Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

How to improve the partner journey

04 april 2017 - 12:214 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Iedere leverancier wil dat resellers zijn merk en producten zo optimaal mogelijk in de markt zetten. Maar hoe zorg je er als leverancier voor dat ze jouw merk en campagnes daarnaast op de juiste manier en met de juiste aandacht beheren? Gemiddeld moeten resellers zes tot zeven leveranciersrelaties in stand houden. Hoe krijg je het dan voor elkaar dat ze voor jou net een stapje extra doen? Patrick van Boom, chief marketing officer bij TIE Kinetix, schetst drie pijnpunten in de partner journey en hoe je deze als leverancier kunt verzachten.

In de partner journey zijn drie pijnpunten die bij elke samenwerking tussen leverancier en reseller terugkeren. Met de juiste aanpak en de juiste tools zijn die ‘pijntjes’ te verzachten.

  • Pijnpunt 1: Partners hebben beperkte tijd en middelen

Tijd is een schaars goed, ook bij resellers. Merkbeheer en het monitoren van gebruikerservaringen schieten er dan ook vaak bij in, ook omdat het ontbreekt aan middelen.

Hier ligt een kans voor leveranciers: wanneer zij zorgen voor content, tools en programma’s die door resellers eenvoudig zijn in te zetten en te implementeren, ontstaat een laagdrempelige manier voor optimale ondersteuning.

Beschouw je partnerprogramma als een restaurant. Je wilt niet dat je partners zelf hun maaltijden moeten koken, die verzorg jij – als kok – voor ze. Hetzelfde geldt voor marketingcampagnes. Zorg ervoor dat partners worden voorzien van alle informatie en benodigdheden die ze nodig hebben om een campagne goed te implementeren. Hoe meer partners zelf moeten doen, hoe minder effectief een campagne zal zijn. Zorg er dan ook voor dat alle marketinginstrumenten op één lijn staan en bepaal van tevoren hoe je ze in wilt zetten. Op die manier zorg je voor tevreden partners en betere resultaten.

  • Pijnpunt 2: Systemen zijn onvoldoende geïntegreerd

Tijdens de fase in de partner journey waarin vraag gecreëerd moet worden, is het belangrijk om marketingtools zo eenvoudig en geautomatiseerd mogelijk te maken. Koppel de marketingboodschappen die je via de verschillende kanalen uitstuurt dan ook aan de kanalen van partners. Zorg er bijvoorbeeld voor dat sociale updates van je partners in lijn zijn met wat er op jouw eigen sociale kanalen verschijnt. Hetzelfde geldt uiteraard voor e-mails en promoties.

Deze syndicatie zorgt voor een verbetering van het indirecte salesproces doordat informatieprocessen worden geautomatiseerd. Zo zijn sales-dashboards automatisch door te plaatsen op het intranet van partners waardoor nieuwe prijzen of tools direct toe zijn te voegen of aan te passen. Een partner heeft op die manier altijd een realtime-tool bij de hand met alle relevante informatie over jouw producten. Tijdens een telefonische acquisitie is deze informatie direct te raadplegen, waardoor het salesproces efficiënter verloopt.

  • Pijnpunt 3: Geen inzicht of bruikbare gegevens om campagnes te verbeteren

Door partnerprofielen op te stellen op basis van verzamelde data, kunnen leveranciers deze partners beter ondersteunen bij het effectief implementeren van campagnes. Door profieldata van partners te combineren met input vanuit het veld, kan bepaald worden welk type activiteit leidt tot leads in hun doelgroep. Zorg ervoor dat er data uit alle niveaus van de marketing-funnel van de partner verzameld worden.

Resellers kunnen nu achterhalen hoe partners presteren ten opzichte van elkaar. Ook wordt zo duidelijk welke sales- en marketingtools en campagnes het meeste resultaat opleveren. Met deze data zijn in het proces voorafgaand aan salesconversie-aanpassingen door te voeren, om zo het partnerprogramma een duw in de juiste richting te geven.

Funnel

Het is voor de meeste organisaties lastig om te achterhalen hoe ‘gezond’ hun partnergemeenschap is. Logischerwijs wordt er vooral gekeken naar de onderste laag van de funnel. Er zijn echter meerdere niveaus in de funnel die invloed hebben op deze bottom-line. Het is daarom belangrijk om naar de gehele funnel te kijken. Alleen dan is goed in te schatten wat de invloed van elk afzonderlijk niveau is op het eindresultaat. Denk bijvoorbeeld aan tools om het verkeer op de partnerwebsites te monitoren zodat duidelijk wordt hoe effectief content is

Overweeg ook om activatie te meten en merkcontrole in te voeren. Zo ben je ervan verzekerd dat je partners up-to-date zijn en ze jouw producten op de juiste manier presenteren. Dan krijg je pas echt goed inzicht in hoe leads worden gerealiseerd en is de kwaliteit van deze leads beter te beoordelen. Ten slotte is ook de hoeveelheid werk die een partner kwijt is aan het genereren van sales een belangrijke factor om inzichtelijk te maken. Hoe minder werk dit is voor partners, en hoe meer er geautomatiseerd is, hoe meer ze zullen participeren en succes boeken.

Patrick van Boom

Patrick van Boom is chief marketing officer bij TIE Kinetix. Hij heeft meer dan 20 jaar managementervaring in grote organisaties en start-ups op het gebied van corporate strategy, change management, new business development, strategic marketing, channel marketing, product development en informatietechnologie.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Schaduw-ai en het risico voor organisaties

    Data & AI

    Kort: OpenAI en AWS sluiten miljardendeal, Microsoft zet ai-hub op in VAE (en meer)

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs