Het vasthouden van goed personeel en aantrekken van nieuwe medewerkers is ook in 2008 een van de grote obstakels voor mkb-ondernemers uit de zakelijke dienstverlening. Dat blijkt uit een onderzoek naar de zorgen van ondernemers uit de zakelijke dienstverlening in opdracht van Delta Lloyd.
Als kennisverzekeraar doet Delta Lloyd periodiek onderzoek naar ontwikkelingen in het mkb. Delta Lloyd heeft naar aanleiding hiervan een (gratis) risicoscan ontwikkeld waarmee ondernemers binnen de zakelijke dienstverlening de belangrijkste bedrijfsrisico’s zelf inzichtelijk kunnen maken.
Personeel
In de zakelijke dienstverlening speelt krapte op de arbeidsmarkt een steeds grotere rol. In 2007 deed 80% van de ondernemers er alles aan om een goede werksfeer te creëren en om goede werknemers vast te houden (74%). Voor de helft van de ondernemers zijn vooral het aantrekken van voldoende werknemers en het vasthouden van goede werknemers aandachtspunten voor het komende jaar. Nieuwe focuspunten zijn het scholingsniveau van nieuwe werknemers en het tegengaan van ziekteverzuim.
Dat mkb-ondernemers zich zorgen zouden maken over de krapte op de arbeidsmarkt had Erica Blom, directeur Marketing & Verkoop bij Delta Lloyd, verwacht: "De continuïteit en groei van de onderneming is sterk afhankelijk van de personele bezetting. Door de aantrekkende economie is er krapte op de arbeidsmarkt, zeker binnen de zakelijke dienstverlening. Het toenemende tekort zal in 2008 zeer voelbaar zijn. Mkb-ondernemers onderkennen dit probleem. Zij kunnen preventiemaatregelen nemen op het gebied van verzuim en arbeidsongeschiktheid en werknemers aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bieden."
MKB-Nederland
"Het personeelstekort binnen de zakelijke dienstverlening neemt behoorlijk toe. We zien dat het vooral in de financiële sector en in de automatisering moeilijker wordt om goed personeel te werven", zegt Carel Verdiesen, clustervoorzitter zakelijke dienstverlening MKB-Nederland. "Om dit personeelstekort op te lossen investeren ondernemers vooral in automatisering van processen of worden deze processen zelfs in andere landen ondergebracht waar wel (goedkopere) arbeidscapaciteit is. Het betreft hier niet alleen laaggeschoold werk. Het gevolg van deze "slimme" automatisering en de toename van niveau in lagelonenlanden is dat in deze sector middelbaar geschoold werk zal verdwijnen in Nederland. Een andere manier waarop ondernemers het personeelstekort aanpakken is door personeel weg te kopen bij concurrenten. Deze trend zal alleen maar doorzetten", aldus Verdiesen. "We adviseren het MKB om goed na te denken over efficiencyslagen en te kijken welke werkzaamheden elders (goedkoper) kunnen worden ondergebracht zodat tijd beschikbaar is voor de kerntaken. Hierbij moet erop worden gelet dat de afhankelijkheid van apparatuur en infrastructuur die hiermee gepaard gaat wordt beperkt."
Specifieke zorgen binnen zakelijke dienstverlening
Binnen de zakelijke dienstverlening maakt men zich specifiek zorgen over toenemende concurrentie, pensioenopbouw, snelle aanpassingen in de wetgeving en grotere afhankelijkheid van apparatuur. Om de afhankelijkheid van apparatuur te beperken ondernemen zakelijke dienstverleners actie door dagelijks back-ups te draaien en apparatuur tijdig te vervangen. Ondanks deze zorgbarende issues hebben zakelijke dienstverleners zich in 2007 op andere ‘problemen’ gefocust, zoals het gebrek aan controle op werkuren, toenemende efficiëntie, veranderingen in de doelgroep en het personeelstekort. In 2008 krijgen dezelfde issues weer de aandacht.
Risicoscan voor zakelijke dienstverlening
Speciaal voor bedrijven binnen de zakelijke dienstverlening heeft Delta Lloyd een risicoscan ontwikkeld. Blom: "Voor kleinere mkb-bedrijven, bedrijven met maximaal vijftig medewerkers, zijn processen en risico’s vaak een stuk minder complex dan bij grote bedrijven. Een bezoek van een riskmanager is dan niet altijd nodig, maar goed risicomanagement wel. In deze online risicoscan worden breed risico’s van een onderneming in kaart gebracht. Hiermee zien ondernemers, na een paar eenvoudige handelingen niet alleen risico’s op het gebied van aansprakelijkheid, storing en brand, maar ook technische risico’s, transportrisico’s en risico’s op het gebied van fraude." De scan resulteert in een rapport voor de ondernemer en is bruikbaar voor vier sectoren: detailhandel, groothandel, horeca en zakelijke dienstverlening. De Risicoscan is gratis beschikbaar op www.deltalloyd.nl/mkb.