Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Mobile betekent niet mobiel’

13 november 2015 - 08:33OpinieCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de verkeerd begrepen definitie van ‘mobile’.

Mobile computing rukt op en dreigt de desktop in het nauw te brengen. Social networks, mediabedrijven, chataanbieders, websitemakers en anderen verleggen hun werkterreinen meer en meer naar mobile: mobile-first of zelfs mobile-only. Daarbij worden fouten gemaakt, onder meer door de verkeerd begrepen definitie van ‘mobile’.

‘Mobile’ betekent in de praktijk namelijk niet dat de gebruiker en zijn/haar device echt mobiel zijn. Het internetgebruik van mobile devices gaat voor het grootste deel over Wi-Fi, wat een relatief beperkt bereik heeft. Verder gebruiken veel mensen hun smartphone wanneer ze ook een laptop of zelfs desktop binnen hun bereik hebben. Echt mobiel gebruik, op straat of onderweg, is relatief klein. ‘Mobile’ betekent dus niet echt mobiel. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    NLdigital en DDA roepen politiek op om digitalisering niet te laten vallen

    AchtergrondData & AI

    Snowflake gaat van datacloud naar ai-ecosysteem

    ActueelCloud & Infrastructuur

    AWS maakt EU-cloud meer soeverein

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Szabó: Soevereine cloud voor héle Nederlandse overheid

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Belgisch internet krijgt nieuw hart

    6 reacties op “‘Mobile betekent niet mobiel’”

    1. Henri Koppen schreef:
      16 november 2015 om 07:55

      Wow Jasper, kwam je net van het whiskeyfestival in Den Haag toen je dit schreef (aanrader overigens).
      Heb je laatste alinea twee keer gelezen en heb nog steeds geen clue wat je nu wilt zeggen.

      Dat je met mobile “Op je mobiel” bedoeld? Ook als je achter een laptop thuis zit?

      Volgens mij wordt er met mobile gewoon bedoeld op “relatief kleine schermen met enkel touch”. Da’s toch niet zo moeilijk? In het verlengde daarvan moet je dus voor veel diverse en kleine schermen werken met veel verschillende versies OS en mogelijk dus rekening kunnen houden met beperkte bandbreedte of tolerantie voor wegvallende verbindingen.

      Tja en uiteraard is daar geen 1 makkelijk antwoord. Kijk naar je klanten, hoe gebruiken ze jouw software / site nu? Waar ligt kennelijk de behoefte? Typisch geval van data driven decisions.

      Login om te reageren
    2. Jasper Bakker schreef:
      16 november 2015 om 09:18

      @Henri Nee, dat festival heb ik geheel gemist. /noteert voor volgende keer/
      Sorry dat het niet helemaal helder overkomt. Maar ik doel op de discrepantie tussen het woord mobiel en de bredere betekenis van mobiliteit, dus dat de gebruiker zich overal heen kan verplaatsen. Het meeste dataverkeer van&naar; mobile devices gebeurt over WiFi-verbindingen en daarmee zijn gebruikers dus niet zozeer ‘mobiel’ maar meer draadloos binnen (de relatief beperkte radius van) een pand.
      Zo duidelijker?
      🙂
      En inderdaad: jouw interpretatie van ‘relatief kleine schermen met enkel touch’ is dan veel correcter. Maar ik denk dat veel partijen, zoals ook contentaanbieders, dit niet zo zien en daarbij (al dan niet bewust) een kloof aabhouden tussen bv m.website.nl en de ‘eigenlijke’ website.

      Login om te reageren
    3. Henri Koppen schreef:
      16 november 2015 om 09:42

      Dank Jasper,

      Overigens zie ik geen verschil tussen “mobiel” en draadloos.

      Wat betreft je laatste zin; die raakt de kern en daar zit de crux in. Je zou graag geen kloof hebben en dan zie je dus ook allemaal spagaat oefeningen van bedrijven die krampachtig om die kloof heen werken, maar die kloof is gewoon een feit.

      Kijk naar Microsoft: Die wil één systeem voor alle apparaten.
      Kijk naar Apple: Die kiest er bewust voor om dat niet te doen (geen versmelting IOS met Max OSX)

      En gebruikers die over Apple klagen en zeggen dat de Surface pro 4 veel beter is. Persoonlijk denk ik dat Apple *wel* de juiste keuze maakt voor nu (toekomst is ongewis). Want heel veel mensen die een iPad gebruiken doen dit voor consumptie van apps en internet. Een completer maar ook ingewikkelder OS zou hen juist verjagen.

      Zelf ontwikkel ik een digitale leeromgeving, daar laten we de keuze bij de afnemer. Standaard is content of geschikt voor mobiel en touch *of* geschikt voor “kantoor” schermen. Maar als de klant het echt wil kan er ook hybride content gemaakt worden, hier kleven echter nadelen aan. Mijn voorkeur is toch echt om de kloof vooralsnog in stand te houden. Wij moeten dan maar dingen dubbel doen om het voor de klant eenvoudig te houden. Op mobiel moet je dingen nu eenmaal eenvoudiger houden en rekening houden met beperkte resoluties…

      Login om te reageren
    4. Robert van Weersch schreef:
      17 november 2015 om 11:54

      Volgens de definitie:
      1 mo·biel (bijvoeglijk naamwoord) 1 niet aan één plaats of positie gebonden;
      2 mo·biel (de; m; meervoud: mobiels) 1 mobiele telefoon

      No. 1 is het bevoeglijk naamwoord, no. 2 is een zelfstandig naamwoord, dus ik ga er van uit dat je no. 1 bedoelt.

      Volgens de definitie van ad. 1 is het gebruik van een tablet of telefoon, niet gebonden zijnde aan een enkele locatie, per definitie mobiel, ook al bevindt je je binnen hetzelfde gebouw of zelfs steeds in dezelfde kamer. Een PC is per definitie niet mobiel door afmetingen en de afhankelijkheid van een stopcontact en eventueel een LAN-kabel. Een laptop, tablet, of smartphone is dus per definitie wel mobiel omdat het ding draagbaar is, een eigen stroomvoorziening heeft en via een niet-vaste verbinding (wifi, 3/4G e.d.) contact legt met het netwerk.

      Login om te reageren
    5. M.C. Stevense schreef:
      17 november 2015 om 12:13

      De verschillen kan ik aan de ene kant wel snappen. Ik snap alleen niet welke zin de discussie heeft. De verschillen in invoer-/uitvoerbenadering benadrukken (zie Henri’s eerste reactie) is wel zinnig. Is het handig om de vraag opnieuw te verwoorden en te stellen?

      Login om te reageren
    6. Ronald Ostendorf schreef:
      17 november 2015 om 14:30

      Misschien een idee om volgende keer iets te doen met “Denk Mobiel”. Interessant is dat als je content voor mobile (of is het nu je mobiel?) ontwikkeld dat het op een klein schermpje moet. Dat betekent dat bij “Denk Mobiel” je terug moet naar de essentie, de basis. Wel aardig in een wereld waarin we elkaar dagelijks vermoeien met teveel irrelevante content.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    ‘Echte oplossingen om dagelijks te geb...

    IFS Connect, het jaarlijkse event van bedrijfssoftwareleverancier IFS, draait dit jaar volledig om Industrial AI. Het bedrijf ontvangt zijn gasten...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs