Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Komt er een einde aan de urenlange zoektocht naar de juiste informatie?

08 december 2008 - 09:413 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurAduna

Beroepshalve zoeken we per week meer dan 5 uur naar informatie. Of dat nu is via search engines of met de hand, online of intern. En hierin zit eerder een toename, dan dat we er sneller in slagen om de juiste informatie te bemachtigen. Dit blijkt uit onderzoek van MarketCap en Aduna.

Eigenlijk doet vrijwel niemand er minder dan een uur per week over om de juiste informatie te vinden, binnen dan wel buiten haar of zijn organisatie. ‘Het is nodig om de kwaliteit van de zoekmachines te verbeteren, want medewerkers spenderen te veel tijd aan het zoeken’, zo geeft meer dan 85 procent van de organisaties aan.

Wat ook niet bevorderend werkt om de tijd besteed aan zoeken te verminderen, is dat minder dan 50 procent van de instellingen intern (geheel of beperkt) toegang heeft tot de informatie van andere afdelingen. De meeste toegang is er tot de human resource afdeling (49 procent) en de minste toegang is er tot de afdeling procurement (21,5 procent).

Bij veel bedrijven zijn verschillende afdelingen eilandjes op zich. Verschillende afdelingen gebruiken verschillende werkwijzen en een grote diversiteit aan software. Hierdoor wordt het communiceren tussen afdelingen bemoeilijkt of zelfs onmogelijk. Dit kost niet alleen veel tijd, maar zorgt er tevens voor dat er informatie verloren kan gaan, omdat er geen link gelegd kan worden tussen verschillende databronnen. Tegenwoordig zijn er genoeg zoekmachines die deze link wel kunnen leggen. Juist de inzet van Semantic web technologie voor zoekapplicaties kan het verschil maken. Zoals gezegd, de behoefte aan goede search applicaties is aanwezig, aangezien meer dan 85 procent aangeeft dat de kwaliteit van zoekmachines verbeterd moet worden.

Hoewel Semantische technologie vaak geassocieerd wordt met Enterprise Search, blijkt uit het onderzoek dat er ook behoefte is aan semantiek op andere gebieden. Business Intelligence (BI) wordt het meest genoemd als gebied waarop semantische technologie kan verrijken. Een derde van de respondenten geeft dit aan. Echter, de verwachting van veel van de respondenten is dat BI en Enterprise Search in elkaar op zullen gaan. Circa 78 procent van de respondenten reageert namelijk bevestigend op de stelling ‘Enterprise Search en Business Intelligence zullen in de komende jaren in elkaar opgaan’.

Ralph Pere, CEO van Aduna, een bedrijf dat met behulp van semantische technologie enterprise search applicaties ontwikkelt, zegt: "Business intelligence applicaties leunen veelal op informatie die is opgeslagen in zogenaamde gestructureerde databronnen zoals databases. Onderzoek toont aan dat tot 70% van de bedrijfsinformatie is opgeslagen in ongestructureerde informatiebronnen zoals file servers of e-mail servers. Dus je pleegt business intelligence met 30% van de beschikbare informatie? Met gebruik van search applicaties op basis van semantische technologie ontsluit je zowel gestructureerde als ongestructureerde databronnen. Maar er is meer: met semantische technologie valt te herleiden dat "Pietje" in de ene bron dezelfde doerak is als "meneer Bel" in de andere bron. Dit is zeer waardevol voor zowel business intelligence als search toepassingen".

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Satelliet
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Nederland en Europa te kwetsbaar in de ruimte, Huizen ruilt OGD in voor DSC (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs