Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Geheime agents

04 oktober 2001 - 22:004 minuten leestijdOpinieSecurity & Awareness
Martin Healey
Martin Healey

Het concept van agenttechnologie is niet nieuw in de it-wereld, maar de toepassingen zijn vooralsnog beperkt. De verschrikkelijke dienst, geleverd door ‘automatische’ telefoonhulpsystemen, zou een stimulans moeten betekenen om hierin verandering te brengen, en daarmee de range van applicaties uitbreiden.

Agents zijn softwaresubsystemen die op verzoek onafhankelijk op de achtergrond werken. Ze kunnen ‘event-driven’ of interactief zijn. In het eerste geval zoeken ze ergens naar, en bij een positief resultaat zenden ze een waarschuwingssignaal naar een supervisor. In het tweede geval doet een gebruiker een verzoek, waarbij hij de agent activeert. Het antwoord kan interactief zijn, maar in veel gevallen duurt het lang, en wordt het op dezelfde wijze afgehandeld als een waarschuwingssignaal.
De meest gebruikelijke toepassing is te zien in het systeembeheer. De agents volgen de activiteit van specifieke beheertools en rapporteren het resultaat aan een beheersysteem op een hoger niveau. Dit werkt omdat elke agent wordt toegewezen aan een bekend, statisch subsysteem, en hij een gemeenschappelijke interface kan gebruiken naar het systeem op een hoger niveau. Het eenvoudige snmp-protocol deed het bijvoorbeeld goed bij het beheren van communicatienetwerken, en werd ook vaak gebruikt voor besturingssystemen, databases, enzovoort. Helaas zijn weinig andere applicaties zo formeel te representeren. De enorme problemen die zoekopdrachten via internet leveren, zijn een duidelijke indicatie van de problemen die spelen bij het omgaan met ongestructureerde systemen.
Agenttechnologie is gebruikt voor individuele pc’s (Microsoft Office Assistent) en voor ‘crawlers’ op internet. Geen van beide toepassingen zijn algemeen geaccepteerd, en Office Assistant gooit hoge ogen als het gaat om de meest uitgeschakelde feature van welke software dan ook. Het probleem is niet het concept, maar de implementatie. Het ligt in de lijn der verwachting dat deze systemen beter worden naarmate de ervaring ermee toeneemt. Office Assistant is dubieus, want opdringerig. Het belangrijkste probleem is echter dat de ‘wizzards’ vertrouwen op een uitgebreide hulpbibliotheek, die Windows nu eenmaal niet heeft.
Zoals gebruikelijk komt het probleem voort uit een gebrek aan standaarden. Tivoli kan bijvoorbeeld snmp-standaarden hanteren, maar de hogere niveaus zijn bedrijfseigen. Bij het ontwikkelen van standaarden zou de architectuur van een agentsysteem vanaf het begin beter gedefinieerd moeten worden. Wanneer men het Tivoli-model toepast, zijn de volgende elementen van een architectuur te onderscheiden.
Basis agents. Dit zijn de basale ‘mail’-elementen die filteren, sorteren, en zorgen dat aanvragers en agents met elkaar in verbinding blijven.
Avatars. Deze term is afkomstig van de spelmachines. Ze trekken de aandacht van een gebruiker voor een gebeurtenis (de geduchte paperclip van Microsoft is een voorbeeld). Ze kunnen natuurlijk met andere software samenwerken op de achtergrond, zoals in beheerproducten, en ze kunnen intelligent zijn. Het Britse postkantoor en de universiteit van East Anglia hebben geëxperimenteerd met directe vertaling in gebarentaal voor doven. Dit terrein is toe aan innovatie.
Communicatie. Verschillende systemen moeten eenduidig samenwerken. Dat is betrekkelijk makkelijk als alle subsystemen van dezelfde leverancier afkomstig zijn, maar het is een probleem bij bijvoorbeeld internet, waarbij een ondefinieerbare groep providers betrokken is. Dit is weer een terrein waar XML kan helpen.
Intelligentie. Er worden diverse soorten intelligentie geëist van agents. Sommige zijn triviaal, maar toepassingen van op kennis gebaseerde technologie en van AI hebben de toekomst. Er moet ook een variëteit in potentie bestaan, zodat de eenvoudigere agents op de lichtgewicht clients kunnen draaien, en agents met hogere functionaliteit op de servers. AI zal onvermijdelijk vruchten afwerpen wanneer nieuwe concepten zich aandienen in de it-wereld.
Dialogen. Het is niet de eerste keer dat de it-industrie wordt geconfronteerd met de behoefte aan effectieve interactie met de gebruiker. Als de meeste web- en helpdesksystemen exemplarisch zijn, hebben we nog een lange weg te gaan. We zijn slechts in staat om gestructureerde dialogen te scheppen, en dat is niet wat gebruikers willen. Misschien zien we nu eindelijk enige vooruitgang met natuurlijke talen.
Er zijn echter nog veel nevenonderwerpen die het overdenken waard zijn. Boven aan de lijst staat de mogelijkheid om de ideeën van de gebruikers af te beelden op de juiste vraag, en dan de kwaliteit van de benaderde data te schatten. Mensen zullen vertrouwen op de antwoorden van een incorrect geformuleerde ‘query’, die is ontleend aan inadequate data – met ernstige gevolgen. Vervolgen we het pad door dit mijnenveld, dan zien we allerlei vragen over eigendomsrecht, tarifering en beveiliging die moeten worden aangepakt. Er is nog een lange weg te gaan, maar er zijn enkele bemoedigende tekenen dat er vooruitgang wordt geboekt.
 
Martin Healey, pionier ontwikkeling van op Intel gebaseerde computers en c/s-architectuur. Directeur van een aantal IT-bedrijven en professor aan de Universiteit van Wales.

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Ransomware: minder bedrijven betalen, meer bedrijven onderhandelen

    ActueelCarrière

    Kort: Aandeelhouders voelen cyberaanvallen, financiële experts kennen Europese AI Act niet (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Pro-Russische hackers belagen Nederlandse overheden

    OpinieSecurity & Awareness

    Dit zijn de cyberdreigingen (en de vijanden) rondom de Navo-top

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs