De wereldwijde softwaremarkt groeit in 2010 gemiddeld met 1,53 procent, aldus onderzoeksbureau Gartner.
Dit meldt de Britse CRN. Dat groei komt door een opleving in het Verre Oosten en Zuid-Amerika. In de EMEA-regio is de groei maar 0,45 procent. De Amerikaanse markt ziet een daling van 2 procent. Software leveranciers moeten volgens Gartner blijven investeren in verkoop- en marketingprogramma’s, partnerships en een consultancy benadering als ze willen doorgroeien.
Gartner vroeg aan 1000 it-verantwoordelijken of in 2010 hun it-budget zou stijgen, dalen of hetzelfde zou blijven. 30 procent van de bedrijven in Azië ging voor stijgen, 28 procent in Noord-Amerika en 25 procent in EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika).
Specifiek voor software is er in EMEA een (erg lichte) stijging van 0,4 procent te noteren. In Zuid-Amerika is dat +2,5 procent en in Azië zelfs +4,3 procent. In Noord-Amerika gaan de softwareuitgaven wel nog achteruit met 2 procent.
Zowat 37 procent van de ict-budgetten gaat trouwens op aan infrastructuur (telecom, netwerken, pc’s en helpdesk). Daar zijn volgens Gartner nog kostenbesparingen mogelijk. Klanten kunnen de vrijgekomen centen investeren in applicaties die innovatie stuwen en zo de concurrentiepositie verbeteren.