Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Back office’ bij de bank

09 augustus 2001 - 22:005 minuten leestijdOpinieFinanciële dienstverlening
Jeroen Stoffele
Jeroen Stoffele

De markt voor bancaire ‘back office’-systemen is een gesloten markt waar nieuwkomers nauwelijks toegang toe hebben. Maar, meent Jeroen Stoffele, veranderingen in de financiële wereld vragen om een ander procesmodel – ofwel: "Van een ’three horse race’ naar een ‘race against time’"

Uit een recent onderzoek van International Banking Systems (IBS) blijkt dat drie leveranciers de internationale markt voor ‘back office’-systemen domineren: Temenos (Globus), I-flex (Flexcube) en MKI-Frustum (Opics). In het artikel ‘Conservatieve banken zoeken zekerheid’ (Computable, 25 mei) wordt gesteld dat de markt voor bancaire ‘back office’-systemen een gesloten markt is waar nieuwkomers nauwelijks toegang toe hebben.
Het managementadviesbureau DCE Consultants onderzoekt ruim vijf jaar de markt voor bancaire systemen in het algemeen en die voor ‘back office’-systemen in het bijzonder. De resultaten van het doorlopend volgen van de ontwikkelingen op de markt zijn vastgelegd in een database met ruim 1500 systemen die bij verschillende selectietrajecten wordt gebruikt om de eerste selectie van potentiële systeemoplossingen te kunnen maken.
De resultaten van dit onderzoek en de ervaringen die zijn opgedaan met verscheidene selectietrajecten onderschrijven de stelling van de samensteller van het IBS-onderzoek, Martin Whybrow, dat de huidige markt voor ‘back office’-systemen een ’three horse race’ is tussen de genoemde leveranciers. Maar de toegankelijkheid tot de markt voor nieuwkomers is niet zo beperkt als Whybrow stelt. De financiële wereld staat door verschillende ontwikkelingen voor ingrijpende veranderingen in het bestaande procesmodel. Als gevolg hiervan zal de technische infrastructuur en daarmee de architectuur van de systemen moeten veranderen. En juist de nieuwkomers op de ‘back office’-markt, Calypso en Demica, spelen met hun systemen in op deze veranderingen. En dat biedt hun de kans de markt met succes te penetreren.

Ontwikkelingen

In de financiële wereld zijn verschillende ontwikkelingen te onderscheiden: kostenreductie; centralisatie; toename transactievolume; beperken van het operationeel risico; inkorten van de settlement-periode (tijd die nodig is voor het afwikkelen van een contract); globalisering; elektronische communicatienetwerken.
Door deze ontwikkelingen zal een financiële instelling een groter volume met een toenemende diversiteit aan producten en derivaten in een korter tijdsbestek tegen lagere kosten moeten kunnen verwerken. Hierbij dwingen de opkomst van handelen via het internet en de globalisering tot een open, robuuste, schaalbare en uitbreidbare technische infrastructuur, die continu, en dag en nacht beschikbaar is. Om dit te kunnen realiseren zal een financiële instelling de tijdrovende en risicovolle handmatige activiteiten tot een minimum willen beperken door het verwerkingsproces zoveel mogelijk te automatiseren.
Hiervoor zijn werkstroombeheer en middleware nodig. Werkstroombeheer is bedoeld om het verwerkingsproces aan te sturen en te beheersen. Deze component identificeert waarom een transactie niet geautomatiseerd verwerkt kan worden en welke activiteiten moeten worden uitgevoerd of welke beslissing genomen moet worden om ervoor te zorgen dat de transactie met succes wordt verwerkt. Middleware is nodig om de verschillende transactieverwerkingssystemen aan elkaar te koppelen zodat zoveel mogelijk transacties geautomatiseerd te verwerken zijn.
Om het ‘back office’-systeem te kunnen aansluiten op deze componenten moet dit systeem een open, leveranciersonafhankelijke architectuur hebben.

Mogelijkheden voor nieuwkomers

De gangbare ‘back office’-systemen zijn gebouwd op een ‘paper based’ procesmodel, ofwel het verwerken van transactietickets. Het verwerkingsproces wordt aangestuurd op basis van statusveranderingen van een transactie nadat een processtap met succes is afgerond.
Het verschil met de nieuwe systemen is dat bij de nieuwkomers het uitvoeren van een processtap (handmatig of automatisch) niet leidt tot een statusverandering van de transactie, maar tot één of meer berichten: het ‘message based’ procesmodel. Deze berichten kunnen intern een nieuwe processtap of actie van de werkstroombeheerder aansturen, en ze zijn via de middleware te versturen naar externe systemen.
Een belangrijk voordeel van deze aanpak is dat deze componenten op dezelfde manier werken als ze geen interne, maar door andere systemen aangemaakte berichten ontvangen. Hiermee bieden deze systemen de noodzakelijke open en leveranciersonafhankelijke architectuur.

De race

Vanzelfsprekend hebben leveranciers als Globus, I-flex en MKI Frustum de ontwikkelingen in de financiële wereld onderkend en daarmee de noodzaak om hun systemen aan te kunnen sluiten op de werkstroombeheer- en middleware-componenten. De leveranciers zijn dan ook druk bezig met het introduceren dan wel het verbeteren van hun werkstroom- en ‘message based’-procesmodel. Door de productgerichte, modulaire architectuur van deze systemen moeten deze wijzigingen in verschillende modules worden doorgevoerd. Het is niet eenvoudig om deze ingrijpende wijzigingen op een eenduidige manier in alle modules door te voeren. Hiermee zijn het kostbare en tijdrovende aanpassingen aan de systemen.
Dit biedt de nieuwkomers op de markt de mogelijkheid om de functionaliteit van hun systemen uit te breiden en hun klantenbestand uit te bouwen. Zoals Whybrow terecht opmerkt zijn financiële instellingen niet geneigd om risico’s te nemen met hun systeemkeuze. Calypso en Demica zullen het vertrouwen moeten winnen van de financiële wereld om een serieuze kans te maken. Met klanten als Dresdner, Crédit Agricole Indosuez en First Union lijkt Calypso op dit moment de beste papieren te hebben.
Het is de vraag of de nieuwkomers in staat zijn om voldoende functionaliteit te ontwikkelen en een solide klantenbestand op te bouwen, voordat de bestaande leveranciers hun systemen hebben aangepast aan het ‘message based’ procesmodel. Daarmee is de strijd op de internationale markt voor ‘back office’-software niet zozeer een ‘three horse race‘, maar een race tegen de klok, van bestaand tegen nieuw. Het is moeilijk in te schatten wie de race zal winnen, maar de nieuwkomers hebben een goede kans om de internationale markt voor bancaire ‘back office’-systemen succesvol te penetreren.
 

Jeroen Stoffele Dce Consultants

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    OpinieCarrière

    De cruciale rol van changemakers in onzekere tijden

    OpinieData & AI

    Financiële risico’s beoordelen met ai: goed idee?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    ActueelData & AI

    Cyberverzekeringen schieten tekort terwijl risico’s groeien

    Contract ondertekenen
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Capgemini koopt Nederlandse dochter Delta Capita Group

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs