Wolters Kluwer

    ActueelOverheid

    Ministerie BZK negeert advies AcICT over stilleggen Digipoort

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe regels stroomcapaciteit niet zinvol voor datacenters

    2 reacties op “Inspectie slaat alarm over fraude met tachograaf”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      11 februari 2019 om 07:47

      Jammer dat er weer een volledig eenzijdig verhaal overgenomen wordt.

      De concurrentie in de transport sector is moordend en de marges zijn flinterdun. Dat maakt te verleiding om te rommelen met tachografen groot. Die tweede generatie tachografen is wat dat betreft olie op het vuur. Dat zal gaan leiden tot dat nog meer truckers hun stuur aan de wilgen gaan hangen. Met gevolg van een verdere monopolisering van de logistieke markt.
      Trouwens wat gaat er gebeuren met de big data die van die tweede generatie tachografen komt? Verkopen aan de hoogste bieders. De grote logistieke conglomeratie die dan precies weten wat hun concurrentie doet en ze met extreme precisie uit de markt kan prijzen?

      Login om te reageren
    2. Ewout Dekkinga schreef:
      13 februari 2019 om 22:53

      @Johan Duinkerken

      De verleiding om te frauderen komt volgens mij voort uit:

      1. Er staat geen straf op het bezit van een gemanipuleerde tachograaf.
      2. Straffen voor fraude staan niet in verhouding tot de winsten ervan.

      Ik hoef hopelijk niet te wijzen op het feit dat fraude per definitie tot oneerlijke concurrentie leidt en wat het doel van de tachograaf is. De vraag is hoeveel vrachtwagens die met een gemanipuleerde tachograaf rijden zijn onderdeel van een logistieke conglomeratie?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs