Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Deloitte: geen verband tussen inzet ai en personeelskrimp

[Beeld: Metamorworks/Shutterstock.com]
16 september 2025 - 16:013 minuten leestijdAchtergrondCarrièreDeloitte
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Deloitte Nederland, de accountancy- en adviesgroep die een groot aantal it’ers in dienst heeft, vult veel vacatures niet meer in. In het boekjaar 2024/2025 kromp het personeelsbestand met vijfhonderd medewerkers. Dat blijkt uit het jaarverslag.

Hoewel Deloitte-bestuursvoorzitter Hans Honig in het FD bezweert dat zijn bedrijf hiermee ‘niet-een-op-een’ voorsorteert op de komst van artificiële intelligentie (ai), blijkt uit het jaarverslag dat Deloitte fors inzet op ai en daardoor met minder mensen het werk kan doen. Als voorbeeld noemt het bedrijf de lancering van Omnia, een geavanceerd audit-platform dat analyse- en ai-oplossingen integreert.

Het gebruik van generatieve ai in het dagelijks werk is aanzienlijk toegenomen. Dat blijkt uit de toename van het gebruik van het generatieve-ai-model Headstart van 74 in november 2024 naar 82 procent in april 2025. Headstart werd in november 2023 gelanceerd om verantwoord gebruik van ai binnen de organisatie te faciliteren en kende vanaf het begin indrukwekkende adoptiepercentages, aldus Deloitte. Verder werd NavigAIte ontwikkeld, een ai-gestuurd cloudplatform voor klanten. Meer en meer ziet de adviesgroep de klantvragen verschuiven naar complete technologisch gedreven business transformaties.

Sterk

Uit diverse studies blijkt ook dat ai de wereld van accountancy en consultancy sterk verandert. Grote concurrenten van Deloitte, zoals KPMG, EY en PwC, zijn eveneens voorzichtig met het aannemen van personeel. Dit geldt vooral voor jong afgestudeerden van universiteiten en hogescholen. Waar Deloitte voorheen per jaar ongeveer 1.800 nieuwe krachten aannam, bleef dit aantal in het afgelopen boekjaar beperkt tot duizend. 

Verder meldt Deloitte volgend jaar een stap voorwaarts te willen zetten in de transformatie van de levering. De dienstverlener gaat door met de integratie van ai en zijn netwerken in de manier van werken. Behalve het effect van ai speelt ook mee dat Deloitte zijn klanten op it-gebied steeds meer bedient vanuit expertise-hubs in India, Zuid-Afrika en Egypte. Die koers zal in de toekomst worden voortgezet. 

Deloitte kondigt in het jaarverslag een intensievere inzet van het wereldwijde leveringsnetwerk als hefboom aan. Een lichtend voorbeeld is de Innovation Hub in Caïro, die samenwerkt met Nederlandse teams om de sterke vaardigheden op het gebied van cloud, engineering, data en kunstmatige intelligentie (ai) voor klanten te benutten. 

Klantenservice

Deloitte is ook overgestapt op verschillende geïntegreerde diensten in Europa om de klantenservice te versterken. Dit stelde het bedrijf in staat om zowel de prestaties te verbeteren als complexe internationale, technologiegedreven bedrijfstransformaties uit te voeren. Daartoe zijn de bedrijfseenheden wereldwijd gestroomlijnd. Hierdoor kan Deloitte beter samenwerken en meer geïntegreerde oplossingen leveren. 

De business-unit Technologie & Transformatie (T&T) heeft een aanzienlijke prestatieverbetering gerealiseerd, aldus Deloitte, mede door het optimaal benutten van het internationale netwerk. Ook de moeilijke beslissing om het personeelsbestand te heroverwegen en te reduceren, heeft bijgedragen aan deze verbeterde prestaties. Binnen de vernieuwde bedrijfsstructuur heeft T&T zijn rol als één business duidelijk gedefinieerd: een end-to-end-service met een digitale component, gericht op operaties en implementatie. Eveneens veranderd is de manier waarop delen van Deloitte onderling samenwerken. ‘Onze SAP- en Oracle-klanten hebben al geprofiteerd van onze gezamenlijke marktactiviteiten’, aldus Deloitte.

Deloitte haalde afgelopen boekjaar een omzet van 1.410 miljoen euro, een groei van 1,2 procent. Het operationeel resultaat steeg met vijftien procent van 175 miljoen euro naar 202 miljoen. Vooral de dienstverlening aan SAP-klanten en de bedrijfseenheid Cyberdefense & Resilience zagen hun omzet toenemen.

Meer over

Kunstmatige intelligentiePersoneel

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Data & AI

    Ai bij verzekeraar Achmea

    Data & AI

    Ai implementeren? Bij high performers is dit mensenwerk

    Onderwijs

    Spoelstra Spreekt: Onder druk

    Overheid

    NerdVote zet kandidaat-Kamerleden met ict-affiniteit in de schijnwerpers

    Data & AI

    Discovery Museum en CGI presenteren interactieve expo over ai

    Data & AI

    Amazon reorganiseert veertienduizend banen weg

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs