Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Event: SAP Sapphire 2024

SAP vouwt routekaart voor ai uit

13 juni 2024 - 10:39ActueelData & AISAP
Alfred Monterie
Alfred Monterie

SAP is vastbesloten artificial intelligence (ai) nog geschikter te maken voor specifieke bedrijfstoepassingen dan met de huidige grote taalmodellen mogelijk is.

Op den duur lopen we tegen de grenzen aan van generatieve kunstmatige intelligentie (gen-ai), aldus Jesper Schleimann, hoofd business ai bij SAP. Tijdens de Europese editie van SAP Sapphire in Barcelona geeft hij een kijkje in de toekomst van ai bij erp-systemen. Met de uitgebreide taalmodellen zijn voor algemene doeleinden goed teksten en andere content te creëren. Schleimann: ‘Maar voor heel specifieke zaken is machine learning beter, vooral waar ingewikkelde berekeningen nodig zijn.’

Jesper Schleimann, hoofd business ai bij Sap.

Om die reden is SAP bezig om tabellarische functionaliteit, ofwel data die in een tabel met rijen en kolommen zitten, te combineren met grote taalmodellen. Door ook de kracht van machine learning te gebruiken, een zijtak van ai waarbij de computers niet expliciet worden geprogrammeerd, zijn specifieke bedrijfsvraagstukken beter op te lossen. Schleimann meldt dat deze vervolgstap op ai-gebied momenteel nog in de laboratoriumfase verkeert. ‘De resultaten zijn echter veelbelovend.’ Sap gaat geen eigen taalmodellen bouwen, maar werkt wel aan een verbeterde versie van zijn eigen ‘foundational model’ dat als basis kan dienen voor verschillende ai-applicaties.

Daarnaast zet SAP in op ‘ai-agents’, software-entiteiten die hun omgeving begrijpen en zelfstandig opereren. Schleimann vergelijkt gen-ai zoals Microsoft CoPilot als een gps in een auto. Dankzij een gps vind je gemakkelijker de weg en kom je ontspannen aan op een bestemming.

De volgende fase is die van een zelfrijdend voertuig waarbij de chauffeur de handen los van het stuur kan houden. Ai-agents kunnen geheel autonoom taken uitvoeren. Ze ‘rijden’ beter dan mensen omdat ze niet vermoeid worden of afgeleid raken. Wel behoudt de chauffeur de mogelijkheid het stuurwiel te pakken en eventueel bij te sturen. Deze ai-agents gaan eerst taken doen als het versturen van facturen. Ook kunnen ze inconsistenties op dit gebied waarnemen. Als een klant tegen de verwachtingen niet heeft betaald, kunnen ze de administratie een seintje geven dat er mogelijk wat mis is gegaan.

Ook bij de inhuur van personeel kunnen deze ai-agents nuttige diensten bewijzen. Ai is straks in staat om vooral vervelende taken over te nemen. De mens wordt zeker niet overbodig, maar kan zich op het echte interessante werk richten.

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    OpinieData & AI

    Van copiloten tot duurzame ai-modellen: hoe ai waarde toevoegt

    Contract ondertekenen
    ActueelData & AI

    RVO c.s. huurt voor 60 miljoen dataspecialisten in

    Storagebeheer management
    OpinieData & AI

    Vraag naar Europese storage stijgt

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse bedrijven nog niet kansloos om EU-gelden cloud en ai  

    OpinieSecurity & Awareness

    Kan ai einde maken aan tekort aan vaardigheden in soc?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs