De PC-industrie probeert een nieuwe weg in te slaan door zijn producten te voorzien van alléén moderne technologie en dat in een mooi jasje te steken. De grote en minder grote PC-fabrikanten haken hiermee in op de ontwerp-trend die Apple zette met zijn consumentencomputer i-Mac.
Zo lanceerde Compaq vorige week zijn laaggeprijsde Internet-PC voor het bedrijfsleven. Hiermee haakt de computerproducent in op de woorden van zijn president Michael Capellas die meent dat zware PC’s het onderspit zullen delven. Dit zei de nieuwe topman begin deze maand tijdens zijn bezoek aan Nederland. Al gauw deden er verhalen de ronde over een aanstaand slank Internet-apparaat. Die nu onthulde machine, de i-Paq, met zo min mogelijk oudere technologieën zoals ISA- en PS/2-aansluitingen, kost 500 tot 800 dollar.
Capellas omschrijft dit nieuwe apparaat als ‘seriously cool stuff’ in een enthousiaste interne e-mail aan zijn werknemers. Hij verwacht dat de i-Paq het komende jaar goed zal zijn voor 15 procent van Compaqs PC-verkoop. "Binnen twee tot drie jaar is er een verschuiving, waarna 50 tot 60 procent van de massaverkoop zal bestaan uit apparaten zoals dit type", aldus de directeur.
Op i-Mac-toer
Ondertussen heeft Hewlett-Packard zijn e-PC aangekondigd, een zelfde soort apparaat. Het bedrijf steekt zijn nieuwe Internet-apparaat in een gekleurde, niet open te schroeven systeemkast. Ook deze PC wordt aangeprezen als onderdeel van de gang naar het ‘alomtegenwoordige computergebruik’ dat steeds meer computerleveranciers tegenwoordig prediken.
IBM op zijn beurt komt begin volgend jaar met een nieuwe reeks PC’s die stijlvoller, eenvoudiger en ‘legacy-vrij’ zijn. De verschillende modellen variëren niet alleen op processorsnelheid en hoeveelheid geheugen. Zo zullen sommige machines voorzien zijn van ingebouwde, platte beeldschermen. Andere types zullen niet geleverd worden met Microsofts dominante PC-besturingssysteem Windows.
De aanstaande IBM-serie draagt de codenaam Eon (edge of network) en is ook uitgerust met software en hardware die het beheren en aansluiten op netwerken moeten vereenvoudigen. Daarmee zijn de Eon-computers een combinatie van IBM’s netwerkcomputers (Network Station), domme terminals en laptop-PC’s (Thinkpad).
Laten vallen
Intel probeert al enige tijd – terzijde gestaan door Microsoft – PC-fabrikanten zover te krijgen dat die oudere technologieën laten vallen. Dat maakt namelijk het ontwerp, de productie en het gebruik van de machines eenvoudiger én goedkoper.
Tot op heden boekte de processorfabrikant niet veel succes in dit streven. Klanten gebruiken vaak nog oudere apparatuur in combinatie met nieuwere PC’s. Vandaar ook dat Compaq zijn i-Paq voor de zekerheid uitbrengt in twee uitvoeringen: de ene ‘legacy-vrij’ en de andere mét oudere technologieën voor het aansluiten van randapparatuur.
Nieuwe kopers
PC-fabrikanten Compaq, HP en IBM menen – net zoals Dell, Sony, Toshiba en het turbulente Packard Bell NEC – dat de tijd nu rijp is voor deze nieuwe generatie computers. Zij hopen hiermee nieuwe gebruikers te lokken. Apple’s consumentenmachine i-Mac werd immers voor 30 procent gekocht door mensen die nog geen computer hadden. Daarnaast bestond 11 procent van de kopers uit overstappers van het Wintel-platform.
Paul Otellini, vice-president bij Intel, zegt dat in de PC-wereld het aantal nieuwe computerbezitters slechts 20 procent van de kopers beslaat. De overige 80 procent bestaat uit gebruikers die een nieuwe PC kopen ter vervanging van een oudere. Zelfs de marktverschuiving naar goedkopere PC’s heeft weinig verandert in die cijfers, aldus de topman.