De meest gangbare Machine Learning projecten bestonden uit het verwerken van informatie (26%), Natural Language Modelling (19%), planning (17%), Machine Vision (16%) en handling & control processen (11%). Customer support- en business intelligence afdelingen (beide afdelingen 32%) profiteerden het meest van Machine Learning, gevolgd door marketing & sales (13%). Bedrijven zien het integreren van bestaande systemen (34%), het budget (20%) en het toegankelijk maken van data (13%) als de grootste uitdagingen.
Uit de peiling blijkt verder dat startups over het algemeen verder zijn met Machine Learning vergeleken met grotere bedrijven. Startups innoveren over het algemeen sneller omdat zij vaker risico’s nemen. Bovendien worden medewerkers meer betrokken bij strategische beslissingen en is er sprake van minder interne bureaucratie.
“Om de groei en ontwikkelingen rondom Machine Learning verder te stimuleren, is het belangrijk dat bedrijven blijven experimenteren. Echter is het wel belangrijk dat er een goed doordachte strategie achter zit, zodat de nieuwe technologie op de juiste manier wordt geïmplementeerd en gebruikt,” aldus Jasper Wognum, CEO van BrainCreators. “Het is hierbij belangrijk om een bedrijfscultuur te creëren die duidelijke richtlijnen heeft over de samenwerking tussen mens en machine, zodat Machine Learning in het voordeel is van de medewerkers.”
De peiling is verricht op LinkedIn onder 140 participanten uit verschillende sectoren en landen waaronder Nederland.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: