Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Wie schrijft de regels voor ai?

08 september 2023 - 15:543 minuten leestijdOpinieInnovatie & TransformatieAmazonAssociated PressDataikuGoogleMetaMicrosoftOpenAI
Daniel de Vos
Daniel de Vos

Artificiële intelligentie (ai) ontwikkelt zich zo snel dat wereldwijd gedebatteerd wordt over toezicht en regulering. Het nieuwe Frontier Model Forum laat zien dat grote techbedrijven zoals Google en Microsoft een stevige vinger in de pap hebben bij het maken van die spelregels. Is dat wel eerlijk? Over de verschillende benaderingen tussen de EU en VS en waarom een inclusieve 'digitale diplomatie' onmisbaar is.

De wereld maakt haast met ai-beleid. De EU loopt voorop en zet met haar ai-wet grote stappen naar meer transparantie en verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd timmert de VS aan eigen beleidskaders voor ai. Bedrijven zitten daardoor in een lastig parket: voldoen aan de regels van één kan een overtreding betekenen bij de ander.

Een van de meest besproken regels van de ai-wet is dat bedrijven open kaart moeten spelen over hun systemen en de gebruikte trainingsdata. Sam Altman van OpenAI heeft al aangegeven dat als ze niet kunnen voldoen aan deze eis, ze de EU-markt zullen verlaten. Het probleem? Te veel openheid resulteert niet alleen in het prijsgeven van bedrijfsgeheimen, maar zou het bedrijf ook in een wespennest van juridische zaken  kunnen brengen.

Auteursrecht

De kwestie rond trainingsdata heeft geleid tot diverse rechtszaken tegen beeld georiënteerde platforms als Midjourney en Stable Diffusion. Ook grote nieuwsorganisaties zoals Associated Press en Getty Images uitte in een open brief hun zorgen en eisen ’transparantie en voorafgaande toestemming van rechthebbenden’ voor het gebruik van hun data.

Google oppert juist voor een drastische versoepeling van het auteursrecht. In een voorstel aan de Australische overheid pleit het bedrijf voor een ‘opt-out’-systeem voor uitgevers, een omkering van het huidige ‘opt-in’-systeem. Dit zou meer druk bij contentmakers leggen om te voorkomen dat hun materiaal wordt gebruikt.

Dr. Manwaring, senior docent aan de UNSW Law School, waarschuwt dat het auteursrecht in het geding is als er geen oplossing komt. Kleinere contentmakers, die nu al vaak in het nadeel zijn, zouden hierdoor nog meer in de knel komen.

Onlangs nog ondertekenden OpenAI, Meta, Microsoft, Google, Anthropic en Amazon een overeenkomst waarin ze beloven ‘te investeren in verantwoorde ai’. Kort daarna richtten ze het Frontier Model Forum op. Triveni Gandhi, ai-lead van Dataiku, merkt op dat kleinere partijen praktisch ‘niet aan tafel zitten’ bij deze belangrijke gesprekken. Het wijst op een risico dat de grootste bedrijven de regels zo vormgeven dat ze vooral zichzelf beschermen, kleinere concurrenten buitenspel zetten en mogelijk ook de eindgebruikers. Dat is niet alleen oneerlijk, maar ook risicovol.

Digitale diplomatie

Wie bepaalt de regels voor ai? De uitdagingen zijn te groot om door een enkeling te worden aangepakt. Misschien is er een nieuwe vorm van internationale digitale diplomatie nodig, waarbij alle betrokkenen – van techbedrijven tot overheden en gewone burgers – samenwerken aan regels die voor iedereen werken. Want als we willen dat ai een positieve invloed heeft, dan moet de regelgeving toch minimaal net zo innovatief zijn als de technologie zelf?

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs