Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kracht callcenters onderschat

31 juli 2003 - 22:005 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Frans Godden
Frans Godden

Contact- en callcenters maken nog veel te weinig gebruik van de informatie die ze over hun klanten verzamelen. Bijna de helft heeft geen systeem om die klanteninformatie te vergaren en aan de marketingafdeling door te spelen. "70 procent van onze klanten gebruikt maar een deel van de complete suite", zegt algemeen directeur Genesys Ad Nederlof

  
Ad Nederlof van Genesys: "Investeer meer in service dan in reclame. De ‘return on investment’ zal groter en sneller zijn."

Genesys Telecommunications Laboratories, gespecialiseerd in software voor contact- en callcenters, werd vier jaar geleden overgenomen door Alcatel. Het mocht zijn zelfstandigheid behouden om ook de platformen van de concurrenten te kunnen aanspreken. Een wijze beslissing, zo is gebleken, want waar Cisco, Avaya, Aspect en Nortel in het voorbije jaar niet geweldig draaiden, bleef Genesys groeien. Het breidde in 2002 zijn klantenbestand uit met vierhonderd nieuwe adressen tot een totaal van 2.500. "Waarom wij blijven groeien? Twee redenen", zegt Ad Nederlof. "Ten eerste hebben we nooit meegedaan aan de dotcom-gekte, we hebben altijd een sober beleid gevoerd. Bovendien zijn we actief in communicatiemanagement, een expansieve markt waarin bedrijven niet alleen geld kunnen besparen maar ook verdienen. Volgens een onderzoek naarklantenvoldoening dat Prognostics voor ons heeft uitgevoerd scoren wij wat betreft klantentrouw in de ict-industrie het hoogst, na Microsoft".

Te weinig klantgericht

Volgens Nederlof had dat het groeicijfer van Genesys net zo goed 50 tot 100 procent kunnen zijn, als bedrijven hun budget niet vooral hadden besteed aan het onderhoud en de verdere uitbouw van bestaande systemen, maar aan nieuwe software. "Het probleem is dat de meeste ondernemingen nog te weinig klantgericht denken en onvoldoende aandacht schenken aan service. Wij zeggen: investeer meer in service dan in reclame, de roi (return on investment) zal groter en sneller zijn, met de bijkomende voordelen van klantenbinding en een beter imago."
Daarom heeft Genesys vorig jaar Telera gekocht en het uitgebouwd tot expertisecentrum voor VoiceXML, met gesofisticeerde ‘voice self-service’-toepassingen voor het beheer van klantencontacten.

Imago
Volgens onderzoek van NFO Prognostics in opdracht van Genesys is de dienstverlening die klanten ervaren via contacten met klantenservice-callcenters, bepalend voor hun trouw aan de firma en het imago van dat bedrijf in de buitenwereld.
Prognostics ondervroeg zo’n twintigduizend consumenten over heel de wereld, van wie ruim 12 procent respondeerde. Van die consumenten is 85 procent zwaar gefrustreerd in zijn contacten met dergelijke callcenters. Meer dan de helft doet zelfs helemaal geen zaken meer met het desbetreffende bedrijf na zo’n negatieve ervaring. Ze beschouwen callcenters agenten als het gezicht van het bedrijf. In meer dan de helft van de gevallen baseren zij hun aankoopgedrag op de kwaliteit van die dienstverlening, terwijl een ‘goed product’ voor 28 procent meetelt en een ‘goeie prijs’ voor 7 procent.
Driekwart van de consumenten is bereid opnieuw bij hetzelfde bedrijf te kopen na een goede callcenter ervaring.
"Dit is ons het snelstgroeiende product. Het genereert drie keer meer omzet dan we verwacht hadden", zegt Prem Uppaluru, executive vice president managed service solutions bij Genesys en ex-ceo van Telera. "Het is een logische uitbreiding van het aanbod die een bedrijf in staat stelt een gepersonaliseerdere dienstverlening aan te bieden. Bovendien is het ook geschikt voor kleinere bedrijven. Er bestaat een dienstaanbieder-versie die heel kleine bedrijven in een asp-model kunnen afnemen."
Speciaal voor kleine en middelgrote contactcenters heeft Genesys een reeks van pakketoplossingen onder de noemer G-Express waarin voorgeconfigureerde oplossingen voor zowel stem- als multimedia zitten. "Een bedrijf moetover de juiste technologie voor de juiste toepassing kunnen beschikken", zegt Nederlof. "Daarom maken al onze oplossingen het mogelijk klantencontacten via alle communicatiekanalen – telefoon, mail of het web – naar de juiste callcenter agent of persoon binnen een bedrijf door te schakelen. Dat is ook de reden waarom wij met ons Gplus-programma integratie bieden naar crm-oplossingen van Siebel, Peoplesoft en SAP." Aan dat lijstje wordt nu ook nog Oracle toegevoegd, dat zich aangesloten heeft bij het Genesys Interacts Partner Program om zijn E-Business Suite te integreren met de contactcenter software van Genesys.

Onderbenut

Recent onderzoek in Australië en Nieuw-Zeeland heeft uitgewezen dat contactcenters nog veel te weinig gebruik maken van de informatie die ze over hun klanten verzamelen via de contacten. Bijna de helft van de ondervraagde managers bleek geen systeem te hebben opgezet om die klanteninformatie te vergaren en aan de marketingafdeling door te spelen. "Eigenlijk verbaast me dat niet echt", zegt Nederlof, "We hebben zelf ook vastgesteld dat 70 procent van onze klanten maar een deel van onze Genesys Suite gebruikt. We willen er dit jaar vooral werk van maken om hen aan te sporen de hele suite te benutten."
Die suite zorgt er intussen wel voor dat Genesys marktleider blijft in infrastructuursoftware voor contactcenters. Volgens recente cijfers van Frost & Sullivan en Datamonitor heeft het bedrijf zowat een kwart van de markt in handen, op respectabele afstand gevolgd door Avaya, Cisco, Aspect, en een leger van kleinere spelers. Dit jaar wil Nederlof vooral zijn geografische dekking verbeteren, onder meer in China. Hij sluit ook verdere overnames in het ‘voice self-service’-segment niet uit.< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs