Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Containers, online kopen en stijgende prijzen: het verband

17 maart 20223 minuten leestijdChannelCloud & Infrastructuur

Het transport van goederen is iets dat consumenten voor lief nemen. Het is proces dat op orde is en altijd maar door gaat, denkt men. Totdat het in de soep loopt en we de gevolgen merken in winkels in de vorm van leveringsproblemen en stijgende prijzen. We bespreken het verband tussen container, online kopen en stijgende prijzen.

Tekort aan zeecontainers

Vraag iemand in het zakenleven die afhankelijk is van import of export naar zeecontainers en hij loopt waarschijnlijk helemaal leeg over frustraties. Dat zit zo: sinds het begin van de coronacrisis is er een tekort ontstaan aan iets dat we eigenlijk vaak voor lief namen: zeecontainers waarin goederen over zee vervoerd kunnen worden. Dat probleem is vooral ontstaan in China, waar de overgrote meerderheid van de zeecontainers vervaardigd worden. Dat heeft als gevolg gehad dat de prijs van een zeecontainer meerdere malen over de kop is gegaan. Meer kosten voor de aanbieders van producten betekent dat men dit moet gaan doorberekenen in de prijzen. Zo leidt een tekort aan zeecontainers dus tot hogere prijzen.

Oorzaak tekort

Maar hoe kan het eigenlijk dat er een tekort aan zeecontainers heeft kunnen ontstaan, en waarom precies tijdens de coronacrisis? Deels is dat natuurlijk te verklaren door coronamaatregelen China zelf, waardoor de productie daalde. Tegelijkertijd steeg de vraag echter ook. Dat komt dan weer door coronamaatregelen elders. Tijdens lockdowns, wanneer er niet of nauwelijks gewinkeld kon worden bij fysieke winkels, zijn we massaal online gaan winkelen. Ook de vraag naar goederen uit China is daardoor gestegen. Zo heeft het kunnen gebeuren dat er te weinig containers waren om aan de vraag te voldoen, en dan stijgt vanzelf de prijs van een zeecontainer als gevolg van schaarste.

Opslagcontainers

De ene container is de ander overigens niet. Een zeecontainer is niet hetzelfde als een opslagcontainer, omdat een zeecontainer aan speciale eisen moet voldoen om te kunnen garanderen dat de goederen in de container ook goed op hun bestemming aankomen. Die eisen gelden niet voor een opslagcontainer. Maar ga je een opslagcontainer kopen, dan bestaat wel de kans dat je gebruikte zeecontainers tegenkomt die niet meer als zodanig voldoen, maar nog wel een tweede leven kunnen krijgen als opslagcontainer. De kans dat de aanvoer van dit soort containers daalt, is door de beschreven situatie natuurlijk wel aanwezig. Zo heeft het verhaal over zeecontainers tóch ook nog invloed op de beschikbaarheid van opslagcontainers.

Het transportproces is dus niet zo vanzelfsprekend als consumenten vaak denken. Als daar een kink in de kabel komt, ga je daar niet alleen als bedrijf hinder van ondervinden, maar ook als consument.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston University organiseert expositie gaming-geschiedenis

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    QR Computable Kort 15 aug '25
    ActueelData & AI

    Kort: NL-data op kernenergie, ai-incidenten kosten 8 procent, phishing via QR (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs