Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Google test interest-based adverteren

11 maart 2009 - 14:383 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurGoogle

Google begint een test met interest-based adverteren op websites binnen het Google content-netwerk en op YouTube. Gebruikers krijgen de mogelijkheid om zich af te melden voor de gerichte tekst- en displayadvertenties.

De zoekmachinegigant haalt de relevante informatie uit cookies van websites binnen het Google content-netwerk. Hiermee wordt duidelijk welke typen websites zijn bezocht en welke pagina’s of YouTube-filmpjes zijn bekeken. De interessecategorieën die hiermee ontstaan worden gebruikt om relevante tekst- en displayadvertenties aan te bieden. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe vormen waarmee het mogelijk is te adverteren op basis van locatie of keywords.

Anonieme cookies

De informatie die naar Google wordt verzonden, wordt opgeslagen in anonieme cookies. En bevatten geen persoonlijke gegevens zoals namen en adressen. Ook belooft Google geen gevoelige interessecategorieën bij te houden die betrekking hebben op zaken als gezondheid of seksuele voorkeur.

De adverteerder krijgt de mogelijkheid om te adverteren op basis van acties in het verleden. Wanneer een gebruiker eerder op een site uit het netwerk van Google heeft gekeken naar kleding, kan een adverteerder deze persoon een paar maanden later op bijvoorbeeld YouTube benaderen met een advertentie waarin de winterkledingsale onder de aandacht wordt gebracht.

Het is ook mogelijk om ads te serveren gebaseerd op interesses. Wanneer een site is bezocht over muziekspelers, zou Bol.com in principe kunnen adverteren voor hun eigen muziekspelers.

Versnipperde doelgroep

"Voor adverteerders is het een uitdaging om de versnipperde doelgroep te bereiken. Met de fragmentatie en het push-senden van informatie is het nu mogelijk de dialoog aan te gaan. De kennis die Google heeft opgebouwd op het gebied van search wordt nu verder gebruikt bij het serveren van displayadvertenties", aldus Mascha Driessen, Head of YouTube & Display in Nederland.

Opt-out

Gebruikers die hier niet van gediend zijn, hebben toegang tot de Ads Preferences Managers, een toepassing waarmee zij interessegebieden kunnen verwijderen of de mogelijkheid van interest-based adverteren volledig kunnen uitschakelen. "Het is een soort online ja/nee-sticker. Maar je krijgt hoe dan ook advertenties, het internet is niet gratis. Dan kan je het beter relevant maken", aldus Driessen. Aan de andere kant is er ook de mogelijkheid om in de toepassing interessecategorieën toe te voegen, mocht de gebruiker dit willen.

Privacybeleid

De eigenaren van websites binnen het Google contentnetwerk hebben tot acht april de tijd om hun privacybeleid aan te passen en gebruikers te informeren over het feit dat interest-based advertenties worden aangeboden.

Een kleine bètagroep van Amerikaanse en Europese adverteerders beginnen in april met het testen van interest-based adverteren op het Google content netwerk en YouTube. Google wil interest-based adverteren aan het einde van het jaar volledig beschikbaar te maken voor alle adverteerders via het AdWords advertentieprogramma.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Groupcard-huis ingestort; Centric reddende engel?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Techone groeit in Groningen, strengere regelgeving iot (en meer)

    M&A, Fusie & Overname
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Palo Alto Networks koopt Cyberark voor 25 miljard, ai-security scheelt 40 procent bij datalek (en meer)

    ActueelCarrière

    Thomas Blankvoort nieuwe directeur Pink Elephant Nederland  

    Intel Core
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel splitst NEX af en reduceert aantal werknemers

    Vacature
    ActueelCarrière

    Kort: achtduizend ict-banen zijn verdwenen, gen-ai stuurt omzetgroei (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs