Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Ai
[Kundra/Shutterstock]

Gesign-ai-leerd: Onnavolgbare ai, zelfs voor oud-Google-topman

21 augustus 2024 - 08:074 minuten leestijdActueelData & AIGoogle
Alfred Monterie
Alfred Monterie

In deze rubriek een greep uit de stortvloed aan berichten over artificial intelligentie (ai).

Veranderend perspectief

Ai ontwikkelt zich zo onstuimig dat het perspectief voortdurend verandert. Voormalig Google-topman Eric Schmidt zegt elke half jaar zijn verwachtingen te moeten bijstellen. Zelfs een veteraan als Schmidt die toegang heeft tot de beste adviseurs en dagelijks een vinger aan de pols houdt, heeft moeite de ontwikkelingen bij te benen. Zes maanden geleden dacht hij nog dat de kloof tussen de koplopers bij de ai-modellen en het ‘peloton’ kleiner zou worden. De tech-veteraan investeerde veel in kleine bedrijven die minder grootschalige ai-modellen ontwikkelen. Voorbeelden zijn Mistal, Kyutai en Asari. Maar nu is hij er allerminst zeker van of dat zo’n verstandige beslissing was.

Schmidt erkende dit onlangs tijdens een debat op de Stanford-universiteit. Hij wees bij die gelegenheid op de opkomst van grote context-vensters, vensters die een deel van de tekst rond een specifiek woord of token vastleggen. Deze vensters helpen modellen de context te begrijpen waarin een woord voorkomt door naar aangrenzende woorden of zinsdelen te kijken. Deze vensters, eigenlijk het werkgeheugen van grote taalmodellen, worden steeds groter.

Een ai-model als Claude kan al 150.000 woorden in zijn tijdelijke geheugen bevatten. Dat worden er binnenkort vele miljoenen. Op agenten gebaseerde systemen, die autonoom taken in meerdere stappen uitvoeren en zich aanpassen aan feedback van de omgeving, zijn in aantocht. Natuurlijke taal laat zich dan razendsnel omzetten in werkende programma’s.

Ongekend hoge kapitaaluitgaven

Valt het Schmidt al moeilijk de ai-trends te volgen, beleggers hebben het nog lastiger. Hoe te oordelen over de torenhoge kapitaaluitgaven van Microsoft, Amazon, Google en Oracle. Deze hyperscalers investeren de komende twaalf maanden het astronomische bedrag van 225 miljard dollar in ai. En OpenAI-topman Sam Altman droomt al hardop over de bedragen die hij nodig heeft om het ai-vliegwiel te kunnen laten draaien: ‘ongeveer 300 miljard dollar’.

De techbedrijven kunnen het zich echter niet veroorloven om die kosten eenvoudigweg af te wentelen op hun klanten. Want dat zou de ai-revolutie in de kiem smoren. Net als bij de cloudtransitie is het verstandiger de klanten geleidelijk aan de kosten te laten ‘wennen’. Maar dat betekent voorlopig wel krappere marges, wat beleggers tegenstaat. De infrastructuur rond ai zal zeker efficiënter worden. Maar gigantische datacenters die evenveel energie verbruiken als een grote stad, zijn onontkoombaar om al die ai-modellen goed te kunnen trainen. Naast die datacenters moeten tegenwoordig enorme elektriciteitscentrales worden gebouwd, terwijl ook de koeling veel nieuwe infrastructuur vergt.

S&P, beoordelaar van de kredietwaardigheid van bedrijven, denkt dan ook dat het langer gaat duren voordat bedrijven financieel gewin halen uit ai. De techniek heeft weliswaar veel toekomst, maar het duurt langer dan verwacht voordat toepassing echt resultaten gaat opleveren. Veel bedrijven verkeren momenteel nog in het stadium van oriëntatie. Ze zijn bezig om de vele ai-modellen te sorteren en de juiste toepassingen te vinden. S&P voorspelt dat de wereldwijde uitgaven aan ai tot 2028 met ruim 20 procent per jaar toenemen. Ongeveer 14 procent van de totale it-bestedingen komen dan voor rekening van ai tegenover 6 procent vorig jaar.

Privacy heet hangijzer

Laptops en smartphones met ai aan boord kunnen het leven van gebruikers makkelijker maken. De kunstmatige intelligentie denkt niet alleen met je mee, maar kan ook anticiperen op toekomstige gebeurtenissen. Zo hoef je nooit meer de verjaardag van je partner te vergeten. En allerlei routineklusjes gaan voortaan automatisch.

Maar Microsoft, Apple en Google hebben wel heel veel persoonlijke data nodig om dit allemaal goed te laten werken; aanzienlijk meer dan voorheen. Om goed van dienst te kunnen zijn moeten ook allerlei soorten data worden gecombineerd. En dat op permanente basis. De vraag is of je dat wilt. Het blijkt niet altijd mogelijk alles offline te verwerken. De processor en het werkgeheugen van de mobiele hardware kennen daarvoor te veel beperkingen.

Meer over

AIArtificial intelligenceKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs