Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

KPN: jaarlijks 25 telefooncentrales gehackt

10 augustus 2009 - 13:29ActueelCloud & InfrastructuurKPN

Hackers krijgen volgens cijfers van KPN Telecom jaarlijks zo’n 25 keer toegang tot bedrijfstelefooncentrales. ‘Wij krijgen per jaar 25 tot 30 meldingen. Dat is weinig, op tienduizenden Nederlandse bedrijven’, stelt een KPN-woordvoerder. Als bij een telefooncentrale ingebroken wordt, kan de hacker ongeoorloofde telefoongesprekken voeren, bijvoorbeeld naar een duur eigen informatienummer. De kosten zijn voor rekening van het bedrijf.

Sinds het begin van deze zomer krijgt het telecombedrijf meer meldingen van bedrijven die slachtoffer zijn geworden van een hack. ‘Dat is niet nieuw. Soms krijgen we in een week twee meldingen en dan weer weken niets’, zegt de woordvoerder.

Het telecombedrijf kan niet zeggen waarom er een toename is van het aantal meldingen. ‘Wij signaleren afwijkend gedrag.’ Op het moment dat de telecomaanbieder een belpatroon van een bedrijf vindt afwijken, wordt dat de klant medegedeeld. ‘Het afwijken van het belpatroon kan allerlei redenen hebben, het kan ook zijn dat een personeelslid regelmatig naar het buitenland belt’, zegt de woordvoerder. Het telecombedrijf brengt de kosten van de gevoerde gesprekken bij het getroffen bedrijf in rekening. ‘Als het bedrijf vermoedt dat het niet klopt, dan moeten zij justitie inschakelen’, zegt de woordvoerder.

Op afstand
Het Algemeen Dagblad schrijft dat vooral centrales die op afstand kunnen worden bediend prooi kunnen zijn van een hacker. Als bedrijven vergeten de standaardpincode te wijzigingen, dan is inbreken voor een kwaadwillende een makkelijke klus. De KPN-woordvoerder: ‘Als bedrijf doe je er goed aan niet te vertrouwen op de fabrieksinstellingen. Verder moet een bedrijf de instructies van de fabrikant van de telefooncentrale goed lezen. Je moet natuurlijk altijd een balans zoeken tussen beveiliging en gemak.’

 

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    ActueelData & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    ActueelData & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs