Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Algoritme van MusicInBrands verkocht aan Private investeerder

12 april 2021Data & AI

Amsterdam, 12 april 2021 – MusicInBrands, een merk van het Amsterdamse Blackswan Concepts, maakt vandaag bekend dat het zijn algoritme voor social media-analyse verkoopt aan een private investeerder uit China.

MusicInBrands (opgericht in 2015) is dé pionier in het analyseren van social-mediaprofielen. Door het ‘social engagement’ rond deze profielen met behulp van artificial intelligence (AI) te vergelijken, worden allerlei verbanden zichtbaar die interessant zijn voor bedrijven, zonder dat de individuele privacy van gebruikers in het geding is.

In eerste instantie focuste het bedrijf zich op honderdduizenden muziekprofielen om te onderzoeken wat de muzieksmaak is van klanten van bepaalde merken. Begin 2018 bouwde MusicInBrands zijn algoritme uit met andere merkvoorkeuren, zoals Health, Beauty Influencers, Consumer Electronics, Finance en Fashion. Het bedrijf voerde vele scans uit voor uiteenlopende Nederlandse en internationale merken, BN’ers en muzieklabels, waaronder Brandstadt, DJ Chuckie, EO, HEMA, Prenatal, BMW en JCPenney. 

In de loop van 2019 is MusicInBrands exclusief gaan werken voor een Chinese social-media-analysepartij. Toen dit bedrijf eind 2020 werd verkocht, werd tegelijkertijd ook een bod gedaan op het AI-algoritme van MusicInBrands*. Deze verkoop is inmiddels afgerond.

Met de verkoop van het label gaan geen persoonsdata gemoeid. William Pen, bedenker en oprichter van MusicInBrands: “Wij verkopen enkel het algoritme. Dit algoritme werkt op basis van publiekelijk toegankelijke api’s en data. Het systeem kijkt naar overeenkomsten, maar slaat absoluut géén persoonsgegevens op. De individuele privacy van gebruikers is dus nooit in het geding geweest.”

William Pen gaat zich nu richten op het verder uitbouwen van Strumm, een nieuw non-profit muziekplatform dat artiesten en bands gaat helpen bij het promoten van hun muziek. Ook blijft hij zich bezighouden met het strategisch inzetten van nieuwe technologieën.

Pen: “We blijven altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om mensen te bereiken en te inspireren door middel van creatieve implementaties van techniek. Zo onderzoeken we nu de mogelijkheden van het inzetten van AI bij de implementatie van creatieve content. Gegenereerde Creatives zijn de toekomst en dit loopt uiteen van fotografie tot muziek, games en film.”

* De investeerder wenst anoniem te blijven, het overnamebedrag wordt niet bekend gemaakt.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    vrouw maakt foto van fiets met ai-tool
    ActueelData & AI

    Deze ai-tool checkt de prijs van koopjes op koningsdag

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs